GĂ„ til innhold

Flink? Hvor rask effekt av ad 😬?

Anbefalte innlegg

I dag har jeg ikke latt meg falle for fristelsen Ä ta medisin jeg ikke skal. Jeg har ikke lagt i sengen en gang. VÊrt innom jobb, gÄtt en liten tur, greidd Ä lese litt..  Mens jeg har venta pÄ denne telefonen som ikke kom i dag heller. Var det en baktanke, at jeg skulle greie det selv? Men det kunne like godt gÄtt andre veien. NÄ vet jeg ikke hvordan morgendagen blir da.

Bare det nÄ ikke er den medisinen (ad m. histaminantagonistisk effekt) jeg ikke skulle ta som har effekt, men tre(tror jeg) dager er vel for kjapt selv om jeg har hÞrt bp kan ha rask effekt?.

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/455948-flink-hvor-rask-effekt-av-ad-%F0%9F%98%AC/
Del pÄ andre sider

Fortsetter under...

Ble litt glad for Ä se blÄ himmel i dag.

Hvis dette gÄr oppover allerede nÄ, bare 3 uker siden jeg nerka vage symptom, sÄ er jo det fantastisk. Vet jo det kan snu fÞr dagen er omme, men dagen i gÄr var ogsÄ bedre enn den fÞr. 

Tilbake i jobb fÞles dessverre fortsatt fjernt, og det vil jo vÊre ekstra vanskelig nÄ i ferietid med fÄ faste pÄ jobb.

En ting som er rart, og fint selvfÞlgelig: Ingen selvmordstanker denne gangen.  Har hele tiden greid Ä tro at det gÄr over fÞr eller siden. Har frykta det gÄr lang tid, men ikke at det vil vÊre evigvarende. 

AnonymBruker

Ja, AD kan funke raskt hos bipolare har jeg hÞrt. Samtidig er AD som monoterapi litt skummelt med tanke pÄ hypomani/mani. HÄper du fÄr stemningsstabiliserende i tillegg. 

Er et sÄnn for deg at formen skifter veldig? Fra et par gode dager til et par dÄrlige, sÄ gode dager igjen fÞr du sÄ blir dÄrlig pÄ nytt? Hvor ofte svinger du, er vel spÞrsmÄlet mitt. 

Synes forĂžvrig at du kan purre pĂ„ den telefonen. Det kan vĂŠre flere forklaringer pĂ„ hvorfor du ikke er blitt ringt opp igjen, f.eks at kontoret har glemt Ă„ gi beskjed til legen, eller at legen har glemt det. Hvem vet? Jeg ville ha ringt og forhĂžrt meg. Lykke til! 🙂 

Anonymkode: ceade...ce7

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, AD kan funke raskt hos bipolare har jeg hÞrt. Samtidig er AD som monoterapi litt skummelt med tanke pÄ hypomani/mani. HÄper du fÄr stemningsstabiliserende i tillegg. 

Er et sÄnn for deg at formen skifter veldig? Fra et par gode dager til et par dÄrlige, sÄ gode dager igjen fÞr du sÄ blir dÄrlig pÄ nytt? Hvor ofte svinger du, er vel spÞrsmÄlet mitt. 

Synes forĂžvrig at du kan purre pĂ„ den telefonen. Det kan vĂŠre flere forklaringer pĂ„ hvorfor du ikke er blitt ringt opp igjen, f.eks at kontoret har glemt Ă„ gi beskjed til legen, eller at legen har glemt det. Hvem vet? Jeg ville ha ringt og forhĂžrt meg. Lykke til! 🙂 

Ja, tar kvetiapin. I depresjonsperioder starter det ofte med hurtige skiftninger og/eller hodet pÄ én side i skalaen og kroppen i den andre. SÄ stabiliserer det seg nede. Stabil innimellom. Siste nedtur var i desember.  FÞr det, februar 2019. Suste alvorlige var sommeren 2018. Det er den dette har minna om, men det er ikke fullt sÄ ille nÄ.

Eller stabil i mellom.. I fjor hÞst svinga jeg stadig opp, mot grensa til hypomani. Langvarig tendens til hypomani ble det skrevet. Etter jeg har kvetiapin i de diser jeg har nÄ, har jeg ikke svi ga opp bortsett f3a i starten, den blandingen, i starten av depresjon.

Hva med deg?

Gidder ikke purre.  Hvorfor skulle han ha Äpna journalen tre dager pÄ rad hvis han ikke hadde fÄtt beskjed eller glemt det? 

Venter jo litt pÄ den tlf, men slapper litt mer av i forhold til det i dag. Holdt meg pÄ matta i hele gÄr, sovet godt i natt (dog med 7,5 mg Imovane, men det er ordinert av lege). Trengte ikke hvile etter Ä ha stelt meg og kledd meg i dag. ForelÞpig ikke den lysta til Ä sove bort tida.  

Kanskje han har telefonskrekk.

AnonymBruker
18 minutter siden, Villanda skrev:

Ja, tar kvetiapin. I depresjonsperioder starter det ofte med hurtige skiftninger og/eller hodet pÄ én side i skalaen og kroppen i den andre. SÄ stabiliserer det seg nede. Stabil innimellom. Siste nedtur var i desember.  FÞr det, februar 2019. Suste alvorlige var sommeren 2018. Det er den dette har minna om, men det er ikke fullt sÄ ille nÄ.

Eller stabil i mellom.. I fjor hÞst svinga jeg stadig opp, mot grensa til hypomani. Langvarig tendens til hypomani ble det skrevet. Etter jeg har kvetiapin i de diser jeg har nÄ, har jeg ikke svi ga opp bortsett f3a i starten, den blandingen, i starten av depresjon.

Hva med deg?

Gidder ikke purre.  Hvorfor skulle han ha Äpna journalen tre dager pÄ rad hvis han ikke hadde fÄtt beskjed eller glemt det? 

Venter jo litt pÄ den tlf, men slapper litt mer av i forhold til det i dag. Holdt meg pÄ matta i hele gÄr, sovet godt i natt (dog med 7,5 mg Imovane, men det er ordinert av lege). Trengte ikke hvile etter Ä ha stelt meg og kledd meg i dag. ForelÞpig ikke den lysta til Ä sove bort tida.  

Kanskje han har telefonskrekk.

Ja, kanskje han har telefonskrekk! Burde fĂ„tt terapi selv,  han da! 😂

Jeg skifter noe veldig, dessverre. I vinter, vÄres og sÄ langt i sommer, har jeg bÄde hatt hypomani og tendenser til hypomani mest, kun inimellom blir det ogsÄ noen depressive dager, fÞr jeg gÄr opp igjen. Og sÄ er de de blandede episodene, da. De er tÞffest. 

Jeg sliter innimellom ogsÄ med veldig angst. I gÄr var det sÄ ille at (billedlig talt) det bare bare var huden, det ytre skallet, som holdt meg samlet. Inni var jeg fullstendig opplÞst, og hadde jeg ikke hatt det ytre skallet sÄ hadde jeg eksplodert i angst, frykt og redsel. Ser for meg fragmenterte biter av meg fly veggimellom, hehe. 

Godt at du gÄr pÄ SS. Jeg tar ogsÄ Kvetiapin, i tillegg til Lamictal. AD ble seponert for noen uker siden pga mine tendenser til Ä bli for hÞy. Rart det ikke ble seponert tidligere, spÞr du meg. Men en mulig forklaring er vel at jeg ogsÄ hadde dager hvor jeg var nedstemt. 

GjÞr du dumme ting i oppstemt modus? 

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, kanskje han har telefonskrekk! Burde fĂ„tt terapi selv,  han da! 😂

Jeg skifter noe veldig, dessverre. I vinter, vÄres og sÄ langt i sommer, har jeg bÄde hatt hypomani og tendenser til hypomani mest, kun inimellom blir det ogsÄ noen depressive dager, fÞr jeg gÄr opp igjen. Og sÄ er de de blandede episodene, da. De er tÞffest. 

Jeg sliter innimellom ogsÄ med veldig angst. I gÄr var det sÄ ille at (billedlig talt) det bare bare var huden, det ytre skallet, som holdt meg samlet. Inni var jeg fullstendig opplÞst, og hadde jeg ikke hatt det ytre skallet sÄ hadde jeg eksplodert i angst, frykt og redsel. Ser for meg fragmenterte biter av meg fly veggimellom, hehe. 

Godt at du gÄr pÄ SS. Jeg tar ogsÄ Kvetiapin, i tillegg til Lamictal. AD ble seponert for noen uker siden pga mine tendenser til Ä bli for hÞy. Rart det ikke ble seponert tidligere, spÞr du meg. Men en mulig forklaring er vel at jeg ogsÄ hadde dager hvor jeg var nedstemt. 

GjÞr du dumme ting i oppstemt modus? 

Ganske likt med med. da. Bruker ogsÄ Lamictal. Wellbutrin. Og Efexor som egentlig er under nedtrapping pÄ grunn av stadig tendenser til hypomani i hÞst. Trappa ned kvetiapin óg, men gÄtt opp igjen nÄ.

Var til denne legen for mange Är siden .Han vurka faglig flink, men sÄ puslete og nervÞs ut. NÄr mÞtt han, bare sett ned i bakken. De skal jo ikke hilse, men tror ikke han sÄ hvem jeg var siden han ikke lÞfta blikket. Hilse eller ikke, han sÄ veldig sjenert ut. Uten at jeg har fortalt om han, nevnte en veninde at hun hadde vÊrt til en psykiater dom sÄ sÄ nervÞs ut, "som en klump av angst" Viste seg Ä vÊre den samme. Stakkars han hvis han virkelig er sÄ engstelig som han ser ut. Vet ikke hvordan han kan holde ut i jobben hvis det er sÄnn. Men han burde jo vÊre eksponert nok til at han ble trygg.Han har hmjo vÊrt psykiater en stund.  Den gangen jeg var til han var i 2006, og jeg mÞtte han senere ogsÄ i 2008/2009 da vi jobba i samme bygg. 

Jeg er heller ikke sÄ glad i Ä ringe, pÄrÞrende da, pÄ jobb, men mÄ jo gjÞre det likevel.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...