Gå til innhold

Selvmordstanker- hvordan stole på seg selv?

Anbefalte innlegg

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle ønske at noen kom med råd til det jeg spurte om, istedet for å betvile de profesjonelle legene som faktisk er den som legger inn.

....jeg driver forøvrig ikke med utbredt selvskading. Jeg har hatt noen selvmordsforsøk inne på post og noen utenfor. Det er det jeg er redd for at skal gjøre igjen, og ønsker hjelp til å håndtere uten innleggelse.

TS

Anonymkode: 560fe...3be

Kunne det vært mulig å bli henvist til AAT hvis de har det der du bor? Da kan du få rask hjelp uten innleggelse når det står på som verst. 

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 timer siden, Glitter skrev:

Kunne det vært mulig å bli henvist til AAT hvis de har det der du bor? Da kan du få rask hjelp uten innleggelse når det står på som verst. 

Vi har AAT her og jeg bruker dem. Problemet er at de ikke har is nok i magen til å tåle min suicidalitet og kontakter lege. 

Jeg lurer derfor på hva kan jeg gjøre uten å bruke AAT eller andre i helsevesenet, slik at jeg slipper innleggelse. Hvordan kan jeg håndtere de suicidale tankene alene.

.....litt kronglete å forklare dette her.

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan jeg håndtere de suicidale tankene alene.

Et helt konkret og enkelt forslag her ifra.

Jeg tenker om du kanskje kan lage en liste for deg selv der du helt konkret avleder deg selv fra selvmordstanker. Det er ikke alltid så mye som skal til og noe på listen virker rett og slett litt for enkelt. Min erfaring var at å skrive og lese hjalp meg best som avledning. Nå i senere tid har jeg også benyttet meg mye av å holde på med aktiviteter jeg trives med. I sin tid var det f.eks. å trene med hunden, lage noe mat, bake noe e.l. Husarbeid kunne også fungere. Disse erfaringene er mest hentet fra avledning fra selvskadingstanker, men også når jeg har vært suicidal og har hatt behov for avledning eller utsettelse. Når litt tid har gått, kan det i beste fall ha skjedd at selvmordstankene har blitt noe svakere.

Listen var i sin tid, for kanskje 12-14 år siden, hentet fra et annet diskusjonsforum som jeg siden har tatt vare på og gjort noen mindre forbedringer på opp igjennom årenes løp som jeg har tenkt kunnet passe både meg og for ev. andre. Jeg vet ikke om forumet lenger er aktivt i dag.

• Snakk høyt til meg selv

• Ring en venn eller familiemedlem og snakk om andre hverdagslige temaer

• Skriv alfabetet baklengs

• Si høyt fire ting du ser, tre ting du hører og to ting du kjenner (feks kjenner gulvet under føttene)

• Les en bok, et blad, artikkel på nettet osv.

• Hør på glad-musikk

• Se på film, hør på podcast/radio e.l. for å avlede tankene

• Fokuser på pusten. Kjenn at du puster dypt og langsomt.

• Utsett skadingen i 5 minutter, deretter 10 minutter og deretter 15 minutter osv.

• Skriv av et kapittel i en bok

• Skriv om følelsene dine. I dagbok, i en mail osv.

• Skriv brev til noen som har gjort deg sint eller lei deg. Du trenger ikke sende det.

• Lag figurer i leire, tegne, male e.l.

• Ta en hårstrikk rundt handleddet og smell den mot handa

• Spis pepper eller noe annet veldig sterkt

• Prøv å sov en stund

• Gå en tur

• Bak en kake. Gjerne sammen med noen

Endret av Eva Sofie
AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi har AAT her og jeg bruker dem. Problemet er at de ikke har is nok i magen til å tåle min suicidalitet og kontakter lege. 

Jeg lurer derfor på hva kan jeg gjøre uten å bruke AAT eller andre i helsevesenet, slik at jeg slipper innleggelse. Hvordan kan jeg håndtere de suicidale tankene alene.

Tanker i seg selv er jo ikke farlig.. det er om du faktiak tenker å ta livet ditt som er farlig. Da må du isåfall gjøre noe med årsaken til at du vil dø.

Anonymkode: fe17e...662

AnonymBruker
Akkurat nå, Eva Sofie skrev:

Jeg tenker om du kanskje kan lage en liste for deg selv der du helt konkret avleder deg selv fra selvmordstanker. Det er ikke alltid så mye som skal til og noe på listen virker rett og slett litt for enkelt. Min erfaring var at å skrive og lese hjalp meg best som avledning. Nå i senere tid har jeg også benyttet meg mye av å holde på med aktiviteter jeg trives med. I sin tid var det f.eks. å trene med hunden, lage noe mat, bake noe e.l. Husarbeid kunne også fungere. Disse erfaringene er mest hentet fra avledning fra selvskadingstanker, men også når jeg har vært suicidal og har hatt behov for avledning eller utsettelse. Når litt tid har gått, kan det i beste fall ha skjedd at selvmordstankene har blitt noe svakere.

Listen var i sin tid, for kanskje 12-14 år siden, hentet fra et annet diskusjonsforum som jeg siden har tatt vare på og gjort noen mindre forbedringer på opp igjennom årenes løp som jeg har tenkt kunnet passe både meg og for ev. andre. Jeg vet ikke om forumet lenger er aktivt i dag.

• Si høyt fire ting du ser, tre ting du hører og to ting du kjenner (feks kjenner gulvet under føttene)

• Hør på glad-musikk

• Utsett skadingen i 5 minutter, deretter 10 minutter og deretter 15 minutter osv.

• Skriv brev til noen som har gjort deg sint eller lei deg. Du trenger ikke sende det.

• Prøv å sov en stund

• Gå en tur

Det hjelper ikke å sove, gå en tur eller bake en kake dersom du er suicidal fordi du har milliongjeld fra en narkodealer eller fordi du er ensom fordi du ikke har noen venner.. en må alltid gjøre noe med årsaken til at en vil dø ellers er jo tankene like sterke når du våkner eller kaka er ferdig..

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hjelper ikke å sove, gå en tur eller bake en kake dersom du er suicidal fordi du har milliongjeld fra en narkodealer eller fordi du er ensom fordi du ikke har noen venner.. en må alltid gjøre noe med årsaken til at en vil dø ellers er jo tankene like sterke når du våkner eller kaka er ferdig..

Dette er jeg fullstendig enig med deg i, men ofte er ikke årsaken løst på tre måneder eller ett år. For noen kan det ta mange år før man klarer å slutte å tenke aktivt på selvmord som en "konstruktiv løsning". Selv tenkte jeg på selvmord som en løsning i kortere eller lengre perioder i til sammen ca. 10 år tror jeg, før jeg endelig fikk det bedre og bokstavelig talt så at det var en mening med også at jeg er i live. Frem til man finner ut av at det er en mening med livet, kan slike kortsiktige og konkrete forslag være hensiktsmessige. Men det var nettopp pga. reaksjoner som den du kom med, at jeg skrev at slike løsninger som dette rett og slett kan virke litt for enkelt.

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det som har hjulpet meg og som har gjort at tankene ikke like lett går over i handling er noe min behandler har klart å banke inn i hodet mitt. At årsaken til mine selvmordstanker og forsøk er at jeg har det for vondt og ikke holder ut livet mitt. Men det eneste som er sikkert ved å ta livet mitt er at da får jeg aldri vite om jeg kunne fått det bedre. Om 2 år, 5 år, 10 år. Det er ingen vei tilbake. Tenk alle de som er døde pga selvmord som hadde vært glad de overlevde dersom de fikk tid til å finne ut av livet sitt? Det er jo bare trist. 

Så selv om man ikke har håp for framtiden, så er det jo likevel ALLTID en mulighet for at det kan bli bedre. 

Det har hjulpet for meg i hvert fall. Har mye mindre påtrengende planer etter jeg innså det. Jeg har det der som en bakdør, men jeg vil være her så jeg kan se om jeg kan få oppleve et bedre liv etter hvert. 

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er sant, men akkurat i situasjonen så hjelper det ikke å ta tak i årsaken. Da gjelder det å finne måter å avverge det der og da, også jobber man med årsakene parallelt med å ha tiltak man gjør under krise. 

AnonymBruker
På 21.7.2020 den 18.20, Eva Sofie skrev:

• Hør på glad-musikk

• Prøv å sov en stund

• Gå en tur

Tusen takk for en meget god liste. Har endel punkter selv på kriseplaner, men her var endel nye:-)

På 21.7.2020 den 18.28, AnonymBruker skrev:

Tanker i seg selv er jo ikke farlig.. det er om du faktiak tenker å ta livet ditt som er farlig. Da må du isåfall gjøre noe med årsaken til at du vil dø.

Nei, enig med deg i at tanker ikke er farlige. Jeg har slike tanker nærmest hele tiden. Dette er ment for de gangene når tankene har blitt planer, og forberedelsene er gjort.....da kjenner jeg at det begynner å bli farlig

På 21.7.2020 den 18.31, AnonymBruker skrev:

Enig med deg i at man må jobbe med det som ligger bak. Jeg har et stort team rundt meg som hjelper meg med det. Men jeg trenger i tillegg strategier for når det er helt akutt, i tiden frem til jeg forhåpentligvis har det bedre med meg selv.

På 21.7.2020 den 19.05, Glitter skrev:

Det som har hjulpet meg og som har gjort at tankene ikke like lett går over i handling er noe min behandler har klart å banke inn i hodet mitt. At årsaken til mine selvmordstanker og forsøk er at jeg har det for vondt og ikke holder ut livet mitt. Men det eneste som er sikkert ved å ta livet mitt er at da får jeg aldri vite om jeg kunne fått det bedre. Om 2 år, 5 år, 10 år. Det er ingen vei tilbake. Tenk alle de som er døde pga selvmord som hadde vært glad de overlevde dersom de fikk tid til å finne ut av livet sitt? Det er jo bare trist. 

Så selv om man ikke har håp for framtiden, så er det jo likevel ALLTID en mulighet for at det kan bli bedre. 

Det har hjulpet for meg i hvert fall. Har mye mindre påtrengende planer etter jeg innså det. Jeg har det der som en bakdør, men jeg vil være her så jeg kan se om jeg kan få oppleve et bedre liv etter hvert. 

Det er en god tanke, som jeg absolutt deler. Jeg er kjemperedd for at jeg en gang skal lykkes med mine selvmordsforsøk. Sjansen er mindre for det hos meg som er kronisk suicidale, men den er likevel der. Derfor synes jeg det er veldig skummelt å nå prøve å håndtere det uten innleggelse, men er på vei...

Kriseplaner min er nå ferdig revidert. Vi endte opp med at når jeg er i ferd med å miste helt kontroll på meg selv så trenger jeg støtte fra noen andre, gjennom tett kontakt dagen og natten hvor det står på som verst.Vi skal ha et samarbeidsmøte hvor vi skal se på muligheter for dette. Psykisk helseteam i kommunen kommer til å følge meg opp til de stenger klokken ti. Så må vi finne ut hvem som følger meg opp på natten. Alternativer som er nevnt er støttesamtaler( på telefon) med hjemmesykepleien, nattevaktene på sengepost eller legevakt.

.....så håper jeg at jeg kan unngå akutte innleggelser i tiden fremover. Ambulanser og tvangsinnleggelser er noe dritt.

Ts

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...