Gå til innhold

Rusmidler gir drapsmenn psykiatriske diagnoser de slipper straff

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://finansavisen.no/forum/thread/66282/view

Hva syns dere om dette?

Anonymkode: bf38c...501

skjønner lite av det, norske fengsler er fulle av psykiatri

Anonymkode: 8d46f...207

stjernestøv
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://finansavisen.no/forum/thread/66282/view

Hva syns dere om dette?

Man skal ikke drepe andre uansett, da får de havne i fengsel selv om de er syke. Men det må jo være noe som "klikker" når man begår et drap, folk ved sine fulle fem dreper ikke andre. 

AnonymBruker
1 time siden, Worrisome Plenty skrev:

De som dreper i "psykose" bør automatisk få forvaring. Det er min mening. Ser ikke noen grunn til å la de forsøke seg i samfunnet igjen. 

Så syke mennesker som begår drap skal få strengare straff enn friske mennesker som begår drap? En psykopat som ikke er en alvorlig psykisk diagnose skal slippes fri ,men en som har begått drap fordi han er syk skal straffes til evig tid? 

Anonymkode: 02482...dd1

Worrisome Plenty
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så syke mennesker som begår drap skal få strengare straff enn friske mennesker som begår drap? En psykopat som ikke er en alvorlig psykisk diagnose skal slippes fri ,men en som har begått drap fordi han er syk skal straffes til evig tid? 

Jeg mener det samme om psykopater som om psykotiske. Har man en ukontrollerbar personlighetsdefekt, eller er så farlig når man blir psykotisk, så bør hensynet til samfunnets sikkerhet komme først. Jeg har selv schizofreni, og er dritt lei stigmatiseringen av de som har den diagnosen. Det blir ikke noe bedre av att folk skylder på psykosen sin når de dreper uskyldige mennesker. Jeg er for langt strengere straffer for alle som begår voldskriminalitet, og synes ikke psykoselidelse skal være formildende. 

Som Rosenqvist sa en gang, når man tar bort rusen og personligheten er det oftest svært lite psykose igjen, hos de som dreper og får dom til psykisk helsevern.

Annonse

AnonymBruker
Akkurat nå, Worrisome Plenty skrev:

Jeg mener det samme om psykopater som om psykotiske. Har man en ukontrollerbar personlighetsdefekt, eller er så farlig når man blir psykotisk, så bør hensynet til samfunnets sikkerhet komme først. Jeg har selv schizofreni, og er dritt lei stigmatiseringen av de som har den diagnosen. Det blir ikke noe bedre av att folk skylder på psykosen sin når de dreper uskyldige mennesker. Jeg er for langt strengere straffer for alle som begår voldskriminalitet, og synes ikke psykoselidelse skal være formildende. 

Som Rosenqvist sa en gang, når man tar bort rusen og personligheten er det oftest svært lite psykose igjen, hos de som dreper og får dom til psykisk helsevern.

Har du aldri opplevd å være så psykotisk at du er helt i din egen verden og ikke vet hva du gjør? (Siden du har schizofreni tenkte jeg på)

AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De skal ikke slippe billigere unna ihvertfall.

Anonymkode: 085c0...c92

stjernestøv
21 minutter siden, Worrisome Plenty skrev:

Jeg har jo også fått det, en psykoselidelse. Skal folk se på dem som farlige? Tror det må være noe med personligheten når man dreper andre mennesker. 

Og nå skjer det jo så mange drap, det er vel noe psykisk der og. 

Så blir jeg redd, tenk om jeg klikker så fullstendig at jeg dreper noen? 

Endret av stjernestøv
Worrisome Plenty
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du aldri opplevd å være så psykotisk at du er helt i din egen verden og ikke vet hva du gjør? (Siden du har schizofreni tenkte jeg på)

Jeg vet utmerket godt hva jeg har opplevd i psykose, og det har jeg ikke tenkt å dele med deg. Men jeg mener dersom jeg i psykose drepte folk, da burde jeg aldri kommet ut igjen. Har du så vanskelig for å forstå det? Det krever litt mer enn psykose å drepe folk. Da må du ha noen mangler på andre sperrer også, som feks psykopati. Ferdig snakka.

AnonymBruker
16 minutter siden, Worrisome Plenty skrev:

Jeg vet utmerket godt hva jeg har opplevd i psykose, og det har jeg ikke tenkt å dele med deg. Men jeg mener dersom jeg i psykose drepte folk, da burde jeg aldri kommet ut igjen. Har du så vanskelig for å forstå det? Det krever litt mer enn psykose å drepe folk. Da må du ha noen mangler på andre sperrer også, som feks psykopati. Ferdig snakka.

Jeg jobber på en psykoseavdeling, og jeg har møtt, og møter, mange snille og fine mennesker som er i psykose. Før jeg startet der, var jeg redd mennesker i psykose fordi jeg innbilte meg at de bl.a var farlige, og det skyldes manglende kunnskap og ting jeg har hørt om i media. Jeg synes stigmatiseringen er kjempetrist, og jeg håper virkelig at det snur. 

Anonymkode: e55d4...ec9

stjernestøv
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber på en psykoseavdeling, og jeg har møtt, og møter, mange snille og fine mennesker som er i psykose. Før jeg startet der, var jeg redd mennesker i psykose fordi jeg innbilte meg at de bl.a var farlige, og det skyldes manglende kunnskap og ting jeg har hørt om i media. Jeg synes stigmatiseringen er kjempetrist, og jeg håper virkelig at det snur. 

Når jeg vokste opp var det skummelt med folk som hadde nervetrøbbel, så det var noen fordommer da. Nervetrøbbel liksom, det var fyfy og det. 

Annonse

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men spørs ikke det hva psykosen eller paranoiaen og vrangforestillingene går ut på? Altså hvis det handler om at man tror at f.eks foreldrene sine skal drepe en så er det jo ikke så vanskelkg å se for seg at en psykotisk vrangsforestilt person kan finne på å da drepe foreldrene sine i et opplevd selvforsvar. Ser du den?

I motsetning til om psykosen kun handler om at man ser små, grønne alver som kommer ut gjennom veggene....

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men spørs ikke det hva psykosen eller paranoiaen og vrangforestillingene går ut på? Altså hvis det handler om at man tror at f.eks foreldrene sine skal drepe en så er det jo ikke så vanskelkg å se for seg at en psykotisk vrangsforestilt person kan finne på å da drepe foreldrene sine i et opplevd selvforsvar. Ser du den?

I motsetning til om psykosen kun handler om at man ser små, grønne alver som kommer ut gjennom veggene....

Å være i stand til å drepe noen, uansett årsak handler også litt om personlighetstrekk. 

Anonymkode: c5936...805

AnonymBruker

Noen er "fight andre er flight". Er du en voldelig person før psykosen er du nok farligere enn om du er stille og forsakt. Trodde alle skjønte såpas. Du blir ikke voldelig i psykose om du ikke har vært det før psykose.

Anonymkode: acc69...b00

Jeg skulle gjerne sett artikkelen de refererer til. Rusmisbrukere slipper ikke straff. Er man psykotisk i gjerningsøyeblikket, kan man få tvungen helsehjelp istedenfor fengsel fordi fengsel ikke vil ha noen hensikt og man skal ikke fengsles for noe en sykdom har gjort. Det blir som om alle de som har smittet noen med corona som igjen har dødd av det, skulle fått straff. Man har smittet en person som endte med å dø. Man har gjort det helt uten viten og vilje og det blir feil å dømmes for det. Det samme kan man si om psykose, selv om jeg ser at det er å dra den litt langt.

Og hva hadde du gjort dersom noen sto med en pistol rettet mot tinningen din og tvang deg til å skyte et uskyldig menneske? Alternativet hadde vært å selv bli drept. Hadde du skutt for å redde ditt eget liv, og ville det vært rettferdig å straffes for det? Du var bare et uskyldig mellomledd. Det var din finger på avtrekkeren, men det var ikke din vilje som styrte fingeren.

Nå slipper man nok heller ikke straff ved milde til moderate psykoser. Det gjøres en grundig vurdering, som noen ganger selvfølgelig slår feil. Men en ting er ihvertfall sikkert, man slipper ikke straff pga psykiatriske diagnoser. Da er det mange av oss som kunne gått ut og gjort hva faen vi ville. Man slipper fengselsstraff dersom man var utilregnelig i gjerningsøyeblikket. Man slipper ikke straff, man får tvungen behandling, gjerne på ubestemt tid, men man blir ikke plassert i et fengsel.

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne dokumentarserien til NRK som kom for et par år siden, "Stemmene i hodet", tror jeg kan gi et realistisk bilde på hvordan det er å streve med en psykoselidelse - noen over kortere og noen over lengre tid. Jeg har ikke selv, heldigvis, noen personlig erfaring med psykose, men det jeg har lest og sett av dokumentarer, har gitt meg et inntrykk av at det er personen selv som lider mer enn at han eller hun er en direkte trussel for andre. Da ville man vel heller opprettet sikkerhetsavdelinger for psykosepasienter dersom majoriteten viste seg å være farlige?

Dessverre er det vel slik at det er en skjevfordeling i hva som kommer frem i media. De som mer lider i det stille selv med sin lidelse blir ikke satt fokus på, men den som får fokus, er den som utaggerer, utøver vold, i verste fall dreper osv. Enten det skjer i psykose eller ikke, kan det likevel ikke forsvares og unnskyldes å gjøre en slik handling mot en annen person. Formildnende omstendigheter kanskje, men ikke frikjennelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...