Gå til innhold

Plastfrottè


talisa

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvor en får kjøpt plastfrotte som metervare, ikke bare slike små som er beregnet på barnesenger.

Jeg har forsøkt å søke på nettet, uten resultat. Trodde Spar-Kjøp hadde, men det har de visst ikke lengere.

Det må være så stort som dynetrekk, jeg har tenkt å sy det fast på innsiden av to dynetrekk slik at jeg slipper å vaske dyner hver dag. Innbiller meg at det ikke blir så klamt for guttungen som vanlig plast vil bli.

Eller kanskje noen har andre tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tipsern

La ungen bruke nattbleie så slipper du å vaske noe som helst.

I vår familie har vi desverre slitt med sengevæting gjennom flere genereasjoner, og jeg sliter fortsatt med dette i voksen alder.

Det å sove med bleie er ikke så ille som mange tror, det handler om et par netter med tilvenning, og siden legger man ikke lengre merke til at man har bleie på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La ungen bruke nattbleie så slipper du å vaske noe som helst.

I vår familie har vi desverre slitt med sengevæting gjennom flere genereasjoner, og jeg sliter fortsatt med dette i voksen alder.

Det å sove med bleie er ikke så ille som mange tror, det handler om et par netter med tilvenning, og siden legger man ikke lengre merke til at man har bleie på seg.

For en gutt på 9 år er det ille å måtte bruke bleie og tåle erting fra småsøsken som for lengst er ferdig med bleier!

Vi har prøvd...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tipsern

For en gutt på 9 år er det ille å måtte bruke bleie og tåle erting fra småsøsken som for lengst er ferdig med bleier!

Vi har prøvd...........

Hmmm.... hvorfor blir han ertet av småsøsken da? Er det slik hjemme hos dere at alle som bruker bleier er babyer? At man ikke er stor før man har sluttet med bleie liksom?

Dessuten kan jeg ikke helt forstå at det skulle bli mindre erting om man tisser i sengen for det er vel like lett å oppdage for de, er det liksom akseptert hos de mindre søsknene?

Hos hos har vi en 12 åring som bruker bleie om natten, og han blir ikke mobbet av de minste ungene.

Skulle det skje må man jo forklare at det er noe med kroppen til storebror som gjør at han tisser på seg og ikke noe han kan noe for, at han er flink til mange ting som de små ikke klarer osv. uten at han erter de for det.

Men jeg skjønner jo godt at sønnen din sliter med dette, når han ikke engang kan unngå å bli ertet hjemme av sin familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.... hvorfor blir han ertet av småsøsken da? Er det slik hjemme hos dere at alle som bruker bleier er babyer? At man ikke er stor før man har sluttet med bleie liksom?

Dessuten kan jeg ikke helt forstå at det skulle bli mindre erting om man tisser i sengen for det er vel like lett å oppdage for de, er det liksom akseptert hos de mindre søsknene?

Hos hos har vi en 12 åring som bruker bleie om natten, og han blir ikke mobbet av de minste ungene.

Skulle det skje må man jo forklare at det er noe med kroppen til storebror som gjør at han tisser på seg og ikke noe han kan noe for, at han er flink til mange ting som de små ikke klarer osv. uten at han erter de for det.

Men jeg skjønner jo godt at sønnen din sliter med dette, når han ikke engang kan unngå å bli ertet hjemme av sin familie.

Nei - det er vel heller redselen for å bli ertet og kalt baby som sitter i han, ingen av søsknene har ertet han hittill, enda de ser at senga er våt hver morgen.

Tro meg - jeg har hatt mine runder med gutten, og forsøkt å få han til å bruke bleie, men han vegrer seg og forbinder bleier med babyer. Da synes jeg ikke det er riktig av meg å presse han til å bruke bleier, selv om alt da ville blitt mye, mye lettere.

Jeg har en liten datter på 4 1/2 år som heller ikke er tørr ennå, og jeg vet jeg burde prøve å la henne sove uten bleie, men av frykt for å havne i samme situasjon som med storebror, så orker jeg rett og slett ikke å prøve engang. Hun er tørr om dagen, men sier selv at hun ikke merker når hun tisser om natta.

Det er jo kjempefint at dere får det til med bleier og slikt uten at ungene føler seg som babyer, men det er altså ikke like lett her hos oss.

En annen ting jeg tenker da, er at med bleie vil det kanskje bli vanskeligere å bli tørr, kanskje han vil tisse i bleia selv om han er våken, det ligger liksom ikke noe belønning i å våkne i en tørr seng lengere?

Jeg vet ikke, det er bare tanker jeg har hatt.

For øvrig har alle fagfolk (lege/helsesøster) hittill frarådet meg å presse bleier på gutten, jeg har spurt om de ville synes det er galt at jeg krever at han skal bruke bleie. Til tider er man jo så lei av å hanskes med våte laken og dyner hver eneste morgen, for ikke snakke om lukten det blir på rommet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sengevæter 18 år

Nei - det er vel heller redselen for å bli ertet og kalt baby som sitter i han, ingen av søsknene har ertet han hittill, enda de ser at senga er våt hver morgen.

Tro meg - jeg har hatt mine runder med gutten, og forsøkt å få han til å bruke bleie, men han vegrer seg og forbinder bleier med babyer. Da synes jeg ikke det er riktig av meg å presse han til å bruke bleier, selv om alt da ville blitt mye, mye lettere.

Jeg har en liten datter på 4 1/2 år som heller ikke er tørr ennå, og jeg vet jeg burde prøve å la henne sove uten bleie, men av frykt for å havne i samme situasjon som med storebror, så orker jeg rett og slett ikke å prøve engang. Hun er tørr om dagen, men sier selv at hun ikke merker når hun tisser om natta.

Det er jo kjempefint at dere får det til med bleier og slikt uten at ungene føler seg som babyer, men det er altså ikke like lett her hos oss.

En annen ting jeg tenker da, er at med bleie vil det kanskje bli vanskeligere å bli tørr, kanskje han vil tisse i bleia selv om han er våken, det ligger liksom ikke noe belønning i å våkne i en tørr seng lengere?

Jeg vet ikke, det er bare tanker jeg har hatt.

For øvrig har alle fagfolk (lege/helsesøster) hittill frarådet meg å presse bleier på gutten, jeg har spurt om de ville synes det er galt at jeg krever at han skal bruke bleie. Til tider er man jo så lei av å hanskes med våte laken og dyner hver eneste morgen, for ikke snakke om lukten det blir på rommet!

Du skriver:

"En annen ting jeg tenker da, er at med bleie vil det kanskje bli vanskeligere å bli tørr, kanskje han vil tisse i bleia selv om han er våken, det ligger liksom ikke noe belønning i å våkne i en tørr seng lengere?"

En ting kan jeg love deg, en sengevæter vil ALLTID føle det som en belønning å våkne i en tørr seng. En bleie kan ikke endre på dette, sengevætere tisser IKKE på seg med vilje. En "belønning" fra foreldrene kan ikke endre på dette, for sengevæteren gjør allerede ALT hun/han kan for å holde sengen tørr.

Det er tissingen som er problemet for en sengevæter, og så får man en ekstra belastning ved alltid å sove og våkne i en våt seng, eller å måtte ha bleie på seg for å unngå dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tipsern

Nei - det er vel heller redselen for å bli ertet og kalt baby som sitter i han, ingen av søsknene har ertet han hittill, enda de ser at senga er våt hver morgen.

Tro meg - jeg har hatt mine runder med gutten, og forsøkt å få han til å bruke bleie, men han vegrer seg og forbinder bleier med babyer. Da synes jeg ikke det er riktig av meg å presse han til å bruke bleier, selv om alt da ville blitt mye, mye lettere.

Jeg har en liten datter på 4 1/2 år som heller ikke er tørr ennå, og jeg vet jeg burde prøve å la henne sove uten bleie, men av frykt for å havne i samme situasjon som med storebror, så orker jeg rett og slett ikke å prøve engang. Hun er tørr om dagen, men sier selv at hun ikke merker når hun tisser om natta.

Det er jo kjempefint at dere får det til med bleier og slikt uten at ungene føler seg som babyer, men det er altså ikke like lett her hos oss.

En annen ting jeg tenker da, er at med bleie vil det kanskje bli vanskeligere å bli tørr, kanskje han vil tisse i bleia selv om han er våken, det ligger liksom ikke noe belønning i å våkne i en tørr seng lengere?

Jeg vet ikke, det er bare tanker jeg har hatt.

For øvrig har alle fagfolk (lege/helsesøster) hittill frarådet meg å presse bleier på gutten, jeg har spurt om de ville synes det er galt at jeg krever at han skal bruke bleie. Til tider er man jo så lei av å hanskes med våte laken og dyner hver eneste morgen, for ikke snakke om lukten det blir på rommet!

Beklager talisa, men jeg fikk inntrykk av at gutten din ikke vil ha på seg bleie fordi han ble ertet av de små. Ser jo nå at det ikke er noen grunn til det da den minste enda bruker nattbleie.

Ja jeg priser meg lykkelig over at vi slipper å vaske sengetøy osv. hver dag, mye lettere med en våt bleie. Og ja, det er ikke noe særlig med den alltid tilstedeværende tisselukta :o(

Legene har vel kanskje rett i at du ikke bør tvinge på han bleie, men det er litt rart at han ikke selv vil slippe å ligge i en våt seng hver natt. Sover han så tungt at han ikke kjenner at han har tisset på seg i det hele tatt? Det eneste du kan gjøre er vel å forsøke å overtale han til å prøve, få tak i noen vareprøver på Apoteket, hvis han dem og si at de ligger i skapet deres om han ønsker å prøve, kanskje det ikke er så ille som han tror. Bleia kan du sette på han etter at han har lagt seg, og han kan ta den av selv så fort han våkner så ingen trenger å se han med den på. Vel, du har kanskje forsøkt alt dette.

Jeg tror som "sengevæter 18 år" sier at du ikke behøver å være redd for at han skal tisse på seg når han våkner fordi han har på bleie, ingen så store barn vil gjøre det tror jeg. Dersom du mistenker at din datter gjør det, kan du jo finne ut det ved å ta av/sjekke bleien hennes før du vekker henne. Er den tørr da kan hun jo holde seg, og blir den våt like etter vet du at hun tisser med det første hun våkner.

Det triste med sengevæting er at ingen vet riktig hva det skyldes hos den enkelte eller hvordan man skal få en slutt på problemet. Min erfaring er at helsepersonell har en tendens til å undervurdere det problemet dette er for ungene, men jeg mistenker at det skyldes at de ikke vet hvordan man skal få bukt på problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oslo: Det ligger en velutstyrt stofforetning i en av parallellgatene til Karl Johan - tror det er tollbodgata (eller Prinsensgate??) Tror det er på hjørnet mot en av slottsgatene. Der har de bred plastfrotte som metervare, noe jeg ikke fant hos Hansen og Dysvik (mulig jeg var der på en dårlig dag?)

Utenfor Oslo: Kan sikkert få din lokale stofforetning til å bestille dette for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til talisa.Håper du har fått tak i plastfrotte.Du har i hvertfall fått mange råd , og håper noe har hjulpet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...