Gå til innhold

Folk med angst, kan virke sure?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg gikk på samme skole med ei som jeg var litt venninne med da, 2 år yngre enn meg. Jeg vet hun har slitt og har et par diagnoser. Jeg flyttet for studier osv så vi holdt ikke kontakt, vi var aldri nære venner. Snakket med henne rundt nyttår på en fest og sa snakket vi masse, fulle begge 2. Jeg viste forståelse for hennes situasjon. Hun sa at hun hatet at hun er uføretrygdet pga angsten sin. 
Når jeg har sett henne i edru tilstand så har jeg prøvd å hilse og være blid, men hun unnviker blikkontakt og jeg får en følelse av at hun ikke liker meg. Jeg skjønner at det kan være angsten som gjør dette. Men kan det stemme at angst kan gjøre at folk virker sure og overlegne?

Anonymkode: ffea5...601

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/454512-folk-med-angst-kan-virke-sure/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gammel_doler
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg har sett henne i edru tilstand så har jeg prøvd å hilse og være blid, men hun unnviker blikkontakt og jeg får en følelse av at hun ikke liker meg. Jeg skjønner at det kan være angsten som gjør dette. Men kan det stemme at angst kan gjøre at folk virker sure og overlegne?

Jeg tror dette er ganske normalt. Selv sliter jeg mye med angst og ute blant folk er jeg mest opptatt av å «overleve». I min verden betyr det å komme meg fra a til b raskest mulig med minst mulig angst. Det betyr også at dersom jeg ser kjentfolk så ignorerer jeg fullstendig for å slippe å bli stående å prate og på den måten virker jeg nok sur og overlegen.

Det kan også være at jeg allerede er ganske preget av angsten og at jeg derfor ikke ser spesifikke individer. Jeg vet at folk er der men angsten gjør at jeg opplever de som en slags grøt av synsinntrykk, lyder og lukter. Klarer derfor ikke alltid å observere ansikter eller kjenne igjen folk.

Har fått høre hele livet at jeg ser sur ut, virker overlegen ute osv. Så jeg kjenner meg igjen i det. 
Jeg har tidvis et problematisk forhold til alkohol og prøver å la være å drikke, men dersom jeg blir invitert på fest e.l. og føler jeg gå så er jeg avhengig av å kunne drikke for å fungere. Når jeg drikker er angsten fortsatt veldig tilstede, men samtidig mister jeg litt hemninger og gjør og sier mye som både kan virke mer «normalt» og i settinger også litt voldsomt.

Eks:

1) Er edru i en samling av mennesker og sitter stort sett for meg selv. Sier ingenting, unngår blikkontakt, fikler mye med telefonen, flytter meg hvis noen setter seg med meg.

2) Er normalt påvirket av alkohol i samling mennesker og deltar noe i samtaler

3) Er ganske full og «tar plass». Kjenner at angsten er der men gir litt blaffen på en måte. Kan være den som står midt i gata og roper «yihaaaa» og fordi folk synes det er morsomt. Eller den som foreslår å dra på byn. Innleder samtaler på eget initiativ og har ingen begrensing på hva jeg sier til folk Blir veldig impulsiv og ender ofte opp med blackout.

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk på samme skole med ei som jeg var litt venninne med da, 2 år yngre enn meg. Jeg vet hun har slitt og har et par diagnoser. Jeg flyttet for studier osv så vi holdt ikke kontakt, vi var aldri nære venner. Snakket med henne rundt nyttår på en fest og sa snakket vi masse, fulle begge 2. Jeg viste forståelse for hennes situasjon. Hun sa at hun hatet at hun er uføretrygdet pga angsten sin. 

Er vel tvilsomt at noen blir uføretrygdet resten av livet kun pga "angst". Hva slags angst er det hun har egentlig, vet du det? Hun virker jo utadvendt og glad i å feste da så kanskje det er noen andre diagnoser som er årsaken til hennes uførhet og ikke angst?

Anonymkode: 63a75...f50

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan vel like gjerne være at hun er sjenert, føler seg mindreverdig, ikke så deg, ikke orket å si så mye den dagen

Anonymkode: 6a186...424

AnonymBruker

Vet ihvertfall at det er vanlig å virke arrogant ved sosial fobi. Også dersom en er svært sjenert. Derfor er dette alltid noe jeg mistenker i første omgang om jeg møter en person jeg ikke kjenner som kan virke arrogant.

Det er først når denne personen begynner å snakke og vise sine handlinger og holdninger i større sammenheng, man kan vite om vedkommende er oppriktig arrogant.

Anonymkode: 23fad...dcd

Annonse

Worrisome Plenty
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er vel tvilsomt at noen blir uføretrygdet resten av livet kun pga "angst". Hva slags angst er det hun har egentlig, vet du det? Hun virker jo utadvendt og glad i å feste da så kanskje det er noen andre diagnoser som er årsaken til hennes uførhet og ikke angst?

Anonymkode: 63a75...f50

Jo, det er ganske mange som blir uføre med en vag definisjon av "angst og depresjon". Det var det hvertfall før. Jeg kjenner / kjente er vel mer korrekt flere med diffuse lidelser som var uføre. Angst kan bli megasvært. Ei jeg veit om hun har problemer med å gå i postkassen. Langt verre til butikken. Så hun bor hjemme med en katt og får varer sendt hjem året rundt. Eneste som virker å hjelpe er alkohol og benzo. Nå er hun ikke avhengig av noe av delene, men tar hun det så kan hun funger litt bedre.

En med alvorlig angstlidelse kan fungere like dårlig som en med schizofreni.

Endret av Worrisome Plenty

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...