Gå til innhold

Øke Brintellix ved tilbakefall av depresjon pga. dårlig ernæringsstatus

Anbefalte innlegg

Jeg håper på svar fra Kupton, men andres innspill er også velkomne her :)

Jeg har p.t. en BMI som ligger og vipper rundt 15,8-16,0 og vekten min er derav lav (ca. 40 kg). Jeg har i en tidligere tråd her på DOL fortalt om min tilbakevende depresjon og medisinering av denne (se noen innlegg ned i tråden). Der står det bl.a. om Brintellix. Jeg anbefaler deg å ta deg tid til å lese innleggene dersom du vil forstå helheten i dette innlegget. Tusen takk ;)

Tirsdag/onsdag nå i uken som var opplevde jeg å "falle" i stemningsleie og oppfatter meg selv til nå å være i en depressiv periode, men den er noe mildere enn tilbakefall jeg har opplevd tidligere, for da har jeg vært der at selvmordsforsøket eller alvorlig selvskade har vært der innen en uke har gått. Jeg har lenge opplevd tegn som  trøtthet, utmattelse, lite energi, økt søvnbehov osv., men dette har jeg tenkt på som tegn på dårlig ernæringsstatus og ikke som psykiske årsaker. Nytt siste halve uke er at stemningsleiet har falt merkbart. Jeg har tatt lett til tårene, lett blitt fortvilet, følt på håpløshet, anklaget meg selv, lettere nedvurderer meg selv. På dager der alt er håpløst, er selvfølelsen virkelig på bunn. Ingen selvmordstanker.

Slik jeg ser det, har bare redusert stemningsleie kommet i tillegg til de fysiske symptomene. Jeg tenker det er rimelig å tro at denne depresjonen er utløst av min dårlige ernæringsstatus akkurat nå. Det er ingen ytre omstendigheter som ellers skal tilsi at jeg skal ha grunn til å bli deprimert. Jeg har det etter forholdene bra i livet og lever en stabil og trygg hverdag.

Jeg går allerede på Brintellix. Kan det ha noe for seg å øke Brintellix dersom depresjonen viser seg å være forårsaket av dårlig ernæringstatus? Jeg håper at admin ser at dette ikke er et spørsmål om dose, men mer et generelt spørsmål om antidepressiva vil ha effekt om man øker en dose når grunnen til depresjonen skyldes dårlig ernæring. Dosen er uvesentlig og det spørsmålet tar jeg ev. videre med min egen lege.

Kan legge til at jeg er søkt inn til sykehuset for å få lagt inn ernæringssonde. Ser frem til det.

Fortsetter under...

Ingen tanker rundt dette?

Legen min har nå gitt grønt lys for å øke dosen med Brintellix, så jeg håper det vil ha noen virkning. Jeg vet at steady state er på ca. to uker og at jeg da kan innen den tid kan håpe å se en effekt dersom økning av Brintellix vil hjelpe. Jeg tenker at det kan i hvert fall ikke skade å la det få et forsøk.

Endret av Eva Sofie
11 timer siden, kupton skrev:

Jeg har ikke så lyst til å gå inn i denne diskusjonen. Jeg ser det som naturlig at det er dosen av annet enn Brintellix som først må økes.

Takk for svar likevel :) Mer tydelig enn dette kan det vel ikke sies uansett. Det er vel å ta det litt i feil ende å øke en medisin når det er ernæringen som er problemet...

Endret av Eva Sofie
  • 4 uker senere...

Jeg har nå gått på økt dose Brintellix i 4 ukers tid. Jeg hadde ikke så store forhåpninger til resultatet av økningen da jeg selvsagt forstår at det er ernæringen som er hovedproblemet her og at det er det som må gjøres noe med på sikt. Jeg ble derfor positivt overrasket da jeg etter ca. 2 1/2 ukes tid kunne merke en hevning i stemningsleiet og at jeg fikk noe mer energi. Det at jeg fikk mer energi er kanskje ikke positivt i seg selv, for jeg trenger egentlig å spare på den energien jeg har siden kaloriinntaket ligger på rundt 600-900 kcal i døgnet. Men jeg er i hvert fall glad for at depresjonssymptomene har lettet noe :) Det gjør det å komme igjennom hverdagen mye lettere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...