Gå til innhold

Hva gjør jeg etter 3 netter på rad med mindre enn 3 timervsøvn?

Anbefalte innlegg

Nå skal jeg prøve å la dette være det siste innlegget jeg skriver på en stund. 

Hvis jeg skal ha sjans til å komme meg på jobb mandag, må jeg sove mer enn nå. Nå har det vært 3 netter på rad med i underkant av 3 timer søvn. Og jeg får ikke til å fikse det selv uten mer medisiner enn foreskrevet. Uansett er det sånn jeg har det nå, så skal jeg kontakte lege for vurdering av diverse.

Har skrevet i sånn e-konsultasjon, men kom på nå at det kan jo gå 3 arbeidsdager før jeg får svar. Hva gjør jeg hvis jeg ikke får svar før helga:

Lar det skure og gå?

Bestille akutt-time på legekontoret i morgen, evt be lege se på den meldingen i morgen i stedenfor vanlig akutt-time i morgen? Legen kan kanskje ikke gi meg anna enn medisiner som noen antyda, men tror jeg trenger mer medisiner. Hva som helst for å få sove.

Ordne opp selv, ta såpass kvetiapin at jeg får mer søvn?

Er det å overdrive å bestille akutt-time? Det er det at jeg har lyst å komme i jobb igjen mandag. Samtidig redd for å gå i dypere depresjon om jeg har særlug flere slike netter som jeg har hatt nå.

Fortsetter under...

AnonymBruker
11 minutter siden, Villanda skrev:

Nå skal jeg prøve å la dette være det siste innlegget jeg skriver på en stund. 

Hvis jeg skal ha sjans til å komme meg på jobb mandag, må jeg sove mer enn nå. Nå har det vært 3 netter på rad med i underkant av 3 timer søvn. Og jeg får ikke til å fikse det selv uten mer medisiner enn foreskrevet. Uansett er det sånn jeg har det nå, så skal jeg kontakte lege for vurdering av diverse.

Har skrevet i sånn e-konsultasjon, men kom på nå at det kan jo gå 3 arbeidsdager før jeg får svar. Hva gjør jeg hvis jeg ikke får svar før helga:

Lar det skure og gå?

Bestille akutt-time på legekontoret i morgen, evt be lege se på den meldingen i morgen i stedenfor vanlig akutt-time i morgen? Legen kan kanskje ikke gi meg anna enn medisiner som noen antyda, men tror jeg trenger mer medisiner. Hva som helst for å få sove.

Ordne opp selv, ta såpass kvetiapin at jeg får mer søvn?

Er det å overdrive å bestille akutt-time? Det er det at jeg har lyst å komme i jobb igjen mandag. Samtidig redd for å gå i dypere depresjon om jeg har særlug flere slike netter som jeg har hatt nå.

Hva er diagnosen din? Det er svært viktig å sikre søvn uansett diagnose eller ei, men har du feks en affektiv lidelse synes jeg at du bør kontakte fastlegen akutt i morgen. Det er ikke å overdrive.

Anonymkode: 55482...ae1

AnonymBruker

Når jeg havner i slike situasjoner så ignorerer jeg bare problemet til det går over, jeg kollapser alltid etter et par uker uansett. Jeg kan dog gå på jobb etter å ha sovet 0-3 timer. Det anbefales dog virkelig ikke, så hadde jeg vært deg ville jeg ringt legekontoret og i hvert fall fått en telefonsamtale med legen. 

Anonymkode: 2f27b...e63

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg havner i slike situasjoner så ignorerer jeg bare problemet til det går over, jeg kollapser alltid etter et par uker uansett. Jeg kan dog gå på jobb etter å ha sovet 0-3 timer. Det anbefales dog virkelig ikke, så hadde jeg vært deg ville jeg ringt legekontoret og i hvert fall fått en telefonsamtale med legen. 

Men hun har jo bipolar lidelse og da er det ekstra viktig å unngå for lite søvn, så hun burde ikke la det skure og gå. Så jeg er enig i det siste du skriver, at hun (du ts) kontakter lege på nytt i morgen. 

AnonymBruker
36 minutter siden, Glitter skrev:

Men hun har jo bipolar lidelse og da er det ekstra viktig å unngå for lite søvn, så hun burde ikke la det skure og gå. Så jeg er enig i det siste du skriver, at hun (du ts) kontakter lege på nytt i morgen. 

Jeg har også bipolar lidelse, så jeg vet hvor ille det kan gå. Har bl.a havnet i alvorlig depresjon med psykotiske symptomer grunnet søvnmangel, men det kan også gå bra. Så hun burde absolutt kontakte lege for å unngå å bli dårlig. Det er idiotisk av meg å ignorere det, men jeg liker av og til å sove lite. 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også bipolar lidelse, så jeg vet hvor ille det kan gå. Har bl.a havnet i alvorlig depresjon med psykotiske symptomer grunnet søvnmangel, men det kan også gå bra. Så hun burde absolutt kontakte lege for å unngå å bli dårlig. Det er idiotisk av meg å ignorere det, men jeg liker av og til å sove lite. 

Okei. Ja man kan vel kalle det ganske selvdestruktivit. Håper du klarer å bli flinkere til å ikke ignorere det da. :) Ikke bra å bli såpass dårlig. 

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke bare gjøre som oss andre? Ta sovepiller når en ikke får sove. Du har vel noen liggende? 

Anonymkode: 3ab17...77e

Hva mener du?

Jo. Jeg tok i går Imovane, 300 mg seroquel og 100 mg depot-Seroquel.  Senere på natta 150 mg Seroquel og nye 150 da jeg fortsatt ikke sov. Av Imovane liker jeg ikke å ta mer enn foreskrevet, men kunne kanskje tatt 1, 5 tabl 5 mg i stedet for 1.

AnonymBruker
1 time siden, Villanda skrev:

Hva mener du?

Jo. Jeg tok i går Imovane, 300 mg seroquel og 100 mg depot-Seroquel.  Senere på natta 150 mg Seroquel og nye 150 da jeg fortsatt ikke sov. Av Imovane liker jeg ikke å ta mer enn foreskrevet, men kunne kanskje tatt 1, 5 tabl 5 mg i stedet for 1.

Få vallergan på resept av legen da, men bruk det kun når du faktisk ikke får sove for ellers mister den virkningen. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Få vallergan på resept av legen da, men bruk det kun når du faktisk ikke får sove for ellers mister den virkningen. 

Trodde du mente i steden for å gå til lege. 

Men så dumt jeg ikke skjekka det før. Så gjennom alle medikamentnotat i journalen et stykke bak. I fjor høst skrev behandler så mye seroquel som var nødvendig for å sikre søvn, mellom 100 mg 400 mg. Hengte meg nok nå bare for mye opp i det 300 mg-eksemplet hun skrev nå. Kunne jeg ta 400 i høst, kan jeg sikkert det nå også. Skal prøve å få det konkret inn i min plan når hun er tilbake fra ferie.

Tatt 400 mg. nå. Kanskje jeg sover i natt. Litt pinlig overfor legen da kanskje, men det er jo ikke sikkert jeg blir bra av nok søvn selv om jeg tror det vil hjelpe mye.

Annonse

10 timer siden, Villanda skrev:

Men så dumt jeg ikke skjekka det før. Så gjennom alle medikamentnotat i journalen et stykke bak. I fjor høst skrev behandler så mye seroquel som var nødvendig for å sikre søvn, mellom 100 mg 400 mg. Hengte meg nok nå bare for mye opp i det 300 mg-eksemplet hun skrev nå. Kunne jeg ta 400 i høst, kan jeg sikkert det nå også. Skal prøve å få det konkret inn i min plan når hun er tilbake fra ferie.

Tatt 400 mg. nå. Kanskje jeg sover i natt. Litt pinlig overfor legen da kanskje, men det er jo ikke sikkert jeg blir bra av nok søvn selv om jeg tror det vil hjelpe mye.

Lykke til hos legen! 

5 timer siden, cilie skrev:

Lykke til hos legen! 

Takk. Hun virka hyggelig. Ville forhøre seg på DPS om medisiner. Greit nok, men der fikk hun snakke med en psykolog som leste opp siste melding min behandler hadde skrevet til meg, om tiltak ved tegn til hypomani. Den med F.E. 300 mg. Seroquel. Kunne jeg da selv ha lest opp for henne. En psykiater kunne sikkert bedre tolka hva F.E. kunne innebære. Merkelig synes jeg, at en psykolog ringte tilbake til henne når hun ville snakke om medisiner.

Konklusjon ble: Ikke mer enn 300 mg Seroquel, pluss 100 mg depot, men 7,5 mg Imovane. 

Leste notatet som psykologen skrev. Han skrev jeg kjente på hypomane symptomer. Og at jeg også skulle trappe ned på Venlafaxin. Jeg er nok heller depressiv. 

7,5 mg Imovane har hjulpet meg å sove gjennom natten før i motsetning til 5 mg. Satser på den gjør det nå også 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...