Gå til innhold

Bursdagsmiddag torskeblokk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

2 timer siden, morsan skrev:

Jeg ville hatt stor forståelse for og absolutt satt pris på at serveringen var enkel og ikke preget av matsnobberi. Det er også helt innafor at mat og drikke ikke er veldig kostbart. Folk har ulik økonomi og ulike evner og forutsetninger, og ikke minst ulike prioriteringer og tradisjoner. 

Så mye jeg enn setter pris på et godt tilberedt måltid, setter jeg enda mer pris på at man faktisk møtes. Det er trist om folk skremmes bort fra å invitere fordi de frykter de ikke klarer å holde «høyt nok» nivå, hva enten nivået som forventes av gjestene går på råvarekvaliteten, vanskelighetsgrad i kokkeleringen eller kostbarhet på mat og drikke. 

Jeg er enig med Anonym m fl her at beskrivelsen av fisken med kål og ikke annet tilbehør gjorde at det fremsto som et veldig stusselig måltid. Men det kan jo være de prøvde å lage noe mer fancy, men mislyktes, Ref lenken Ekstra la ut lenger ned med torsk og coleslaw. Jeg hadde ikke sett for meg noe ala det iallfall når jeg hørte «torsk og kål»! 😂 Vi som ikke var der, kan jo uansett ikke bedømme. 

Føler meg ellers fristet til å dele litt om mat og gjester og sånn fra min oppvekst jeg også. Jeg var ikke vant med at mine foreldre hadde fancy middagsselskap med flere retter og vin osv, slik som har vært vanlig i min omgangskrets nå. Det var mest familien som møttes, og med mer husmannskost og hjemmebrygget øl. En klassiker hos ene tanta mi, var rømmegrøt og kokt torsk. Etterfulgt av kaffe og kaker. En annen klassiker var elghakk. 

Foreldrene mine inviterte ofte halve slekten til middag og valgte da også helt bevisst veldig enkelt bevertning. Moren min var opptatt av de som kanskje hadde bedre råd enn de fleste, skulle legge lista så lavt at ingen skulle ha problemer med å gjennomføre noe tilsvarende om de ønsket. Så hos ofte ble det ofte servert lapskaus eller fersk suppe med vafler i etterkant. Jeg liker fortsatt de holdningene foreldrene mine formidlet gjennom dette. 

15 minutter siden, frosken skrev:

Foreldrene mine inviterte ofte halve slekten til middag og valgte da også helt bevisst veldig enkelt bevertning. Moren min var opptatt av de som kanskje hadde bedre råd enn de fleste, skulle legge lista så lavt at ingen skulle ha problemer med å gjennomføre noe tilsvarende om de ønsket. Så hos ofte ble det ofte servert lapskaus eller fersk suppe med vafler i etterkant. Jeg liker fortsatt de holdningene foreldrene mine formidlet gjennom dette. 

Ja, det er hyggelig praksis å ha. Og en god lapskaus er godt. Fra Trøndelag er jeg jo vant til at sodd er helt innafor å servere når mange samles, om enn ikke så vanlig lenger i «finere» selskap som bryllup. Jeg synes det er godt, men vegrer meg litt for å servere det til ikke-trøndere. 😂 

Men jeg gjorde nettopp det til 50-årslaget mitt, men prøvde å gjøre et artig poeng ut av det. Det var nesten 70 gjester i leid lokale og fri bar (IKKE hjemmebrent!!), så det ble en artig fest! 

27 minutter siden, morsan skrev:

Lenke ble borte. Prøver igjen siden! 

Jeg får ikke til å legge inn lenken. Pussig. Men det er fra Trines matblogg - torsk med ertepuré og baconsmør: «Torsken får i dag følge av et deilig baconsmør med et hint av ingefær, ertepuré med chili, samt ovnsbakte poteter og gulrøtter.»

AnonymBruker
3 minutter siden, morsan skrev:

Jeg får ikke til å legge inn lenken. Pussig. Men det er fra Trines matblogg - torsk med ertepuré og baconsmør: «Torsken får i dag følge av et deilig baconsmør med et hint av ingefær, ertepuré med chili, samt ovnsbakte poteter og gulrøtter.»

https://trinesmatblogg.no/recipe/torsk-med-baconsmor-og-ertepure/

Anonymkode: 5dbbc...06d

Hva er torskeblokk? Har aldri hørt om eller smakt. Jeg spiser kun fisk som kommer rett fra havet. Fisk kjøpt i butikk er skikkelig dårlig, til og med det de kaller fersk fisk er dårlig.

Fisk kan være god bursdagsmat hvis det er lagd riktig og fisken er god.

Annonse

AnonymBruker
6 timer siden, morsan skrev:

Jeg ville hatt stor forståelse for og absolutt satt pris på at serveringen var enkel og ikke preget av matsnobberi. Det er også helt innafor at mat og drikke ikke er veldig kostbart. Folk har ulik økonomi og ulike evner og forutsetninger, og ikke minst ulike prioriteringer og tradisjoner. 

Så mye jeg enn setter pris på et godt tilberedt måltid, setter jeg enda mer pris på at man faktisk møtes. Det er trist om folk skremmes bort fra å invitere fordi de frykter de ikke klarer å holde «høyt nok» nivå, hva enten nivået som forventes av gjestene går på råvarekvaliteten, vanskelighetsgrad i kokkeleringen eller kostbarhet på mat og drikke. 

Jeg er enig med Anonym m fl her at beskrivelsen av fisken med kål og ikke annet tilbehør gjorde at det fremsto som et veldig stusselig måltid. Men det kan jo være de prøvde å lage noe mer fancy, men mislyktes, Ref lenken Ekstra la ut lenger ned med torsk og coleslaw. Jeg hadde ikke sett for meg noe ala det iallfall når jeg hørte «torsk og kål»! 😂 Vi som ikke var der, kan jo uansett ikke bedømme. 

Føler meg ellers fristet til å dele litt om mat og gjester og sånn fra min oppvekst jeg også. Jeg var ikke vant med at mine foreldre hadde fancy middagsselskap med flere retter og vin osv, slik som har vært vanlig i min omgangskrets nå. Det var mest familien som møttes, og med mer husmannskost og hjemmebrygget øl. En klassiker hos ene tanta mi, var rømmegrøt og kokt torsk. Etterfulgt av kaffe og kaker. En annen klassiker var elghakk. 

Dere spiste ikke rømmegrøt og kokt torsk som en rett liksom?

Anonymkode: a29ea...aae

Nicklusheletida

Torskeblokk er noe jeg hender at lager, hvis jeg ikke på forhånd har tenkt ut hva vi skal ha til middag, jeg er på vei hjem fra jobb og må innom butikken å handle inn middag som går fort å lage. 

Da steker jeg den svakt på stekepanna sammen med løk og heller over en boks letterømme. Brokkoli og gulerøtter til. 

Typisk hastverks-hverdagsmiddag for meg. 

Ikke noe jeg ville laget til gjester i bursdasgsselskap . 

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Torskeblokk er noe jeg hender at lager, hvis jeg ikke på forhånd har tenkt ut hva vi skal ha til middag, jeg er på vei hjem fra jobb og må innom butikken å handle inn middag som går fort å lage. 

Da steker jeg den svakt på stekepanna sammen med løk og heller over en boks letterømme. Brokkoli og gulerøtter til. 

En digresjon, men; hvorfor ikke kjøpe fersk mat om du først er innom butikken? For meg er frossenmat nødmat for de svært få tilfeller jeg ikke har tilgang på fersk mat.

AnonymBruker
8 minutter siden, Ekstra skrev:

En digresjon, men; hvorfor ikke kjøpe fersk mat om du først er innom butikken? For meg er frossenmat nødmat for de svært få tilfeller jeg ikke har tilgang på fersk mat.

Har med pris å gjøre

Anonymkode: ef0b0...9e2

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere spiste ikke rømmegrøt og kokt torsk som en rett liksom?

Jo. 

Men jeg husker nok feil mht type fisk. Her står det at man bruker harr, ørret røye eller sik. Jeg husker fisken som salt, men det kan man jo ha fikset med bordsalt. 

https://www.klikk.no/produkthjemmesider/villmarksliv/viltogvariert/rommegrot-med-kokt-fisk-3078980

Annonse

10 timer siden, morsan skrev:

Jo. 

Men jeg husker nok feil mht type fisk. Her står det at man bruker harr, ørret røye eller sik. Jeg husker fisken som salt, men det kan man jo ha fikset med bordsalt. 

https://www.klikk.no/produkthjemmesider/villmarksliv/viltogvariert/rommegrot-med-kokt-fisk-3078980

Huff, kombinasjonen høres gyselig ut :o 

AnonymBruker
15 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Steker du fisken frossen?

Anonymkode: 42566...ed4

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rømme smaker godt til fisk, så hvorfor ikke?

Anonymkode: 5dbbc...06d

Rømmegrøt smaker da helt annerledes enn ren rømme! Ikke sammenlignbart. Å spise noe søtt til fisk høres rart ut, men jeg har hørt om det før så det er tydeligvis en tradisjon noen steder. :) 

AnonymBruker
1 time siden, morsan skrev:

Er faktisk godt. ;) Iallfall nå som voksen. Som barn ville jeg helst ha kun grøten. 

Retten høres helt merkelig ut, må være noe særtrøndersk ;) skulle jo tro at fisken i det minste var salt, røkt eller tørket, at den minnet litt om spekemat på en måte og ikke bare kokt fisk. Har dere fisken i grøten eller ved siden av? Har dere flatbrød til? Tro om kupton eller andre trøndere på forumet har vært borti denne retten..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...