Gå til innhold

Hvor lenge se det an im søvn hjelper?

Anbefalte innlegg

Hvor lenge ville dere sett an om tilstrekkelig søvn hjelpte mot depresjon, før videre tiltak?

Ok. Jeg har planen min. Fulgt den. Gjort egne tiltak. Kontakta lege når planen tilsa det. Legen ville rådføre seg ned DPS. Der snakka ho med ein psykolog, og da når hun fastlegen ringte meg tilbake var jeg liksom plutselig hypoman. Det samme stpr i notatet til psykologen hun snakka med. Fikk Imovane 7,5 mg for søvn, for å sove natta gjennom.  Det virka. 7 t sammenhengende søvn! Føler meg ikke bedre. Det må kanskje flere netter til, og det er greit.  Men hvis ikke noen netter med god søvn hjelper, er det neste på planen hyppigere avtaler ned fastlege/behandlar. De er på ferie. Vet ikke om det ville hjulpet uansett. AAT ved alvorlig depresjon. Der er jeg ikke. Da er det vurdering TMS. Det jeg har mest tro på at kan hjelpe meg hvis ikke nok søvn hjelper. Da må jeg jo kontakte lege igjen. Som må kintakte psykolog/psykiater. Hvor lenge skal jeg avvente?.

Fortsetter under...

Hvis du ellers føler deg relativt ok. Ikke alvorlig hypoman eller alvorlig deprimert hadde jeg gitt det en uke, men selvfølgelig også ta det litt dag for dag i tilfelle noen symptomer blir verre osv. Søvn er også et av mine varsels tegn, og jeg merker selv at noen ganger må jeg ta tiden litt til hjelp når jeg endelig får sove igjen.

18 minutter siden, RamonaK skrev:

Hvis du ellers føler deg relativt ok. Ikke alvorlig hypoman eller alvorlig deprimert hadde jeg gitt det en uke, men selvfølgelig også ta det litt dag for dag i tilfelle noen symptomer blir verre osv. Søvn er også et av mine varsels tegn, og jeg merker selv at noen ganger må jeg ta tiden litt til hjelp når jeg endelig får sove igjen.

Er sikkert ikke alvorlig deprimert, ikke i følge skalaer, men føler meg ganske elendig

2 minutter siden, Villanda skrev:

Er sikkert ikke alvorlig deprimert, ikke i følge skalaer, men føler meg ganske elendig

Trist å høre. Det er jo ikke alltid lett å vite helt hvor man er selv på skalaen. Personlig så tar det litt tid før jeg blir bedre når jeg får søvn. Men kanskje du burde kontakte legen, bedre være føre var kanskje. 

4 minutter siden, RamonaK skrev:

Trist å høre. Det er jo ikke alltid lett å vite helt hvor man er selv på skalaen. Personlig så tar det litt tid før jeg blir bedre når jeg får søvn. Men kanskje du burde kontakte legen, bedre være føre var kanskje. 

Får se på mandag. Må vel greie helgen. Ikke så lyst p ta den Imovanen i tilfelle TMS. Man skal ha vært noen dager uten da. De pleier ha kort ventetid. Egentlig bare for legesamtalen. Men behandler sa for litt siden at jeg fremdeles lå inne i systemet der. Etter jeg skulle få TMS i desember, som jeg ikke trengte likevel. Hun mente da jeg bare kunne ta kontakt. 

Sommeren i fjor gikk fint. Dette er akkurat samme tid som jeg ofte blir dårlig. Denne tid i fjor sommer jeg endte med å bli lagt inn. Har litt angst for å bli så dårlig igjen. 

4 minutter siden, Villanda skrev:

Får se på mandag. Må vel greie helgen. Ikke så lyst p ta den Imovanen i tilfelle TMS. Man skal ha vært noen dager uten da. De pleier ha kort ventetid. Egentlig bare for legesamtalen. Men behandler sa for litt siden at jeg fremdeles lå inne i systemet der. Etter jeg skulle få TMS i desember, som jeg ikke trengte likevel. Hun mente da jeg bare kunne ta kontakt. 

Sommeren i fjor gikk fint. Dette er akkurat samme tid som jeg ofte blir dårlig. Denne tid i fjor sommer jeg endte med å bli lagt inn. Har litt angst for å bli så dårlig igjen. 

Ja, det er jo helg nå uansett. Det kan jo hende du er bedre på mandag. 

Skjønner godt at du er bekymret, jeg er sånn selv. Man kjenner jo på alt som er, og er redd det skal gå for langt ned eller for langt opp. Det er ikke noe morro.

Annonse

1 time siden, Villanda skrev:

Vet ikke om man alltid kan stole på den skalaen. Jeg har slått ut på alvorlig depresjon mange ganger når jeg har tatt MADRS og BECK depresjonsskala, mens behandler har ment jeg er moderat deprimert. Men jeg er visst moderert deprimert både når jeg føler meg slik som nå og når jeg er så dårlig at jeg ikke klarer noen ting. Så sånn sett kan man vel spørre seg om det er behandler eller testen som tar feil. Hun bruker aldri de testene. Det pleide psykiateren min å gjøre. 

Det beste er vel uansett å kjenne etter selv, framfor å stole blindt på behandler eller tester? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...