Gå til innhold

Midazolam som alternativ til narkose

Anbefalte innlegg

Har noen flere her erfaring med Midazolam som medisin gitt som sedativa med bevissthet under somatiske undersøkelser som er mentalt krevende å få gjennomført? Jeg fikk Midazolam fordi det hadde tatt svært lang tid å få gjennomført gastroskopi i narkose. Det ble bestilt gastroskopi med svært god sedering og jeg beskrev grundig mitt behov og min redsel og årsakene til dette som i hovedsak bunnet i overgrepserfaringer som fra før av er svært aktivert i meg for tiden.

Jeg fikk denne medisinen intravenøst. Det ble en positiv opplevelse for min del. Jeg ble sedert og jeg kan ikke huske et eneste minutt av undersøkelsen, men i journalen står det at jeg samarbeidet godt etter at jeg fikk medisinen. Rart å lese slikt om seg selv når jeg selv oppfattet at jeg sov. Slik jeg fikk det forklart, svekker denne medisinen hukommelsen fra undersøkelsen og i Felleskatalogen kan jeg lese under Forsiktighetsregler at "Risiko for forlenget amnesi (direkte relatert til dose)." Jeg har med vilje ikke lest om bivirkninger på denne medisinen og tenker å ikke gjøre det.

Jeg har tenkt å høre med urologen min om denne medisinen kan benyttes når jeg får Botox-injeksjoner i urinblæren hver 3. måned istedenfor at jeg må legges i narkose hver gang. Det krever jo et mindre mannskap, selv om man må ha hjerte- og lungeredningsutstyr tilgjengelig. Jeg slipper vel også en preoperativ dag slik jeg må igjennom når jeg skal igjennom narkose på dagkirurgisk, selv om et slikt inngrep med sedering også blir på dagkirurgisk. Jeg ble i fin form og normaltfungerende og oppegående etter ca. 2 timer, men kunne nok ha tatt meg sammen til å fungere tidligere dersom jeg absolutt ble tvunget til det. Nå ble jeg jo trillet i en sykehusseng tilbake på avdelingen og benyttet meg av å kunne ha det så bekvemt.

Kjenner @Kupton til Midazolam og noe om denne situasjonen jeg beskriver?

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/455411-midazolam-som-alternativ-til-narkose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...