Gå til innhold

Kan psykotiske virke normale?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan psykotiske folk virke helt normale om du er sammen med de over en viss tid selvfølgelig? Helst ikke svar hvis du ikke vet sikkert.

Anonymkode: 0345e...57e

En jeg var innlagt med var schizofren og det var ingen som kunne se det på han. Jeg kan ikke så mye om  schzofreni, men har hørt at det er en langvarig psykose. Rett på meg om det ikke stemmer. 

Anonymkode: 6d87e...1ea

En kan være temmelig «normal» og allikevel være psykotisk på enkelte områder for å si det sånn. En kan klare å trene, stelle seg pent (dusje, være velkledd og sminket) samt snakke greit om vanlige ting med folk. Dette på samme tid som man går med en psykose. Det er når de begynner å snakke om vrangforestillingene sine at en forstår at de er veldig syke. Det er med andre ord grader; noen er klin psykotiske og går naken rundt og snakker usammenhengende mens andre klarer å holde huset i orden, lage middag til barna og ytre sett være grei og uanfektet.

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Personen virket unormalt rolig. Stille og kontrollert, men vedkommende var på tvang. 

Kan jo ha vært en som har vært tvanginnlagt med sånn 10 dagers observasjonstid ved mistanke om psykose/utvikling av det. Jge var innlagt for et halvt år siden med mistanke ompsyokese, og det var da på tvang. Jeg var helt normal, og ingen kunne forstå hvordan jeg endte opp der...hehhe-

Anonymkode: e0d2c...353

Gjest dolmio
7 minutter siden, bibben skrev:

En kan være temmelig «normal» og allikevel være psykotisk på enkelte områder for å si det sånn. En kan klare å trene, stelle seg pent (dusje, være velkledd og sminket) samt snakke greit om vanlige ting med folk. Dette på samme tid som man går med en psykose. Det er når de begynner å snakke om vrangforestillingene sine at en forstår at de er veldig syke. Det er med andre ord grader; noen er klin psykotiske og går naken rundt og snakker usammenhengende mens andre klarer å holde huset i orden, lage middag til barna og ytre sett være grei og uanfektet.

Det er min erfaring også. 

Annonse

stjernestøv
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan psykotiske folk virke helt normale om du er sammen med de over en viss tid selvfølgelig? Helst ikke svar hvis du ikke vet sikkert.

Ifølge sykepleieren jeg har er man ikke normal ved psykose med klin kokkos, springer rundt naken ute og har sølvpapir hatt på hodet osv. Han har aldri sett på meg som psykotisk, selv om psykiateren har det og andre har gjort det før. Det er jo sykepleieren som er min behandler så jeg må høre på han. 

AnonymBruker

Hei. Ja, det er skikkelig irriterende at fagfolk kan være Så uenige. Jeg ble innlagt med depressiv psykose en gang. Neste lege mente at jeg ikke var psykotisk, fordi man "kunne ikke snakke med noen som var psykotisk". Fikk nesten kjeft for at jeg var der (på Blakstad). Da jeg sa dette til neste lege deretter, på samme sted, sa han at det hun forrige sa var det verste tullet han hadde hørt, og at en kunne føre samtaler med de fleste med psykose etter hans erfaring. 🙄 Og at jeg hadde psykose. Ble satt på medisin og foreslått ect for. Møtte hun forrige legen igjen som mente ect nok ikke var for meg, og ga meg en følelse av at ect var noe jeg selv hadde funnet på at jeg trengte. Hadde ikke hørt om det engang, før han forrige legen foreslo det somen vidundermedisin. Nei, vet du hva. Har ikke troen på den avdelingen jeg var på. Forvirrer pasienten helt, og gjør at en føler seg helt malplassert. Ikke til å bli klok på hvem en kan stole på😣

Anonymkode: 7828d...e53

AnonymBruker
Akkurat nå, bibben skrev:

Er det ikke paranoid psykose (eller var det paranoid schizofreni) som det er sånn at man er helt normal utenom når en snakker om vrangforestillingene sine? 🤔

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan jo ha vært en som har vært tvanginnlagt med sånn 10 dagers observasjonstid ved mistanke om psykose/utvikling av det. Jge var innlagt for et halvt år siden med mistanke ompsyokese, og det var da på tvang. Jeg var helt normal, og ingen kunne forstå hvordan jeg endte opp der...hehhe-

Hvordan endte du opp der? ☺

stjernestøv
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Ja, det er skikkelig irriterende at fagfolk kan være Så uenige. Jeg ble innlagt med depressiv psykose en gang. Neste lege mente at jeg ikke var psykotisk, fordi man "kunne ikke snakke med noen som var psykotisk". Fikk nesten kjeft for at jeg var der (på Blakstad). Da jeg sa dette til neste lege deretter, på samme sted, sa han at det hun forrige sa var det verste tullet han hadde hørt, og at en kunne føre samtaler med de fleste med psykose etter hans erfaring. 🙄 Og at jeg hadde psykose. Ble satt på medisin og foreslått ect for. Møtte hun forrige legen igjen som mente ect nok ikke var for meg, og ga meg en følelse av at ect var noe jeg selv hadde funnet på at jeg trengte. Hadde ikke hørt om det engang, før han forrige legen foreslo det somen vidundermedisin. Nei, vet du hva. Har ikke troen på den avdelingen jeg var på. Forvirrer pasienten helt, og gjør at en føler seg helt malplassert. Ikke til å bli klok på hvem en kan stole på😣

Anonymkode: 7828d...e53

Nei de har sine egne delte meninger innen det feltet også. 

Gjest dolmio

https://forskning.no/hjernen-psykiske-lidelser/hva-er-paranoid-schizofreni/739053

- Vi vet alle sammen at ting vi tenker ikke alltid bør sies høyt, og mennesker som har vrangforstillinger kan også la være å fortelle verden om forestillingene sine, for eksempel hvis de vet at andre ikke deler synet deres, eller de er bekymret for konsekvensene det kan få hvis de forteller, sier Melle.

- Hos noen pasienter er det tydelig for andre at de lever i sin egen verden, mens andre kan fremstå helt vanlig, forteller Melle.

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei vedkommende var innlagt 8 måneder tilsammen, med tvangmedisinering. 

Jeg hadde en svært erfaren psykepleier/primærkontakt ved en innleggelse. Da jeg ytret at jeg var flau over å ta AP og var redd for å bli stigmatisert og sett på som utilregnelig, sa hun at jeg ville bli overrasket om jeg visste hva som lå i kontorskuffen til professorer bortetter😉 Som et apropos så var jeg innlagt flere ganger mens jeg tok en universitetsutdannelse. Jeg har diagnosen schizofreni.

Annonse

AnonymBruker
7 timer siden, bibben skrev:

Jeg hadde en svært erfaren psykepleier/primærkontakt ved en innleggelse. Da jeg ytret at jeg var flau over å ta AP og var redd for å bli stigmatisert og sett på som utilregnelig, sa hun at jeg ville bli overrasket om jeg visste hva som lå i kontorskuffen til professorer bortetter😉 Som et apropos så var jeg innlagt flere ganger mens jeg tok en universitetsutdannelse. Jeg har diagnosen schizofreni.

Så det du sier er at du fungerte helt fint bortsett fra i "periodene" dine der du ble innlagt?

Og i de gode periodene dine var du HELT frisk eller hadde du symptomer da også?

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så det du sier er at du fungerte helt fint bortsett fra i "periodene" dine der du ble innlagt?

Og i de gode periodene dine var du HELT frisk eller hadde du symptomer da også?

Jeg fungerte greit på mange områder også da jeg var innlagt. Jeg hadde mine vanskelige vrangforestillinger men ellers så var jeg både sosial med de andre pasientene, var med på alle aktivitetene, leste pensum og hadde telefonsamtaler med veilederen min fra universitetet. Det jeg vil frem til er at det ikke er noe skarpt skille mellom det å være syk og frisk. Det går over i hverandre, og noen perioder er man dårligere enn i andre perioder. Som vel noen skriver i tråden over her så er det ikke alltid lett å oppfatte at et menneske har en psykoselidelse før de kommer inn på forestillingene sine. Jeg har vært overrasket selv over medpasienter som virker svært så oppegående og «normale» når vi snakker om vanlige ting, men som er kronikere og tilbringer mye tid på psykiatriske sykehus. Jeg tror det er mange misoppfatninger om for eksempel schizofrene; at de er ustelte, totalt forstyrrede og med en abnormal atferd som kanskje til og med kan virke skremmende. Det er gjerne slik de blir presentert i filmer og lignende. For egen del er jeg tilbakeholden med å flagge diagnosen jeg har nettopp fordi jeg er redd for å møte fordommer. Chicken, ja...men slik har jeg det i alle fall...

AnonymBruker
5 timer siden, bibben skrev:

Jeg fungerte greit på mange områder også da jeg var innlagt. Jeg hadde mine vanskelige vrangforestillinger men ellers så var jeg både sosial med de andre pasientene, var med på alle aktivitetene, leste pensum og hadde telefonsamtaler med veilederen min fra universitetet. Det jeg vil frem til er at det ikke er noe skarpt skille mellom det å være syk og frisk. Det går over i hverandre, og noen perioder er man dårligere enn i andre perioder. Som vel noen skriver i tråden over her så er det ikke alltid lett å oppfatte at et menneske har en psykoselidelse før de kommer inn på forestillingene sine. Jeg har vært overrasket selv over medpasienter som virker svært så oppegående og «normale» når vi snakker om vanlige ting, men som er kronikere og tilbringer mye tid på psykiatriske sykehus. Jeg tror det er mange misoppfatninger om for eksempel schizofrene; at de er ustelte, totalt forstyrrede og med en abnormal atferd som kanskje til og med kan virke skremmende. Det er gjerne slik de blir presentert i filmer og lignende. For egen del er jeg tilbakeholden med å flagge diagnosen jeg har nettopp fordi jeg er redd for å møte fordommer. Chicken, ja...men slik har jeg det i alle fall...

Men du var innlagt flere ganger kun pga vrangforestillingene dine? Er dette dps eller lukket pstkiatrisk sykehus det er snakk om da? For jeg trodde en måtte ha flere og "værre" symptomer enn kun vrangforestillinger for å være innlagt?

AnonymBruker

Jeg var innlagt med en kvinne som hadde vrangforestillinger, og hun fortalte om ting som åpenbart var hallusinasjoner. Hun fremstod ellers helt normal, hun var hyggelig og grei å prate med. Merket kun at hun var psykotisk når hun snakket om vrangforestillingene sine.

Anonymkode: f6502...3a9

Worrisome Plenty
13 timer siden, bibben skrev:

Det finnes massevis av schizofrene som er ustelte, totalt forstyrrende og med en abnormal adferd. Disse havner ofte på kronikerhjem og jeg har vært pasient på ett. På en sykehusavdeling treffer man normalt den litt mer oppegående gruppen. På det kronikerhjemmet jeg var, var det til og med ei som dreit på seg. Noen snakket bare vås, noen satt og lo, mens mesteparten gikk hvileløst frem og tilbake i gangen hele dagen. Det var null sosialt der, for alle hadde nok med seg selv. Så jo noen fordommer kan være virkelige, men dette gjelder den dårligste gruppen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...