Gå til innhold

Traumeterapi og psykomotorisk fysioterapi

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Venninnen min har fått kroppslige plager og bære på mye vondt psykisk også. Hun har bestemt seg for å oppsøke en psykomotorisk terapeut. Jeg lurer også på hvordan det virker og er veldig spent på å høre når hun har vært der. 

Jeg skulle også likt å vite om noen her inne har prøvd akkurat det og hvordan det virker.

Jeg oppsøkte psykomotorisk fysioterapeut for rundt et år siden. Etter å ha snakket litt med meg så ville hun ikke "ta" i meg for hun mente jeg var for dårlig til å kunne takle det. Hun sa jeg kunne kontakte henne når jeg var mer stødig i meg selv. 

Ble litt overrasket egentlig for jeg trodde det å bli mer stødig var litt av poenget. 

Jeg har gått i traumeterapi. Først var jeg med i en stabiliseringsgrupper som varte 1. år. Der lærte jeg å forstå hvordan hjerne og kroppen reagere på traumer jeg har opplevd og hvordan regulere dette. Etter det så var det bearbeiding av traumene, men der klarte jeg ikke å komme helt i mål. Selv om jeg ikke kom helt i mål så var det nyttig for meg.

Annonse

Jeg begynte hos en psykomotorisk fysioterapeut parallelt med at jeg går i traumeterapi, men jeg sluttet etter ett års tid da det ble for triggende for meg. Fysioterapeuten hadde tro på meg, men ikke jeg selv - det føltes for tøft og brakte for mange skred inni meg som ble for vanskelig å takle. Det å skulle fokusere på kroppen, et område som egentlig er forbudt for meg og som jeg har så lite kontakt med, føltes for overveldende. Jeg må nok komme lenger i terapien først. Kjemien mellom meg og fysioterapeuten var nok heller ikke den beste selv om jeg forsøkte å legge godviljen til...

AnonymBruker

Jeg tror det meste er personavhengig. Gikk til psykomotorisk fysio i en dårlig fase og sluttet fordi det var så ubehagelig. Dessuten var det ingen god kjemi med henne. Hun var tydelig new Age preget og hadde lite kunnskap om traumer. Etter noen år prøvde jeg igjen hos en annen fysioterapeut og det fungerer svært bra. Hun har en helt annen tilnærming og metode. Er oppdatert og kunnskapsrik når det gjelder psykiske lidelser. Engasjert og glad i jobben sin. Vi fungerer godt sammen og dette har vært bedre enn både psykiater og psykolog som jeg har gått til. Finner du en dyktig fysioterapeut som er god på traumer kan det ha svært god effekt. 

Anonymkode: 2dc10...9be

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...