Gå til innhold

Selvmordstanker- hvordan stole på seg selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg arbeider med kriseplaner min og står litt fast.

Det gjelder hva kan jeg gjøre når selvmordsplanene er klare, forberedelsene er gjort, men jeg ikke har bestemt meg for når jeg skal gjennomføre.

Jeg håper å redusere antall akuttinnleggelser på sykehuset, og trenger å håndtere dette på egenhånd...

Hva gjør du for å komme ut av situasjonen? Klarer du å stole på at du ikke gjennomfører uten hjelp fra andre?  Har du noen tanker/råd/erfaringer?

Anonymkode: 560fe...3be

Fortsetter under...

Mitt beste "triks" er å gå for utsettelse. Finner ulike grunner til at jeg må utsette det. Noen ganger funker det, men er jo en del innlagt så ofte er det eneste som funker å få såpass tett oppfølging for å komme over kneika. 

AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg arbeider med kriseplaner min og står litt fast.

Det gjelder hva kan jeg gjøre når selvmordsplanene er klare, forberedelsene er gjort, men jeg ikke har bestemt meg for når jeg skal gjennomføre.

Jeg håper å redusere antall akuttinnleggelser på sykehuset, og trenger å håndtere dette på egenhånd...

Hva gjør du for å komme ut av situasjonen? Klarer du å stole på at du ikke gjennomfører uten hjelp fra andre?  Har du noen tanker/råd/erfaringer?

Hva er det som har gjort at du har endt opp akuttinnlagt de andre gangene? 

Anonymkode: fe17e...662

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva er det som har gjort at du har endt opp akuttinnlagt de andre gangene? 

Jeg har gjort klar/ forberedt meg og spør om hjelp. Da får jeg spørsmål om jeg kan love å ikke gjøre noe, når jeg har det slik så klarer jeg ikke å love og så blir det innleggelse. 

Jeg må på en eller annen måte lære meg til å stole på meg selv, at jeg ikke kommer til å gjøre noe slik at jeg kan si det når de spør.....

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gjort klar/ forberedt meg og spør om hjelp. Da får jeg spørsmål om jeg kan love å ikke gjøre noe, når jeg har det slik så klarer jeg ikke å love og så blir det innleggelse. 

Jeg må på en eller annen måte lære meg til å stole på meg selv, at jeg ikke kommer til å gjøre noe slik at jeg kan si det når de spør.....

Har du selvskadet deg når du har blitt akuttinnlagt? 

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Psykiatrien belønner selvskadere med å gi de omsorg og innleggelse.. Ikke bra. 

Nei det stemmer ikke helt. Vet at DPS ofte har nektet å legge inn selvskadere og på den tiden jeg selvskadet meg oppsøkte jeg ikke hjelp. Var ikke mye selvskading jeg gjorde og var ikke pga følelser. Omsorg kan jeg gi meg selv og innleggelser liker jeg ikke. Det er nok begge deler der som med mye annet. Jeg setter pris på at folk bryr seg om meg og da holder det at de spør hvordan jeg har det. Mer er ikke nødvendig. Liker ikke hvis det blir for mye.

Endret av aa-k-j
AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Regnet med det.. Alltid selvskadere som blir innlagt.. 

Det stemmer ikke helt, jeg har blitt innlagt uten å skade meg selv, og det samme har mange andre jeg kjenner. Jeg kjenner derimot mennesker som har blitt skrevet ut av DPS fordi de skadet seg selv, både i form av kutting og mer alvorlig, potensielt dødelig selvskading. Kjenner også ei som ble nektet innleggelse, både på akuttavdeling og DPS fordi hun skadet seg selv meget alvorlig flere ganger over svært kort tid. Så psykiatrien legger ikke inn alle selvskadere. 

Anonymkode: b9240...dcb

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke helt, jeg har blitt innlagt uten å skade meg selv, og det samme har mange andre jeg kjenner. Jeg kjenner derimot mennesker som har blitt skrevet ut av DPS fordi de skadet seg selv, både i form av kutting og mer alvorlig, potensielt dødelig selvskading. Kjenner også ei som ble nektet innleggelse, både på akuttavdeling og DPS fordi hun skadet seg selv meget alvorlig flere ganger over svært kort tid. Så psykiatrien legger ikke inn alle selvskadere. 

Nei det er min erfaring også. Selvskading utelukker innleggelse og selvskading inne på avdeling medfører utskrivelse. Jeg ber aldri om å bli innlagt samtidig som jeg har skadet meg. Er ikke interessert i at det skal være innleggelsesgrunn. For det er ikke derfor jeg periodevis gjør det. Og å skade seg inne på avdeling har jeg kun gjort to ganger og det var i 2017. 

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner flere stykker som har blitt akuttinnlagt etter at de oppsøkte legevakten pga selvskading. Jeg har vært i kontakt med flere inne på avdelingene og snakket med mange forskjellige mennesker og merker meg at det ofte er selvskadingi forbindelse med at de er innlagte. Vet også om en som ble nektet innleggelse fordi legen ikke trodde på henne fordi hun ikke skadet seg. Og det hun fortalte med da var at hun rett og slett begynte å skade seg selv fordi hun opplevde at det var eneste måten å bli sett på.

Jeg kjenner flere stykker som har blitt akuttinnlagt etter at de oppsøkte legevakten pga selvskading. Jeg har vært i kontakt med flere inne på avdelingene og snakket med mange forskjellige mennesker og merker meg at det ofte er selvskadingi forbindelse med at de er innlagte. Vet også om en som ble nektet innleggelse fordi legen ikke trodde på henne fordi hun ikke skadet seg. Og det hun fortalte med da var at hun rett og slett begynte å skade seg selv fordi hun opplevde at det var eneste måten å bli sett på.

Det er kanskje litt ulik praksis ute og går. Jeg vet bare hvordan det har vært og er for meg. 

AnonymBruker
Akkurat nå, Glitter skrev:

Det er kanskje litt ulik praksis ute og går. Jeg vet bare hvordan det har vært og er for meg. 

Nå var det ikke deg jeg siterte, men du er vel kanskje ikke rette personen til å si at selvskading ikke fører til innleggelse. Du har jo blitt innlagt uttallige ganger etter at du har vært overstadig berusa og rusa.

Nå var det ikke deg jeg siterte, men du er vel kanskje ikke rette personen til å si at selvskading ikke fører til innleggelse. Du har jo blitt innlagt uttallige ganger etter at du har vært overstadig berusa og rusa.

Jeg er vel like rett som alle andre, i og med at jeg ikke selvskader for å bli innlagt. Og det er ikke mange gangene jeg har blitt innlagt i forbindelse med rus de siste årene, og da har det ikke vært mitt valg. Tenker du kan slutte å komme med påstander som ikke er riktig. Jeg drar til fastlegen eller i verste fall legevakten for egen maskin og uten å ha skadet meg, når jeg ber om innleggelse. 

Blir ikke å diskutere dette videre med deg. Du vet ingenting om hvilke situasjoner jeg blir innlagt og ikke. 

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ganske trist at det er slik, det kan føre til at folk lærer at selvskading fører til omsorg, og derfor fortsetter med det. Det gjelder selvfølgelig ikke alle, men det er uheldig at dem som selvskader for å få omsorg og oppmerksomhet får nøyaktig det når de skader seg selv. Dem som skader seg selv grunnet f.eks en sterk indre smerte trenger gjerne den type hjelp. Det kan jo være vanskelig å skille dem fra hverandre. Ei jeg kjenner som driver med alvorlig og livstruende selvskading gjør dette mye fordi hun ønsker omsorg og oppmerksomhet, psykiatrien har innsett dette og har bl.a sluttet å bruke tvang fordi de mener at hun må ta ansvar selv.

AnonymBruker

Jeg skulle ønske at noen kom med råd til det jeg spurte om, istedet for å betvile de profesjonelle legene som faktisk er den som legger inn.

....jeg driver forøvrig ikke med utbredt selvskading. Jeg har hatt noen selvmordsforsøk inne på post og noen utenfor. Det er det jeg er redd for at skal gjøre igjen, og ønsker hjelp til å håndtere uten innleggelse.

TS

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...