Gå til innhold

Fysisk vs psykisk. Leger

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har leger lett for å skylde på at fysiske symptomer er kun psykisk når en forteller at du sliter psykisk? Eller er alle leger så proffe at de tar det like mye på alvor uansett? Erfaringer?

Anonymkode: 56678...bf4

Leger tilskriver fysiske symptomer til det psykiske, er ofte min erfaring. 

Anonymkode: e4f4f...d8c

AnonymBruker

Min erfaring er litt motsatt, hvertfall i forhold til fastlege. H*n er en av de som vet hvor mye jeg sliter psykisk og som vet hvilke plager jeg har fysisk. Selvom det per i dag er det psykiske som blir prioritert (pga alvorlighetsgrad) så er h*n veldig klar på at det fysiske ikke er glemt og ei heller nødvendigvis relatert til det psykiske. Dette på tross av at mine fysiske plager lett kunne blitt forklart av de psykiske. 

Anonymkode: 35d77...742

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er litt motsatt, hvertfall i forhold til fastlege. H*n er en av de som vet hvor mye jeg sliter psykisk og som vet hvilke plager jeg har fysisk. Selvom det per i dag er det psykiske som blir prioritert (pga alvorlighetsgrad) så er h*n veldig klar på at det fysiske ikke er glemt og ei heller nødvendigvis relatert til det psykiske. Dette på tross av at mine fysiske plager lett kunne blitt forklart av de psykiske. 

Da er du heldig med legen din. 

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er du heldig med legen din. 

Ja, jeg er evig takknemlig for legen min. Hadde ikke vært i live i dag dersom det ikke var for denne legen. Vedkommende er veldig grundig og gjør alt i sin makt og enda litt til for at jeg skal ha det greit på alle måter.

Jeg blir tatt på alvor av det somatiske helsevesenet. Men jeg er der at jeg selv foreslår at fysiske sykdommer kan ha opphav i psykiske lidelser etter ett år med utredning og det gikk så langt at det ble snakk om at de skulle fjerne et indre organ - jeg ønsker i hvert fall å utelukke at det har en psykisk årsak før man foretar seg en 5-8 timers operasjon som får konsekvenser for resten av livet. Istedenfor gjør de nå alt de kan for å gi meg god smertelindring hvor jeg legges i narkose 4-5 ganger i året for å få Botox-injeksjoner.

Nevrologene har lenge vurdert PNES som diagnose (psykogene ikke-epileptiske anfall) istedenfor epilepsi, men har nå fraskrevet seg det som mulighet etter at siste medisinbytte hadde positiv effekt på anfallene mine.

Jeg opplever i hvert fall at jeg blir tatt på alvor selv om jeg har psykisk lidelse, men jeg skiller selv sterkt på at nå er det snakk om somatiske ting og det psykiske tar jeg med psykologen. Kun ved det første eksempelet måtte jeg nevne at det kunne ha et psykisk opphav, men der var jeg også klar på at jeg tok det med psykologen min. Han har også vært klar på at han aldri har sett tegn på PNES hos meg.

Endret av Eva Sofie

Annonse

Har blitt tatt på alvor av fastlegen. 

Husker en gang under graviditet. Smerter på ene sida av magen strålende til ryggen.  Legevakt og KK. De sjekka for noen somatiske sykdommer. Da de ikke fant noe galt, føltes det som de ikke trodde meg på hvor vondt det var.  De mente så det var kynnere eller forstoppelse, som.om det er like vondt. Hatt det óg, det er langt fra så ille. Eller psykisk. Står i epikrisen at jeg virka nedstemt. Tror de mente det var psyken, var som de ikke brydde seg eller trodde meg  da det ikke var utslag på CRP og de ikke fant noe på ultralyd. 

Husker ikke hvordan jeg kom på det, men gikk til kiropraktor som fant låsning (ikke løsning) i bekkenet, så det var ikke psykisk. Heldig egentlig da, for i motsetning til løsning, så ble jeg bra etter et par uker. 

Endret av Villanda
FjellOgDalar

Det er stor forskjell på fastleger. Jeg hadde en som ikke tok fysiske plager jeg hadde på alvor, men samtidig ville hen ikke henvise til dps fordi "alle fikk avslag uansett." Jeg byttet etter hvert lege, og har vært heldig siden. Hun jeg har nå er faktisk veldig nøye med å utelukke fysiske årsaker til plager jeg måtte ha. Er hun i tvil om noe, står hun på for å få det skikkelig utredet av spesialist. Jeg har virkelig truffet en innertier med valg av fastlege.  

18 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Det er stor forskjell på fastleger. Jeg hadde en som ikke tok fysiske plager jeg hadde på alvor, men samtidig ville hen ikke henvise til dps fordi "alle fikk avslag uansett." Jeg byttet etter hvert lege, og har vært heldig siden. Hun jeg har nå er faktisk veldig nøye med å utelukke fysiske årsaker til plager jeg måtte ha. Er hun i tvil om noe, står hun på for å få det skikkelig utredet av spesialist. Jeg har virkelig truffet en innertier med valg av fastlege.  

Min forrige fastlege var utrolig sløv, men så måtte jeg bytte og bare tilfeldigheter gjorde at jeg fikk han jeg har nå. Han er av samme kaliber som din fastlege.  Synes jeg har vært heldig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...