Gå til innhold

Andre med slik døgnvariasjon?

Anbefalte innlegg

Jeg hører/leser bare at det er vanlig å bli bedre på kvelden. Andre som har et anna typisk mønster?

Bedre mot kvelden snakkes det om. Jeg har en annen depressiv rytme. Våkner tidlig 3,4,5. Vet ikke hvordan formen er da, husker ikke, prøver vel å sove, dupper kanskje såvidt.  Men når det er vanlig morgen er ofte ikke depresjonen på det aller verste. Verre utover formiddag og ettermiddagen. Verste tid er ettermiddag. 14.30- til jeg vet ikke, 16.30, 17? 18? Husker ikke klokkesletta helt.  Hvis jeg ikke da har puttet i meg noe for å sove blir det bedre igjen utover.( Utrolig dumt å putte i seg noe for å sove bort tida når en blir bedre etter noen timer og kan ha en noenlunde, relativt bra stund på kvelden.)

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/455959-andre-med-slik-d%C3%B8gnvariasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

26 minutter siden, Villanda skrev:

Jeg hører/leser bare at det er vanlig å bli bedre på kvelden. Andre som har et anna typisk mønster?

Bedre mot kvelden snakkes det om. Jeg har en annen depressiv rytme. Våkner tidlig 3,4,5. Vet ikke hvordan formen er da, husker ikke, prøver vel å sove, dupper kanskje såvidt.  Men når det er vanlig morgen er ofte ikke depresjonen på det aller verste. Verre utover formiddag og ettermiddagen. Verste tid er ettermiddag. 14.30- til jeg vet ikke, 16.30, 17? 18? Husker ikke klokkesletta helt.  Hvis jeg ikke da har puttet i meg noe for å sove blir det bedre igjen utover.( Utrolig dumt å putte i seg noe for å sove bort tida når en blir bedre etter noen timer og kan ha en noenlunde, relativt bra stund på kvelden.)

Hvorfor feilbruker du medisiner når du selv mener det er dumt?

25 minutter siden, frosken skrev:

Selvfølgelig vet jeg det er dumt.  Er faktisk ikke helt sikker på hvorfor. Men det med den rytmen, at det ofte blir bedre om jeg holder ut noen timer, ble bevisst på det nå.  Ikke mønsteret, men det at det er ekstra dumt å prøve sove når det snart blir bedre.  Blir for frista til å gjøre hva jeg kan for å sove. Glemmer kanskje at det blir bedre utover kvelden, eller synes det ikke er verd/vits å vente på, for lenge å vente. Blir likegyldig på en måte. Kanskje mest det. " Jeg vil sove nå, ha pause fra tida, bryr meg ikke at jeg går glipp av noe senere på fagen.  Likegyldig med  andre ting også som jeg ikke risikerer til vanlig. 

Jo, mest likegyldighet. Det er dumt, men det gjør ikke noe. 

Dette blir bare rot. Jeg VET ikke.

Når tida er vanskelig å holde ut

Er vel mange som gjør ting de vet er dumt egentlig. 

Men jeg gjorde det ikke i går, og har heller ikke gjort det i dag. Frista, men ikke like stor trang som de andre dagene. 

Det er vel fordi jeg vet det er dumt, og ikke bra, jeg prøver å la være, og søkte hjelp til det å ikke la det eskalere. 

Endret av Villanda

Jeg har det relativt greit på formiddag. Da bruker jeg tiden i sengen, mens jeg lytter til musikk. Det holder kaoset unna. Etterhvert blir det vanskeligere og rundt 15.00 begynner det å bli utålelig. Jeg har istedet for å ta tabletter da begynt å kjøre bil for å håndtere dette. Jeg kjører ofte i ca fem timer. For meg har dette utviklet seg til å bli en tvangshandling, så jeg har det motsatte problemet hvor jeg øver meg på å ta tabletter istedet for å kjøre.

Jeg merker dog ikke noe særlig bedring på kvelden, iallefall ikke før kveldsmedisinene/sovetabletter kicker inn.

2 timer siden, frosken skrev:

Nå vet jeg. For nå er jeg der. Selv om kl har blitt 19. Det er ikke HELT borte om kvelden.  Kanskje det hadde blitt bedre om en time, men gidder ikke vente. Sånn jeg kjenner det akkurat nå, det er ingen grunn til å være våken. Ingenting er noe gøy.  Strikker (bra tegn at jeg kan konsentrere meg nok til det da). Ser TV. Krim. Spoler stadig tilbake for å få med meg ting.  Ikke nyheter. Bryr meg ikke om og aner ikke hva som skjer i verden. Krim er ikke så spennende heller, slik det pleier. En tidtrøyte. Avledning. Fungerer noen minutter, så kommer den følelsen eller de tankene.Hatt besøk en del ganger.  De fleste korte. De har bare innom før eller etter jobb. Det er bra. Men ved lenger besøk har jeg bare blitt trøtt, fått lyst  å legge meg og venta på at de skulle gå. Nå tør jeg nesten ikke invitere. Til noen kan jeg si at jeg ikke orker besøk så lenge ad gangen, men også Redd for å invitere fordi det kanskje blir så veldig vanskelig å ikke (med "hjelpemiddel" for greier ikke sove om dagen uten.). 
Er jo ikke farlig. Ikke i de dosene jeg har tatt til nå. Likevel dukker det jo innimellom opp en del av meg som sier at dette ikke er bra. Det verste er vel om det blir som u forfjor.  Tok min faste dose, og deretter en tabl hver time når våken.

Har ikke tatt ekstra i dag heller. Tok bare fastmedisin litt tidlig. 

AnonymBruker
48 minutter siden, Villanda skrev:

Det verste er vel om det blir som u forfjor.  Tok min faste dose, og deretter en tabl hver time når våken.

Hvilken type tablett/medisin tok du hver time når våken? Var det sånn at du sovnet igjen straks du tok tabletten og slapp å forholde deg til våken tilstand så lenge av gangen? At du liksom kunne holde deg sovende og sovende, og tok en ny tablett når du våknet igjen for så å sove mer? 

Anonymkode: 1f102...9e1

Annonse

1 time siden, Villanda skrev:

Nå vet jeg. For nå er jeg der. Selv om kl har blitt 19. Det er ikke HELT borte om kvelden.  Kanskje det hadde blitt bedre om en time, men gidder ikke vente. Sånn jeg kjenner det akkurat nå, det er ingen grunn til å være våken. Ingenting er noe gøy.  Strikker (bra tegn at jeg kan konsentrere meg nok til det da). Ser TV. Krim. Spoler stadig tilbake for å få med meg ting.  Ikke nyheter. Bryr meg ikke om og aner ikke hva som skjer i verden. Krim er ikke så spennende heller, slik det pleier. En tidtrøyte. Avledning. Fungerer noen minutter, så kommer den følelsen eller de tankene.Hatt besøk en del ganger.  De fleste korte. De har bare innom før eller etter jobb. Det er bra. Men ved lenger besøk har jeg bare blitt trøtt, fått lyst  å legge meg og venta på at de skulle gå. Nå tør jeg nesten ikke invitere. Til noen kan jeg si at jeg ikke orker besøk så lenge ad gangen, men også Redd for å invitere fordi det kanskje blir så veldig vanskelig å ikke (med "hjelpemiddel" for greier ikke sove om dagen uten.). 
Er jo ikke farlig. Ikke i de dosene jeg har tatt til nå. Likevel dukker det jo innimellom opp en del av meg som sier at dette ikke er bra. Det verste er vel om det blir som u forfjor.  Tok min faste dose, og deretter en tabl hver time når våken.

Har ikke tatt ekstra i dag heller. Tok bare fastmedisin litt tidlig. 

Det BLIR ikke som i forfjor uten at du velger det. Tror det er viktig å huske at du har evnen til å velge selv om du har det vanskelig. 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken type tablett/medisin tok du hver time når våken? Var det sånn at du sovnet igjen straks du tok tabletten og slapp å forholde deg til våken tilstand så lenge av gangen? At du liksom kunne holde deg sovende og sovende, og tok en ny tablett når du våknet igjen for så å sove mer? 

Anonymkode: 1f102...9e1

Det var det jeg prøvde på, men det fungerte egentlig ikke. Tenkte vel at litt til, og litt til, så må det virke, tok mer  og mer. Kanskje det hadde virka til slutt, men søkte hjelp for våkentida føltes så uutholdelig og fikk også hjelp til å stoppe.

Egentlig ikke å anbefale. Siden det virka ikke. Større døgndoser kunne være farlige i følge psykiater. Målet var ikke å bli forgifta, skada eller å dø. Bare å slippe tida.

Anbefaler deg heller å søke hjelp hvis du ikke får allerede, hvis du har det sånn at du kun vil sove bort all tid.

Det virka ikke, så vet det er idiotisk å begynne med det samme nå. Men blir litt likegyldig ift om det må farlige doser til til slutt.  Men nå har det vært sånn at når jeg har tatt, og sovna av det, så har jeg ikke tatt mer når jeg våkna. Vært våken en god stund først

8 timer siden, frosken skrev:

Det BLIR ikke som i forfjor uten at du velger det. Tror det er viktig å huske at du har evnen til å velge selv om du har det vanskelig. 

Er vel når den likgyldigheten kommer over meg, at jeg velger feil. Ble nok bare mer og mer likegyldig og mer og mer desperat den gangen. Men to siste dager har jeg ikke tatt ekstra, og jeg har fulgt mine tiltak i planen min. Og sovet godt i natt.  Tidlig våken, men det er greit siden jeg sovna tidlig og har sovet nok. 😊

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...