Gå til innhold

Jeg maser jeg - om amming og mengder.


Gjest ilse

Anbefalte innlegg

Hei

Håper jo at det dukker opp en helsesøster her etterhvert, men synes det har vært stille lenge......

Jeg bare lurer på en ting;

Idag ammet jeg kl.11.30 - og han fikk ca 80 ml. med utpumpet morsmelk i tillegg. (Han er fire måneder). Jeg pumpet meg kl.13.00 (60 ml.) og kl 15.00 (ca 40ml). Så reiste jeg på skolen, og var ikke hjemme og fikk pumpet meg igjen før kl.21.00 Og da pumpet jeg ut 200ml.

(Dette var en spesiell dag, normalt ammer jeg til hvert måltid)

Men, spørsmålet er som følgende; Det at jeg kunne pumpe ut 200ml., kan det tyde på at jeg har nok melk? Eller samler det seg opp i brystene, slik at det blir mer melk hvis det går lang tid mellom hver gang en ammer?

Som du/dere skjønner - jeg strever med denne ammingen ennå. Enda jeg egentlig hadde bestemt meg for gå over til tillegg for å slippe dette...... Men enhver dråpe blir liksom så dyrbare.

Så jeg fortsetter nok med amming og pumping og bittelitt erstatning en stund til.....

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har nok melk. Det lages mest melk i tiden rett etter amming, så det fylles fort opp igjen. Ammer du ofte, stimuleres produksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 5barnsmor

jeg har slitt med ammingen med alle barna mine (vært redd for at de fikk for lite)

når det gjelder produksjonen så vil du en time etter amming ha ca 40% fylt opp igjen og etter to timer ca 70% resten kommer på de to siste timene....tømmer du brystene sjeldnere enn hver fjerde time vil produksjonen minke litt (gjelder ikke natt)

barnet skal ha ca 12% av kroppsvekten sin pr.døgn...min jente på tre mnd er 5300kg og skal da altså ha 636gr pr døgn...jeg fullammer og gir ca 6måltid pr. døgn det blir altså et gjennomsnitt på106ml...MEN om morgenen de to første måltidene vet jeg at hun får i seg nærmere 350ml og da er det 286ml igjen på 4måltid ca 70ml pr stykk.....DET var teorien.....

i praksis så tar barnet nok mat av brystet hvis det er fornøyd, utvikler seg og smiler og ler.....min mor sa til meg med den ene gutten(som er fryktelig tynn enda, ligger på 2,5percentilen) at hun ikke trodde hun kom til å få se en baby gå smilende inn i sultedøden.....og det er jeg enig med henne i....prøv å slappe av og ikke stress med den pumpingen....klarer du deg en liten stund til så skal du se at dere kommer inn i et fint mønster...

mine barn er godt over fire kilo ved fødsel, men det er fordi morkaken min er god....når de er kommet ut er de slett ikke så stor av seg og daler fint nedover på kurven til de er ca 5mnd, da har de nådd den kurven de skal ligge på (jenta mi er født på75,5 percentilen og nermer seg nå 25)

prøv å glemme teoriene og bli kjent med ditt barns ønsker, det er sjelden at barne ikke får nok, amming er som anorexia: har du først bestemt deg for at barnet får for lite så ser det tynnere ut for hver dag og du leter etter signaler på at barnet ikke har det bra (litt trøttgrining blir at barnet ikke får nok melk)

ikke gi deg og skriv gjerne igjen hvis du vil. jeg vet ALT om ammeproblemer og dårlig selvtilllit på dette området etter fem barn....

kjempeklem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har slitt med ammingen med alle barna mine (vært redd for at de fikk for lite)

når det gjelder produksjonen så vil du en time etter amming ha ca 40% fylt opp igjen og etter to timer ca 70% resten kommer på de to siste timene....tømmer du brystene sjeldnere enn hver fjerde time vil produksjonen minke litt (gjelder ikke natt)

barnet skal ha ca 12% av kroppsvekten sin pr.døgn...min jente på tre mnd er 5300kg og skal da altså ha 636gr pr døgn...jeg fullammer og gir ca 6måltid pr. døgn det blir altså et gjennomsnitt på106ml...MEN om morgenen de to første måltidene vet jeg at hun får i seg nærmere 350ml og da er det 286ml igjen på 4måltid ca 70ml pr stykk.....DET var teorien.....

i praksis så tar barnet nok mat av brystet hvis det er fornøyd, utvikler seg og smiler og ler.....min mor sa til meg med den ene gutten(som er fryktelig tynn enda, ligger på 2,5percentilen) at hun ikke trodde hun kom til å få se en baby gå smilende inn i sultedøden.....og det er jeg enig med henne i....prøv å slappe av og ikke stress med den pumpingen....klarer du deg en liten stund til så skal du se at dere kommer inn i et fint mønster...

mine barn er godt over fire kilo ved fødsel, men det er fordi morkaken min er god....når de er kommet ut er de slett ikke så stor av seg og daler fint nedover på kurven til de er ca 5mnd, da har de nådd den kurven de skal ligge på (jenta mi er født på75,5 percentilen og nermer seg nå 25)

prøv å glemme teoriene og bli kjent med ditt barns ønsker, det er sjelden at barne ikke får nok, amming er som anorexia: har du først bestemt deg for at barnet får for lite så ser det tynnere ut for hver dag og du leter etter signaler på at barnet ikke har det bra (litt trøttgrining blir at barnet ikke får nok melk)

ikke gi deg og skriv gjerne igjen hvis du vil. jeg vet ALT om ammeproblemer og dårlig selvtilllit på dette området etter fem barn....

kjempeklem fra

Har visst skrevet til deg før, men måtte bare slutte meg til alt det 5barnsmor sier!

Min datter er en periodespiser, så jeg har slitt veldig i de periodene hvor hun (etter min mening) spiser dårlig. Skikkelig angst får man. Særlig når barnet naturlig befinner seg på nedre del av vektskalaen. Helt enig i dette med "omvendt" anorexia, man kan få vrangforestillinger om barnets mat og vekt hvis man bare fokuserer på dette.

Det høres ut som om du har nok melk. Det er meget vanskelig å vurdere mengder melk uten å faktisk veie barnet før og etter måltidet. Selv det kan gi et skjevt bilde av situasjonen, for melkemengden varierer jo utover dagen. Men husk at barnet er den beste "pumpen", og får ut mer melk - og raskere - enn noen pumpe kan. Sannsynligvis har du enda mer melk enn de 200 ml du refererte til. Jeg er sikker på at du vil kunne fullamme barnet ditt om du skulle ønske det.

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære Ilse. Det er store variasjoner hvor mye melk barnet drikker ved 4 mnd alder.Man kan anta det ligger et sted rundt 8-900ml i døgnet. Hvis melkeproduksjonen ikke er tilstrekkelig fra 4.mnd alder anbefales oppstart med grøt som tilskudd. Hyppige pumpinger,øker produksjonen. Hvis det går lang tid mellom amminger eller pumpinger, vil produksjonen minke. Nattamming stimulerer melkeproduksjonen godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ilse

I en øke periode kan det være lurt å amme/pumpe seg hver andre time. Da vil melkeproduksjonen øke forholdsvis fort. Prøv å ikke stresse så mye med dette da stresshormoner ikke virker særlig fremmende på melkeproduksjonen.

Hvis barnet ikke er for tynt eller er sykt er det ikke nødvendig å gi tillegg med erstatning.

Jeg har pumpet meg jevnt nå i 9 måneder siden jeg har en prematur jente som ble født 13 uker for tidlig. Ho har alltid hatt problemer med å tømme brystene fullstendig så jeg har vært nødt til å pumpe meg for å holde produksjonen oppe. Det kan til tider være slitsomt men det er verdt strevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...