Gå til innhold

ISW. VES og hormoner.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg driver å analyserer når jeg får ekstrasystoler, og mistenker kanskje at jeg er spesielt utsatt for å få det ved utskillelse av et spesielt hormon, evt. flere hormoner kombinert. Jag får det kun når kroppen min er under et visst stress, typisk en blanding av fysisk og psykisk stress på en gang. F.eks. Jeg har skikkelig flyskrekk, og selv om jeg er kjempestressa når jeg skal fly, har jeg aldri ekstrasystoler da. Aldri hvis jeg kun er nervøs eller redd. Men hvis jeg går fort fordi jeg skal rekke noe, starter trening litt for brått, eller under seksuell aktivitet og er både fysisk og mentalt aktivert, da kommer det. Det virker altså som en blanding av fysisk aktivitet  og psyk. aktivering er nødvendig, og jeg lurer på om det er nivåer av spesifikke hormoner som er årsaken. Synes dette er interessant. Mistenker adrenalin, men muligens flere, men er usikker siden f.eks sterk frykt og angst ikke gir annet enn vanlig høy puls, men situasjoner der jeg ikke er noe redd men stresset på en annen måte fører til ES. Har du noen innspill rundt dette? Jeg tror altså ikke at hjertesykdom eller strukturell hjertefeil, eller noe ondartet er årsak til mine ekstrasystoler, men at hjertet mitt reagerer med det under helt spesifikke typer stress og hormonutskillelsen som da skjer. Når jeg har roet meg ned, typ har sittet litt etter det jeg stresset for å rekke, er ferdig med å trene, eller har holdt på en stund/roet ned angsten jeg kan få forbundet med trening - tror det skjer om jeg varmer opp for dårlig/er for lite mentalt forberedt på å trene, slik at kroppen blir veldig stressa i starten, eller etter sex og jeg slapper av, da gir eks.systolene seg helt. Tror du jeg kan være inne på noe med dette med hormoner og hvordan henger det sammen egentlig? 

Anonymkode: c9dbe...4ff

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/455847-isw-ves-og-hormoner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det du skriver er veldig typisk. Jeg har det også sånn. Hvis jeg får hjertebank som i rask puls, får jeg veldig lite ekstraslag. Det er i langvarige stressede perioder ekstraslagene kommer.

Kroppen har jo ulike stresshormoner som virker ulikt på kroppen. Adrenalin i seg selv skilles akutt ut fra binyrene og øker hjertefrekvensen og utvider de store blodårene. Noradrenalin lekker fra nerveendene ut i blodet ved langvarig stress, og selv om effekten på hjertet er like sterk som adrenalin, har noradrenalin en motsatt effekt på pulsen siden dette stoffet trekker sammen blodårene i stedet for å utvide de. Da stiger blodtrykket og hjertefrekvensen senkes som følge av det. Kombinasjonen stimulering av hjertet og lav puls er ekstremt provoserende på ekstraslag, spesielt VES. Disse har en tendens til å bli «overstyrt» av sinusknuten ved høy puls.

Siden noradrenalin trekker sammen blodårer gir det frysninger, spesielt hender og føtter. Derav uttrykket «kalde føtter» når man engster seg for noe. 

Håper dette var litt oppklarende :) 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/455847-isw-ves-og-hormoner/#findComment-3987191
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, ISW skrev:

Det du skriver er veldig typisk. Jeg har det også sånn. Hvis jeg får hjertebank som i rask puls, får jeg veldig lite ekstraslag. Det er i langvarige stressede perioder ekstraslagene kommer.

Kroppen har jo ulike stresshormoner som virker ulikt på kroppen. Adrenalin i seg selv skilles akutt ut fra binyrene og øker hjertefrekvensen og utvider de store blodårene. Noradrenalin lekker fra nerveendene ut i blodet ved langvarig stress, og selv om effekten på hjertet er like sterk som adrenalin, har noradrenalin en motsatt effekt på pulsen siden dette stoffet trekker sammen blodårene i stedet for å utvide de. Da stiger blodtrykket og hjertefrekvensen senkes som følge av det. Kombinasjonen stimulering av hjertet og lav puls er ekstremt provoserende på ekstraslag, spesielt VES. Disse har en tendens til å bli «overstyrt» av sinusknuten ved høy puls.

Siden noradrenalin trekker sammen blodårer gir det frysninger, spesielt hender og føtter. Derav uttrykket «kalde føtter» når man engster seg for noe. 

Håper dette var litt oppklarende :) 

Ja, faktisk. Tusen takk😊👍

Anonymkode: c9dbe...4ff

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/455847-isw-ves-og-hormoner/#findComment-3987201
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...