Gå til innhold

Bursdagsmiddag torskeblokk

Anbefalte innlegg

Madelenemie

Hei

jeg var invitert på middag, i anledning en bursdag, da fikk jeg servert torskeblokk, samme sammenpressede fisk fra fryseren som jeg koker til kattene. Slike kan kun brukes til fiskesuppe eller fiskegrateng, eller kattemat, ...men å servere slik frossen sammenklemt fiskeblokk til middag, og til og med i en bursdag finner jeg svært spesielt. I tillegg har de som serverte dette langt over gjennomsnittlig inntekt, så det skyldes ikke dårlig råd, derfor fant jeg det desto mer uforståelig. Selv kunne det aldri falt meg inn, slenge en frossen fiskeblokk i ovnen å servere til noen...??

det smakte akkurat slik det ser ut, torskeblokk., og jeg trengte tannpirker og tannbørste etter på, så trevlete og uspiselig var fisken.

man får jo kjøpt mye god også frossen fisk, torskeloin , vakumpakket Salma m.m, som man lett kan gjøre smakfull, hvis man ikke gidder dra til en butikk med ferskvaredisk.

det jeg lurer på er om noen kan forstå min overraskelse over et slikt middagsvalg for en bursdag?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/454967-bursdagsmiddag-torskeblokk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
5 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei

jeg var invitert på middag, i anledning en bursdag, da fikk jeg servert torskeblokk, samme sammenpressede fisk fra fryseren som jeg koker til kattene. Slike kan kun brukes til fiskesuppe eller fiskegrateng, eller kattemat, ...men å servere slik frossen sammenklemt fiskeblokk til middag, og til og med i en bursdag finner jeg svært spesielt. I tillegg har de som serverte dette langt over gjennomsnittlig inntekt, så det skyldes ikke dårlig råd, derfor fant jeg det desto mer uforståelig. Selv kunne det aldri falt meg inn, slenge en frossen fiskeblokk i ovnen å servere til noen...??

det smakte akkurat slik det ser ut, torskeblokk., og jeg trengte tannpirker og tannbørste etter på, så trevlete og uspiselig var fisken.

man får jo kjøpt mye god også frossen fisk, torskeloin , vakumpakket Salma m.m, som man lett kan gjøre smakfull, hvis man ikke gidder dra til en butikk med ferskvaredisk.

det jeg lurer på er om noen kan forstå min overraskelse over et slikt middagsvalg for en bursdag?

Ja, det var et sært valg av meny til bursdagsmiddag. Serverer man først fisk ved selskapelige anledninger er det gjerne en bedre fiskesuppe eller finere fisk med godt tilbehør. 

Anonymkode: e318a...d2d

Madelenemie
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, det var et sært valg av meny til bursdagsmiddag. Serverer man først fisk ved selskapelige anledninger er det gjerne en bedre fiskesuppe eller finere fisk med godt tilbehør. 

Anonymkode: e318a...d2d

Hei

Takk for at du forstår.

jeg er nøye på mat, men jeg ser helhet og tenker videre. Har mennesker dårlig råd... er de uvitne ang matlaging, flere ting spiller inn..

men her er det snakk om mennesker som ikke trenger råd om noe, de tilkjennegir, at de kan mat, derfor er jeg enda mer sjokkert.

en gang var kjøttet seigt, da anbefalte jeg rett og slett langtidssteking ALA opp til 3 timer / eller lav temperatursteking opp til 7 timer , slik jeg lærte av min bestemor, som hadde dårlig råd, og greide lage god mat av , ikke Av de beste råvarer.

jeg husker de da gikk i et slags forsvar, og sa de visste dette. Men kjøttet var seigt. Og jeg så hvordan min bestemor, først stekte og brunet, feks svinekjøtt, før hun lot det putre i nesten opp til 3 timer med glassert løk, da ble det rene indrefileten:-)

men tilbake til saken med torskeblokken, jeg har aldri fått Ovnsstekt torskeblokk, de gjør seg jo kun i gratenger og supper og kattemat.

takk for svar

AnonymBruker
28 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei

Var ikke det noe tilbehør, eller spiste dere kun ovnsbakt torskeblokk uten noe annet og muligens vann å drikke til?

Anonymkode: 42566...ed4

Annonse

Madelenemie
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var ikke det noe tilbehør, eller spiste dere kun ovnsbakt torskeblokk uten noe annet og muligens vann å drikke til?

Hei

det var en salat av kål, greit nok, bedre enn fisken, og drikke vann ja

Madelenemie
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skulle ikke være en stor feiring

men uansett, jeg finner det rart å ovnsteke hele fiskeblokker. Fordi de egner seg ikke til slikt.

fiskegrateng og kattefisk og en suppe når godt akkopagnert medgrønnssker og krydder går jo, men de stekte som det var rene fiskestykker. Da kom jo kun smaken av fiskeblokk frem, i tillegg var den ikke gjennomstekt, derfor trengte jeg tannpirker og tannbørste etter på.

Annonse

25 minutter siden, påskelilje skrev:

Selv jeg, som ikke er særlig flink på kjøkkenet,  hadde ikke servert noe slikt til gjester!

Jeg signerer på denne. Jeg kan spise mye rart selv, men det blir noe annet med gjester.

Jeg synes det aller merkeligste var mangelen på tilbehør.

Det hørtes ikke spesielt godt ut nei. Da hadde det vært bedre med Grandiosa spør du meg. 

Jeg kan for øvrig legge til en til ting torskeblokk egner seg til. Hjemmelagde fiskepinner. Det blir veldig godt og det har jeg fått tilbakemelding på at det er også. :) Selv om det sikkert er enda bedre med vanlig torskefilet, men jeg liker å bruke torskeblokk for da får jeg skjært veldig like biter. Skjærer opp blokken mens den er halvfrossen for perfekte pinner. 😁 

Madelenemie

Takk til dere alle.

mulig jeg har min mat og smaksestetikk, og at den gjør at jeg bruker langt mer penger enn de fleste på råvarer til mat. Det er sant og vet jeg, og får jeg gjester er gleden desto større og inspirasjonen i full blomst , da vil jeg liksom yte gjestene det beste jeg kan.

men jeg har forståelse om folk gjør så godt de kan... ut i fra sitt budsjett og forutsetninger, men her røk liksom mye, bare fordi de skryter av matlagingen sin, og serverer torskeblokk:-(

Som flere og jeg var innom, fiskeblokkk egner seg mer for fiskegrateng, suppe, eller fiskepinner, som glitter nevner.

føler jeg blir tatt for kritiker og matsnobb fordi jeg ble så sjokkert over denne spesielle bursdagsmiddagen. Ble lei meg og følte kritikken var ubegrunnet, så ville høre om jeg er alene om å ikke velge torskeblokk når jeg inviterer på middag...

takk alle sammen 

Mine besteforeldre hadde ofte middagsselskaper. De (og særlig bestemor) hatet matsnobberi og serverte alltid enkel mat, husker særlig pølsegryten var en gjenganger. Men bestandig nok vin. De sa gjestene kom for selskapet, ikke for maten, og de ville ikke stå på kjøkkenet, men kose seg med gjestene. Jeg sier  ikke at dette er riktigere enn å servere nøye planlagt og god mat laget fra bunnen, men tror vi må innse at folk vektlegger mat forskjellig.

AnonymBruker
28 minutter siden, Ekstra skrev:

Mine besteforeldre hadde ofte middagsselskaper. De (og særlig bestemor) hatet matsnobberi og serverte alltid enkel mat, husker særlig pølsegryten var en gjenganger. Men bestandig nok vin. De sa gjestene kom for selskapet, ikke for maten, og de ville ikke stå på kjøkkenet, men kose seg med gjestene. Jeg sier  ikke at dette er riktigere enn å servere nøye planlagt og god mat laget fra bunnen, men tror vi må innse at folk vektlegger mat forskjellig.

Jeg kommer fra omgivelser hvor det ikke var vanlig med vin til mat, på den tiden jeg vokste opp.  Det at man ikke serverer vin til mat synes jeg derfor er helt greit, selv om jeg gjør det og dette har endret seg drastisk der hvor jeg vokste opp.  Å servere enkel mat er også helt greit for meg.  Jeg liker å servere tradisjons mat til gjester, spesielt hvis de kommer andre steder fra.

Det skurrer likevel noe med tilbehøret til fiskeblokken.  Kun kålsalat, ikke poteter, ris eller annet tilbehør.  Ja eller smør eller saus til.  Det er noe som ikke stemmer her.

Jeg bor alene, og hadde tenkt å lage kveite med smørsaus og ovnsbakte poteter til meg alene i kveld.  Nå er jeg ikke sikker på at jeg gidder det og om jeg skal vente til i morgen, men det er fordi jeg bor alene.  I går spiste jeg reker og tidligere i dag har jeg spist runnstykker med røkelaks og eggerøre.  Jeg har råd til å unne meg gode råvarer og hvis det hadde vært normale tilstander hadde jeg spist sammen med venner på en restaurant.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...