Gå til innhold

Seponering av seroquel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en mistanke om at det kan komme også når jeg tar større doser enn vanlig.  Det har hendt at jeg har gjort det.  Skal livet aldri bli ordentlig igjen?

Anonymkode: 5c44b...b3b

Det har jeg aldri forsøkt og det er ikke bra. Jeg lurer på hvorfor de ikke opplyser om slike ting før vi tester ut medisiner.

Anonymkode: 78784...d01

Fortsetter under...

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg aldri forsøkt og det er ikke bra. Jeg lurer på hvorfor de ikke opplyser om slike ting før vi tester ut medisiner.

Jeg har fått vite av lege at det er greit.  Jeg har aldri gjort slikt uten leges godkjenning.

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått vite av lege at det er greit.  Jeg har aldri gjort slikt uten leges godkjenning.

Det er fint, men behandlere burde opplyse om at det kan være vanskelig å gå av medisinen igjen. Det gjelder også andre psykofarmaka.

AnonymBruker
26 minutter siden, kupton skrev:

At det er vanskelig å gå av enhver sovemedisin etter å ha brukt den i årevis, burde ikke komme som en overraskelse på noen.

Her tenkte jeg på Seroquel både som sovemedisin og som brukt ved andre tilstande. Jeg hadde brukt de i kun 2 måneder i det som regnes som lav dose og hadde problemer med å komme meg av de. Jeg fikk søvnproblemer og mer angst og uro. Det tok også lang tid før jeg ikke følte sug etter å begynne på de igjen. Jeg er ikke ute etter å nedsnakke bruken av de. Faktisk bruker jeg de daglig og har meget god effekt av de, men jeg synes generelt at det opplyses lite om at det kan være vanskelig å slutte med medisiner.

Generelt kan en si at medisiner holder symptomer nede. Noen ganger forsvinner sykdommen, og da går det greit å slutte med medisinen. Andre ganger er det ingen endring i den underliggende lidelsen, og da kommer symptomene tilbake når en slutter med medisinen - ofte verre enn før i noen uker.

Annonse

Litt på siden, men jeg er også i seponering fase og kuttet først tvert fra 50 mg fordi jeg tenkte at det var en så liten dose at det ikke ville gi andre problemer enn søvnvansker (som jeg alltid har hatt). Er det sannsynlig at det kuttet også kan ha gitt uggenhet og svimmelhet? Jeg har begynt med 25 mg igjen og kommer til å bruke fremgangsmåten du foreslo tidligere i tråden for å seponere 😊

AnonymBruker
2 timer siden, kupton skrev:

At det er vanskelig å gå av enhver sovemedisin etter å ha brukt den i årevis, burde ikke komme som en overraskelse på noen.

Største overraskelsen er at fastlege har sagt at det er enkelt.  Noe som har ført til at jeg har hatt dårlig samvittighet for ikke å ha gjort det for lenge siden.  Dette er ikke første gang jeg prøver så kjempe overraskelse er det ikke, men skuffelse en gang til over helsepersonell generelt hvordan de dytter medisiner opp i munnen på pasienter for å få dem til å holde kjeft.

En venninne av meg som er sykepleier er helt grusom med alle sine råd om medisinering som hun ikke har grunnlag for, og hun mener bestemt at hun vet mye om og så mye mer enn alle andre.  Hun mener at sykepleiere burde få lisens til å skrive ut medisiner.  Jeg får på følelsen noen ganger at jeg vet en god del hun ikke vet om psykiatriske medisiner, kun pga. min egen erfaring og noe jobb i institusjoner uten helsefaglig utdannelse.

AnonymBruker
1 time siden, kupton skrev:

Generelt kan en si at medisiner holder symptomer nede. Noen ganger forsvinner sykdommen, og da går det greit å slutte med medisinen. Andre ganger er det ingen endring i den underliggende lidelsen, og da kommer symptomene tilbake når en slutter med medisinen - ofte verre enn før i noen uker.

Det er godt at det fins medisiner for ulike plager, men jeg har snakket med flere psykiatere som ikke har vært særlig begeistret for Seroquel generelt. Hva kan være årsaken til denne skepsisen? 

AnonymBruker
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er godt at det fins medisiner for ulike plager, men jeg har snakket med flere psykiatere som ikke har vært særlig begeistret for Seroquel generelt. Hva kan være årsaken til denne skepsisen? 

Kanskje kupton har et svar på det?

På ‎14‎.‎04‎.‎2020 den 14.22, AnonymBruker skrev:

Gjennom alle år har psykiatere vært vant til at rusmisbrukere vil ha benzo og ikke AP som de fleste kaller apedop. Så kom Seroquel som rusmisbrukerne ikke bare aksepterte å ta, men faktisk ofte etterspurte og ofte i betydelige doser. Det var nok til at mange ble skeptiske til denne medisinen, og enkelte spekulerte faktisk på om det var mulig å oppnå en slags rusvirkning med den.

24 minutter siden, kupton skrev:

Gjennom alle år har psykiatere vært vant til at rusmisbrukere vil ha benzo og ikke AP som de fleste kaller apedop. Så kom Seroquel som rusmisbrukerne ikke bare aksepterte å ta, men faktisk ofte etterspurte og ofte i betydelige doser. Det var nok til at mange ble skeptiske til denne medisinen, og enkelte spekulerte faktisk på om det var mulig å oppnå en slags rusvirkning med den.

Den er jo bare god til å lande på. Ble de virkelig skeptisk til den fordi de tenkte den kunne gi rusopplevelse? 

AnonymBruker
20 minutter siden, Glitter skrev:

Den er jo bare god til å lande på. Ble de virkelig skeptisk til den fordi de tenkte den kunne gi rusopplevelse? 

Hva mener du med å lande på? Og på hvilken måte var den god?

Anonymkode: 1881f...7fc

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, kupton skrev:

Det kan godt hende at jeg er treg i oppfattelsen, men hvis rusmisbrukere etterspurte medisinen i betydelige doser så er det naturlig å tenke på grunnen til det.  En psykiatrisk sykepleier fortalte meg at man drømte så søtt av den medisinen, men det er tvertimot den gir ubehagelige drømmer og mareritt.  Og, drømmene huskes dessverre særdeles godt etter at en våkner.

Seroquel har en spesiell virkning, men siden jeg ikke har noen erfaring av annen rus enn alkohol så vet jeg ikke om jeg skal kalle det rus.  Noen ganger lurer jeg på om jeg skulle røyke hasj til å kunne sove, men siden jeg ikke liker det og ikke kan tenke meg å begå lovbrudd har jeg latt være.  

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke rusmisbruker, men jeg ser av en eller annen grunn alltid for meg Roy Arnie med posene sine i Slipp Jimmy fri, når jeg tar Seroquel om kvelden og Wellbutrin om morgenen. 

Anonymkode: 27ea0...685

Det kan hende jeg blander og at det er Geir som får ansvaret for posene. 

Anonymkode: 27ea0...685

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med å lande på? Og på hvilken måte var den god?

Anonymkode: 1881f...7fc

Når en vil komme ned fra rusen og sove og når en opplever mye angst og ubehag på grunn av rusen. Jeg har gått på 800 mg hver kveld uten å være i aktiv rus eller oppleve mareritt. Jeg har også tatt rundt den mengden når jeg desperat trengte søvn da jeg var i aktiv rus. Aldri noen form for rusopplevelse av noen av årsakene til at jeg brukte. Ble dog ganske trøtt og sløv fram til jeg ville fortsette å ruse meg. 

AnonymBruker
1 minutt siden, Glitter skrev:

Når en vil komme ned fra rusen og sove og når en opplever mye angst og ubehag på grunn av rusen. Jeg har gått på 800 mg hver kveld uten å være i aktiv rus eller oppleve mareritt. Jeg har også tatt rundt den mengden når jeg desperat trengte søvn da jeg var i aktiv rus. Aldri noen form for rusopplevelse av noen av årsakene til at jeg brukte. Ble dog ganske trøtt og sløv fram til jeg ville fortsette å ruse meg. 

Hvis jeg tok 800 mg seroquel tror jeg at jeg ikke ville stå opp på noen døgn.  Jeg får aldri foreskrevet mer enn 2500 mg (100 piller) om gangen, og må kontakte legen med 2 måneders mellomrom for å få det på nytt.  Jeg får onde drømmer og mareritt av 25 mg.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg tok 800 mg seroquel tror jeg at jeg ikke ville stå opp på noen døgn.  Jeg får aldri foreskrevet mer enn 2500 mg (100 piller) om gangen, og må kontakte legen med 2 måneders mellomrom for å få det på nytt.  Jeg får onde drømmer og mareritt av 25 mg.

Jeg gikk for mange år siden på bl.a  600mg nozinan og jeg sov da bare 2-4 timer. Var selvfølgelig mer urolig den gangen da. I dag hadde jeg nok ikke tålt den dosen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...