Gå til innhold

amming og strekkmerker


Gjest Maren

Anbefalte innlegg

Gjest Maren

Hei! Jeg skal snart føde, og har under hele svangerskapet brukt jojoba-olje for å forebygge strekkmerker på mage og bryster. Har imidlertid hørt av flere venninner at de verste strekkmerkene kom da de begynnte å amme. Kan jeg fortsatt smøre meg med jojoba-oljen når jeg begynner med amming, eller er dette skadelig for barnet? Hva annet kan jeg i så fall bruke? Har fått tips om oliven-olje, men synes dette hørtes litt klissete ut. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære Maren. Hvis jojoba- olje er trygt å bruke i svangerskapet og dette er anbefalt av jordmor/lege og ikke kun av produsent, er det sansynlig at man kan også bruke det under amming. Om det er dokumentert effekt av slike preparater er usikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært gravid 2 ganger og ammet begge barna lenge.

Jeg har ikke smurt meg med hverken oljer eller kremer, og jeg har ikke et eneste strekkmerke hverken på mage eller bryst.

Jeg tror dette er arvelig betinget og at du ikke kan forebygge særlig mye. Det er ihvertfall mange som har smurt seg med masse dyre preparater, som har fått strekkmerker likevel.

Når du smører med olivenolje føles det litt klissete (slik det gjør med enkelte kremer) i et 5-minutt etterpå. Dette har jeg nemlig prøvd på barnas tørre hud. Om det hjelper bedre enn andre kremer vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjære Maren. Hvis jojoba- olje er trygt å bruke i svangerskapet og dette er anbefalt av jordmor/lege og ikke kun av produsent, er det sansynlig at man kan også bruke det under amming. Om det er dokumentert effekt av slike preparater er usikkert.

hoppla da jeg føddte så jeg rumpa mi ut som den delen av sebraen som hyenene nekter å spise nå har jeg ammet i to år og en uke og det er bare noen tunne sølv hvite striper igjenn. smøring har jeg inntrykk av er hyggelig men til liten effekt. Slik jeg har fortått det så er det hormonelt og arvelig om og når strekkmerkene kommer har du unngått dem til nå tror jeg du er en av de heldige som slipper unna, du får spørre mor, mormor og farmor om du fortsatt har dem jeg har arvet mitt mønster etter farmor mamma aner ikke hvordan et strekk merke ser ut( grrrr) arrdannelsen er vist i underhuden, men det kan sikkert ikke skade å holde overflata i god form:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...