Gå til innhold

Hvorfor er norske medier så glade i fake news fra USA? (Svart jogger drept)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Blir de lurt, eller er det mer mørke motiver bak

Nyeste saken jeg reagerte på var saken om "en svart person som var på joggetur i et hvitt nabolag, to hvite folk skal angivelig ha mislikt dette og de tok tak i våpen satte seg i bilen og jaktet på den svarte mannen før de lynsjet han."

Og det høres jo ille ut, og det var et trist utfall av saken uansett hva som skjedde, men dette er jo så fjernt fra virkeligheten at det minner mer om en eventyrfortelling og har så godt som ingenting med saken å gjøre. En mer nøytral beskrivelse av det som skjedde er noe som dette:

En kriminell person, med en dårlig oppvekst i en kriminell familie og med dårlig psykisk helse, var ute på tokt, han prøvde å finne ting å stjele, noe han hadde drevet med før, men naboen var tidligere politimann og tok han på fersken denne gangen, den tidligere politimannen ønsket å stanse han inntil politiet kunne komme, noe som er lovlig i dette tilfellet, men isteden for å vente på politiet eller å løpe vekk, valgte den kriminelle av uviss grunn å gå til angrep på den tidligere politimannen, det endte med at politimannen så seg nødt til å avfyre våpenet sitt og den kriminelle døde.

Ja det er en trist sak, og synd at det endte slik, hadde personen hatt en bedre oppvekst eller bedre muligheter eller kanksje psykiatritilbud for folk med dårlig råd som USA stengte ned for noen tiår siden, eller andre ting, ville han kanskje tatt andre valg i livet og i etterpåklokskapens lys kunne politimannen sikkert også holdt større avstand for å forsikre seg mot hendelser ala "suicide by cop" som dessverre er en "trend" i USA, og en kan komme med mye gode innspill og ha en debatt om dette, men istedenfor så er det bare rasisme ditt rasisme datt, svart person på joggetur blablabla ....

Hvorfor må mediene holde på slik, hva gjør det med folk som leser slik fake news, hva skjer med samfunnet da?

Hva tenker dere om dette, har dere lest nyhetssaken om temaet, var det du leste i Norske aviser, det samme som står skrevet i fet skrift i min tekst. Hvis ikke, hvorfor tror du det. Hva tror du norske medier ønsker å oppnå ved å spre slik fake news, er det uvitenhet eller ubevisst bias eller mer mørke motiver ?

Kjør debatt

Anonymkode: 42896...7fc

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Blir de lurt, eller er det mer mørke motiver bak

Nyeste saken jeg reagerte på var saken om "en svart person som var på joggetur i et hvitt nabolag, to hvite folk skal angivelig ha mislikt dette og de tok tak i våpen satte seg i bilen og jaktet på den svarte mannen før de lynsjet han."

Og det høres jo ille ut, og det var et trist utfall av saken uansett hva som skjedde, men dette er jo så fjernt fra virkeligheten at det minner mer om en eventyrfortelling og har så godt som ingenting med saken å gjøre. En mer nøytral beskrivelse av det som skjedde er noe som dette:

En kriminell person, med en dårlig oppvekst i en kriminell familie og med dårlig psykisk helse, var ute på tokt, han prøvde å finne ting å stjele, noe han hadde drevet med før, men naboen var tidligere politimann og tok han på fersken denne gangen, den tidligere politimannen ønsket å stanse han inntil politiet kunne komme, noe som er lovlig i dette tilfellet, men isteden for å vente på politiet eller å løpe vekk, valgte den kriminelle av uviss grunn å gå til angrep på den tidligere politimannen, det endte med at politimannen så seg nødt til å avfyre våpenet sitt og den kriminelle døde.

Er du sikker på at dette er sannheten? 

Anonymkode: a5971...6d5

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du sikker på at dette er sannheten? 

Anonymkode: a5971...6d5

Alt som står her er bekreftet av politi/DA i USA/på video, bortsett fra psykisk helse delen det tror jeg ikke er bekreftet av myndigheter og er fra de rundt så teoretisk sett mulig at det ikke stemmer, men vi får se når rettsaken starter da tas slikt trolig opp angående oppførselen og om psykisk helse kan ha bidratt mer eller mindre til utfallet /forklare hvorfor han gikk til angrep på politimannen

Var det noe av det jeg skrev ut over psykisk helse som du betviler/har kilder på det motsatte?

AnonymBruker

Kanskje jeg husket feil angående at han så han i huset var kanskje en annen person det, men han gjenkjente personen og bilder viser at avdøde var inne i huset, av uviss grunn det får en bare spekulere i, så han var i huset, politimannen skjønte det og ønsket å stanse han, og det ble et tragisk utfall.

AnonymBruker

Nei uansett forsøkte å undersøke fakta men ble noe forvirret så jeg gir opp, vi får stole på vg/db/nrk tror jeg, bare glem hele tråden. En svart mann på joggetur ble jaktet på av to hvite menn og drept. Vi får la det bli med det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...