Gå til innhold

Spiser du fortsatt den rasistiske retten Joikakaker?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har aldri spist det. Nå spiser ikke jeg rødt kjøtt i det hele tatt, men da jeg gjorde det så kunne det ikke falle meg inn å spise hermetikk-kjøtt. 

Har aldri tenkt på det som rasistisk. Trodde faktisk det var det det heter jeg. Sånn på ekte. 

AnonymBruker
36 minutter siden, Glitter skrev:

Har aldri spist det. Nå spiser ikke jeg rødt kjøtt i det hele tatt, men da jeg gjorde det så kunne det ikke falle meg inn å spise hermetikk-kjøtt. 

Har aldri tenkt på det som rasistisk. 

Den samiske artisten og vokalist i bandet ISÁK, Ella Marie Hætta Isaksen mener logoen og navnet er rasistisk.

– Det er ikke sånn vi ser ut, og det er i hvert fall ikke slik vi ønsker å fremstå. Dette er ikke et samisk produkt, sier hun til VG.

Anonymkode: 298d8...16b

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den samiske artisten og vokalist i bandet ISÁK, Ella Marie Hætta Isaksen mener logoen og navnet er rasistisk.

– Det er ikke sånn vi ser ut, og det er i hvert fall ikke slik vi ønsker å fremstå. Dette er ikke et samisk produkt, sier hun til VG.

Skjønner jo at det som selges i butikken ikke er samisk, men har tenkt at de lager hjemmelagde kjøttkaker av rein. Eller koker de alt, slik vi så i Truls alla Hellstrøm. 😂

Gammel_doler

Har aldri spist joikakaker og ser heller ikke på det som rasistisk på lik linje som blant annet jødekaker og negerboller. Men hva jeg oppfatter det som er vel egentlig ikke så nøye i det store bildet sånn egentlig. 

Annonse

Gjest Gargamel

Jeg har ikke spist det på lenge.

Jeg oppfatter det som utdatert med stereotypiske tegninger av eksotiske folk og synes det er rart de ikke gjør om grafikken. Ideelt sett burde det ikke vært mer krenkende med en samegutt enn et stereotypisk bilde av en cowboy, viking eller fisker, men sånn er det bare ikke. 

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker det ikke. Smaker ikke godt.

Spiste det av og til i barndommen og syntes det var godt da, men vi hadde det sjelden, mener å huske at det var ganske dyrt den gangen? Prøvde det en gang sammen med kjæresten for noen år siden og det var virkelig ikke godt. Mulig at det var en boks fra et parti som var laget av noe surt kjøtt for bollene smakte rett og slett surt. Blir ikke kjøpt igjen.

20 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg har ikke spist det på lenge.

Jeg oppfatter det som utdatert med stereotypiske tegninger av eksotiske folk og synes det er rart de ikke gjør om grafikken. Ideelt sett burde det ikke vært mer krenkende med en samegutt enn et stereotypisk bilde av en cowboy, viking eller fisker, men sånn er det bare ikke. 

Ja, og hva med den stakkars gutten på leverposteiboksen? :) Men, fra spøk til alvor, har jeg aldri smakt en sånn joikakake i mitt liv og vet ikke hva jeg går glipp av, men tror ikke det er all verdens da hermetikk er hermetikk...

Endret av Eva Sofie
Gjest Gargamel
12 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Ja, og hva med den stakkars gutten på leverposteiboksen? :) Men, fra spøk til alvor, har jeg aldri smakt en sånn joikakake i mitt liv og vet ikke hva jeg går glipp av, men tror ikke det er all verdens da hermetikk er hermetikk...

Sist jeg smakte det var sikkert over 30 år siden, og da var det ok. Jeg tror jeg lar det minnet leve i fred. 

1 minutt siden, Gargamel skrev:

Sist jeg smakte det var sikkert over 30 år siden, og da var det ok. Jeg tror jeg lar det minnet leve i fred. 

Ja, jeg har spist den leverposteien opp igjennom hele barndommen og det har vært en fin opplevelse for meg og jeg liker fortsatt den samme leverposteien, så det var egentlig ikke ment som noe negativt. Mer ment sagt med et lite smil om munnen, men det er vanskelig å få til å si ting smilende når kommunikasjonen skjer skriftlig :)

Gjest Gargamel
1 minutt siden, Eva Sofie skrev:

Ja, jeg har spist den leverposteien opp igjennom hele barndommen og det har vært en fin opplevelse for meg og jeg liker fortsatt den samme leverposteien, så det var egentlig ikke ment som noe negativt. Mer ment sagt med et lite smil om munnen, men det er vanskelig å få til å si ting smilende når kommunikasjonen skjer skriftlig :)

Ok. Jeg oppfattet ikke deg som negativ i det hele tatt og skrev min egen kommentar med et smil. Det viser jo at du har rett i at skriftlig kommunikasjon er vanskelig. 

Jeg bruker ikke mye smilefjes, men i dag blir man nesten oppfattet som litt mutt om man ikke har det med. 🙂

32 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg bruker ikke mye smilefjes, men i dag blir man nesten oppfattet som litt mutt om man ikke har det med. 🙂

Nei, men jeg synes det er fint å være noe moderert i sin egen bruk av smiletegn, for enkelte strør jo ukritisk om seg de, noe jeg mener ødelegger språket selv om det også er med på å formidle noe. Skriftspråk skal få lov til å være skriftspråk. Og om man bruker mye smiletegn og uttrykksikoner, bør man i alle fall være bevisst på hvilke kontekster man bruker de i. I en SMS, men ikke i et brev til det offentlige eller organisasjonsdokument. På Facebook brukes det smiletegn i altfor stor utstrekning etter min mening.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...