Gå til innhold

Vanskelig pupp-Helsesøster!!

Anbefalte innlegg

Scott er nå 7 uker og er allerede blitt en stor gutt(6110g på 6 ukerskontrollen) Den siste uken har han vært vanskelig ved puppen serlig den høyre. Han er vanskelig å legge til vrir seg liksom vekk, når han får puppen så er han mange ganger så sint at han slipper med en gang. Alikevel så sutter han febrilsk på knyttneven sin når jeg tar han vekk fra puppen. Når jeg endelig får han til å suge ordentlig så svner han ofte fort fordi han er så sliten av å skrike. Har masse melk.Jeg tror kanskje at melken også kan komme litt fort på den høyre puppen, men hva kan jeg gjøre med det? Har også en teori om at han kan være litt stresset? Jeg har også en toåring hjemme som er litt småsjalu og lager mye lyd. Han har ikke problem dette om natten i det hele tatt. Noen med gode forslag eller løsninger?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/4557-vanskelig-pupp-helses%C3%B8ster/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier

Kjære Emilie,

Det er ikke uvanlig at barn i perioder blir litt uvenn med det ene brystet. Du beskriver at det kanskje kommer melk litt fort på den siden og det er faktiskt en vanlig grunn til dette problemet. Du kan melke ut litt melk på forhånd før du legger barnet til. Noen ganger kan det være hjelp nok å ha en melkeoppsamler (kjøpes på apoteket) inne i BHn slik at det renner ut litt overskudd når du ammer på ve. side. Det er også vanlig at det ikke er noe problemer om natten. Et råd er derfor å amme i fred og ro, men det kan bli vanskeilig med en 2-åring. Du kan derimot prøve å legge barnet til før det våkner helt og prøve forskjellige ammestillinger. I liggende stilling har barnet større mulighetrer å regulere hvor mye melk som renner inn slik at det slipper å føle seg kvalt. Noen ganger kan man "lure" barnet litt og flytte det over fra brystet som det godtar til det andre uten å snu barnet. Barnet vil da ligge med føttene under din hø. arm. Det er viktig at du ikke presser Scott til å ta, prøv å syng, snakk rolig til ham. Gi masse berøm når han får det til og vær deltakende i stemmen når han strever. Det høres kanskje litt tullete ut men jeg har stor tro på å snakke til spebarn, det roer ofte ned en selv også, hvis man blir litt svett og stresset.

Informasjon via internett erstatter ikke

konsultasjon med lege eller annet kvalifisert

medisinsk personell. For en sikker vurdering av

problemstillingen du tar opp ibrevet bør du rådføre

deg med din kontaktperson i det offentlige

helsevesen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...