Gå til innhold

Legevakta

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg føler meg alltid så dust når jeg oppsøker legevakten. Har til og med fått høre av en resepsjonist "åja er det deg ja, du er jo ikke noe nytt".

Anonymkode: 6ba53...92a

Nei! For en forferdelig ting å si. Som man ikke har det vanskelig nok når man kommer til legevakten. 

Hva pleier å skje med deg på legevakten? Blir du innlagt eller blir det mer en støttesamtale?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg føler meg alltid så dust når jeg oppsøker legevakten. Har til og med fått høre av en resepsjonist "åja er det deg ja, du er jo ikke noe nytt".

Dette du skriver her er noe av idiotien med helsevesenet i Norge.

Man tilbyr en tjeneste tilnærmet gratis med god kvalitet, men så begynner man (merkelig nok) å se at det blir etterspørsel etter tjenesten. I fravær av andre midler skal man bare gjøre det ubehagelig å bruke tjenesten (være seg 8 timers ventetid eller slemme kommentarer). Det er nesten så jeg ønsker meg et helsevesen ala USA, der har i alle fall sykehusene en motivasjon for å yte god service da de tjener penger på pasientene. 

Ved fastlegekontoret mitt er det alltid en pottesur helsesekretær som MÅ presisere hvor mye legen har å gjøre. Det driter jeg egentlig i, det er legekontorets ansvar å ikke ha flere pasienter på listen sin enn de klarer å håndtere. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Fru2020 skrev:

Nei! For en forferdelig ting å si. Som man ikke har det vanskelig nok når man kommer til legevakten. 

Hva pleier å skje med deg på legevakten? Blir du innlagt eller blir det mer en støttesamtale?

Ja er ganske sårende.

Jeg trenger mest noen å snakke med når jeg er der eller medisin. Innleggelser har jeg ikke lyst til.

Hva med deg? Blir du innlagt de gangene du er der? 

Skrevet
21 minutter siden, ISW skrev:

Dette du skriver her er noe av idiotien med helsevesenet i Norge.

Man tilbyr en tjeneste tilnærmet gratis med god kvalitet, men så begynner man (merkelig nok) å se at det blir etterspørsel etter tjenesten. I fravær av andre midler skal man bare gjøre det ubehagelig å bruke tjenesten (være seg 8 timers ventetid eller slemme kommentarer). Det er nesten så jeg ønsker meg et helsevesen ala USA, der har i alle fall sykehusene en motivasjon for å yte god service da de tjener penger på pasientene. 

Ved fastlegekontoret mitt er det alltid en pottesur helsesekretær som MÅ presisere hvor mye legen har å gjøre. Det driter jeg egentlig i, det er legekontorets ansvar å ikke ha flere pasienter på listen sin enn de klarer å håndtere. 

Uff..., fikk litt dårlig følelse i sted. Skrev først en melding via Helsenorge til fastlegekontoret. Spurte im måtte ha time for å få forlenga sykmelding, om i såfall de kunne sette meg opp på time. 8g skrev en rapport om episoden (Skriver nesten alltid for mye).  Så ble det snakk om å kanskje dra hjem til familie. Kanskje egoistisk, pga Korona, men... Da ringte jeg, beklaga at jeg både skrev og ringte og spurte om jeg måtte ha time. Hun poengterte at legen hadde hatt fullt opp med pasienter hele dagen, og hun hadde to dagers frist på seg. Men skulle legge inn besljed til legen.  Jeg forklarte en gang til hvirfor. Sa jeg forstod hun ikke hadde hatt tid. At bare lurte på om hun visste om jeg måtte ha time. Men en kan jo tolke det forskjellig. Kanskje naturlig for henne å forklare hvorfor det kunne ta tid å få svar. 

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja er ganske sårende.

Jeg trenger mest noen å snakke med når jeg er der eller medisin. Innleggelser har jeg ikke lyst til.

Hva med deg? Blir du innlagt de gangene du er der? 

Godt at du kan finne støtte der da. Regner med og håper at legene får deg til å føle deg mer velkommen.

Jeg har aldri dratt til legevakten selv. Har alltid vært der fordi psykisk helseteam fra kommunen vil ha meg vurdert for innleggelse. Har blitt det hver gang. Flest ganger frivillig og noen ganger på tvang.

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Fru2020 skrev:

Godt at du kan finne støtte der da. Regner med og håper at legene får deg til å føle deg mer velkommen.

Jeg har aldri dratt til legevakten selv. Har alltid vært der fordi psykisk helseteam fra kommunen vil ha meg vurdert for innleggelse. Har blitt det hver gang. Flest ganger frivillig og noen ganger på tvang.

Oi, hva er årsaken til at du har blitt innlagt?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, hva er årsaken til at du har blitt innlagt?

Jeg sliter med kronisk suicidalitet. Det er noe som jeg sliter med stort sett alltid og øver meg på å håndtere selv, men av og til stoler ikke helsevesenet på at jeg klarer det og de vil at jeg skal komme meg gjennom natten med overvåkning. Så blir jeg overført til stabiliseringsopphold på lukket eller åpen post etterpå.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med kronisk suicidalitet. Det er noe som jeg sliter med stort sett alltid og øver meg på å håndtere selv, men av og til stoler ikke helsevesenet på at jeg klarer det og de vil at jeg skal komme meg gjennom natten med overvåkning. Så blir jeg overført til stabiliseringsopphold på lukket eller åpen post etterpå.

Men har du prøvd å ta livet ditt med overdoser mange ganger før siden du blir tatt sånn på alvor? Psykisk helseteam i kommunen jeg bor i har aldri tatt noe intiativ til å hjelpe meg når jeg har vært dårlig bortsett fra vanlige samtaler ukentlig. Dvs de har aldri blitt med meg eller henvist meg til legevakten når jeg har det dårlig.

Skrevet (endret)
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men har du prøvd å ta livet ditt med overdoser mange ganger før siden du blir tatt sånn på alvor? Psykisk helseteam i kommunen jeg bor i har aldri tatt noe intiativ til å hjelpe meg når jeg har vært dårlig bortsett fra vanlige samtaler ukentlig. Dvs de har aldri blitt med meg eller henvist meg til legevakten når jeg har det dårlig.

Jeg har blitt tatt på alvor fra første dag i psykiatrien. I starten var jeg alvorlig deprimert og suicidale, men hadde ingen forsøk. Det første året var jeg stort sett innlagt hele tiden. Jeg ble utskrevet og innen en uke sånn ca "leverte" kommunen meg tilbake. Siden har det blitt færre innleggelser, men kommunen og AAT ser på meg når jeg er veldig dårlig og tar ikke sjansen på å gå fra meg. Jeg har på dette tidspunktet ofte gjort forberedelser. Da tar de meg med til legen eller ringer ambulanse.

Jeg har hatt forsøk som heldigvis ikke har lykkes i årene som har vært.

Trist hvis du føler at du ikke får god nok oppfølging når du er dårlig.

Endret av Fru2020
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt tatt på alvor fra første dag i psykiatrien. I starten var jeg alvorlig deprimert og suicidale, men hadde ingen forsøk. Det første året var jeg stort sett innlagt hele tiden. Jeg ble utskrevet og innen en uke sånn ca "leverte" kommunen meg tilbake. Siden har det blitt færre innleggelser, men kommunen og AAT ser på meg når jeg er veldig dårlig og tar ikke sjansen på å gå fra meg. Jeg har på dette tidspunktet ofte gjort forberedelser. Da tar de meg med til legen eller ringer ambulanse.

Jeg har hatt forsøk som heldigvis ikke har lykkes i årene som har vært.

Hvis jeg sier til kommunen at jeg tenker på å ta livet mitt så sier den jeg går til bare "bestill deg time hos fastlegen" eller"ok, blir det akutt får du dra til legevakten". De blir ikke med meg til legevakten dessuten er ikke legevakten åpen på dagtid her jeg bor uansett da men men. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg sier til kommunen at jeg tenker på å ta livet mitt så sier den jeg går til bare "bestill deg time hos fastlegen" eller"ok, blir det akutt får du dra til legevakten". De blir ikke med meg til legevakten dessuten er ikke legevakten åpen på dagtid her jeg bor uansett da men men. 

Jeg har tanker om det hele tiden så det er ikke nok hos meg, det er når jeg har gjort mine forberedelser og gjerne bestemt men for et tidspunkt etc at de tar mer med. Det føles trygt at de er med. Da kan de snakke med legen. Jeg er aldri i form til å snakke så mye når jeg har det slikt. 

Hvis det skjer på dagtid tatt de meg med til fastlegen før de kjører meg til sykehuset.

Jeg er heldig som har slik oppfølging, men nå er målet at de ikke skal kjøre meg inn til legen selv om de vil det. Vi skal prøve å unngå akutte innleggelser og bare ha planlagte. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...