Gå til innhold

Gammel informasjon som blir gjentatt i nye epikriser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ser at det i mine epikriser står et sammendrag av hele sykdomshistorien min, det står hvilken diagnoser jeg fikk ,og hvilken de tenker kunne være aktuell.  Det står innleggelser og tvangsinnleggelser, mye av denne informasjonen er 20 år gammel. 

Mye av denne informasjonen er alså fra en tid som for lengst er forbi, så jeg synes at det er litt kipt at denne informasjonen stadig blir gjentatt sendt til fastlegen min i form av epikrise. 

Går det ann å be om at 20 år gamle informasjon sluttes å ta med i epikrisen? Det siste 10 året burde vel holde ,da det inneholder informasjon som er relevant for i dag.

Nå er det ikke fast behandler som skriver epikriser, men å ta det opp med han er riktig vei å gå? Eller må jeg gi beskjed til hver enkel lege?

Anonymkode: 34252...702

Fortsetter under...

Har merket det samme når det gjelder epikriser fra somatikken, men epikrise fra behandler i psykiatrien skriver kun det som er relevant for nåtiden. 

Kan du ikke ta dette opp med behandleren din? Hvis det er en behandler du enda har kontakt med da. 

Nå har ikke jeg så mye erfaring med psykiatri og epikriser på de siste 5 årene, men jeg ser dette er et fenomen i somatikken som jeg har hatt hyppig kontakt med de siste årene.

For meg ser det ut som om, særlig ved innkomstjournal på akuttmottak, at legen kopierer inn tekst fra tidligere journaler, litt her og litt der, og journalene det kopieres fra kan være opptil to-tre år gamle - om ikke eldre. Noen fra psykiatrisk legevakt og andre fra behandlingsnotat gjort etter planlagt enkeltkonsultasjon ved avdelinger på sykehuset. Endel er endret i situasjon siden den gang. Jeg har jo gjort mine tanker om at legen må jo legge ned betydelig tid i å lese og bla i gamle journalnotater og epikriser fra innleggelser for å kunne foreta denne formen for "copy and paste", noe jeg tror gjøres etter at han har gjort seg ferdig med meg og sendt meg videre i sykehussystemet og oppover i avdelingene. Som sagt ser jeg dette mest hos leger som skriver innkomstjournal ved akuttmottak ved sykehus.

Annonse

AnonymBruker

Nå har jeg ikke hatt samme fastlegen hele tiden, den gamle sluttet og ble erstattet av en ny ,som jeg har hatt i noen år nå. Den nye har nå vikar ,og selvfølgelig er det vikar for vikaren nå om sommeren.  Men det synes jeg bare er enda verre, for nå blir gammel informasjon som ikke er relevant lenger, spred på enda flere personer som ikke trenger å vite alt om meg.

Anonymkode: 34252...702

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...