Gå til innhold

Hvordan tolke selvbitingen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis man biter seg selv når man mislykkes, føler seg mislykket, gjør noe feil - biter seg som straff for å være for dårlig. En straff man fortjener fordi man har vært et for dårlig menneske. Ikke klarer å leve opp til andres forventninger. Er det et tegn på borderline? Jeg gjør det ikke ofte, eller regelmessig, men det blir noen ganger i året. 

Eller er selvskading som en del av borderline annerledes? Jeg har litt inntrykk av at det er annerledes, men er usikker. 

Diagnosene jeg har er bipolar 1, kptsd, gen. angst og spiseforstyrrelser. Jeg tror ikke jeg har borderline, men lurer på om selvstraff gir mistanke om det, eller om det passer bedre under kptsd-en, for eksempel. Tror kanskje der, men er usikker. Pleier å skjule det, og er redd for å ta det opp i terapien. 

Hvis jeg biter meg selv, er det fordi jeg tenker at jeg har gjort noe galt, spesielt om jeg tenker at jeg har forstyrret noen/har vært til ulempe for noen. Jeg hater meg selv intenst, og tenker at jeg fortjener straff. Når jeg har bitt meg selv tenker jeg litt sånn; det fortjente du. De blåmerkene ser bra ut på deg. Bra det gjør vondt. Og så blir jeg nesten litt glad, fordi jeg fikk som fortjent. 

Anonymkode: 25c3c...f59

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/455961-hvordan-tolke-selvbitingen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest dolmio
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man biter seg selv når man mislykkes, føler seg mislykket, gjør noe feil - biter seg som straff for å være for dårlig. En straff man fortjener fordi man har vært et for dårlig menneske. Ikke klarer å leve opp til andres forventninger. Er det et tegn på borderline? Jeg gjør det ikke ofte, eller regelmessig, men det blir noen ganger i året. 

Eller er selvskading som en del av borderline annerledes? Jeg har litt inntrykk av at det er annerledes, men er usikker. 

Diagnosene jeg har er bipolar 1, kptsd, gen. angst og spiseforstyrrelser. Jeg tror ikke jeg har borderline, men lurer på om selvstraff gir mistanke om det, eller om det passer bedre under kptsd-en, for eksempel. Tror kanskje der, men er usikker. Pleier å skjule det, og er redd for å ta det opp i terapien. 

Hvis jeg biter meg selv, er det fordi jeg tenker at jeg har gjort noe galt, spesielt om jeg tenker at jeg har forstyrret noen/har vært til ulempe for noen. Jeg hater meg selv intenst, og tenker at jeg fortjener straff. Når jeg har bitt meg selv tenker jeg litt sånn; det fortjente du. De blåmerkene ser bra ut på deg. Bra det gjør vondt. Og så blir jeg nesten litt glad, fordi jeg fikk som fortjent. 

Selvskading er vel ikke det samme som «selvstraff» - eller? Bare en spekulasjonstanke fra meg... 

Jeg tror ikke du skal begynne å tenke på nye diagnoser. K PTSD er dessuten mye likt borderline, slik jeg har forstått det iallefall. 

AnonymBruker
9 minutter siden, dolmio skrev:

Selvskading er vel ikke det samme som «selvstraff» - eller? Bare en spekulasjonstanke fra meg... 

Jeg tror ikke du skal begynne å tenke på nye diagnoser. K PTSD er dessuten mye likt borderline, slik jeg har forstått det iallefall. 

Nei, enig i at selvstraff og selvskading ikke nødvendigvis er det samme. Men for meg er det jo egentlig sånn. Jeg skader meg som straff. Takk for innspill, forresten. 

Gjest dolmio
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, enig i at selvstraff og selvskading ikke nødvendigvis er det samme. Men for meg er det jo egentlig sånn. Jeg skader meg som straff. Takk for innspill, forresten. 

Selvskader man ikke for å lindre smerte, stikke hull på en byll? Men jeg vet ikke jeg, altså. Burde egentlig ikke svare når jeg bare spekulerer. Håper noen med kompetanse svarer :) 

AnonymBruker
29 minutter siden, dolmio skrev:

Selvskader man ikke for å lindre smerte, stikke hull på en byll? Men jeg vet ikke jeg, altså. Burde egentlig ikke svare når jeg bare spekulerer. Håper noen med kompetanse svarer :) 

Hvis man skader seg selv, kalles det jo selvskading uansett hva årsaken er. 

Man kan gjøre det for å lindre smerte, som du sier, men man kan også gjøre det av andre årsaker. 

Takk :)

AnonymBruker
34 minutter siden, dolmio skrev:

Ulike mennesker selvskader av ulike grunner og har ulike effekter av det. Å selvskade for å straffe seg selv er ikke uvanlig tror jeg.

Anonymkode: dea67...b41

Annonse

AnonymBruker
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg også. 

Anonymkode: dea67...b41

AnonymBruker

Det heter selvskading uansett, men det som avgjør om det er bordeline eller ikke er mest sannsynligvis hva som ligger bak selvskadingen. Er litt forskjell på en som bruker selvskading som selvstraff og en som bruker det for bytte ut en smerte med en annen smerte som er lettere å takle. Bordeline har du neppe hvis det er bare selvstraff som er ditt problem. 

Anonymkode: 556ec...73a

Jeg har borderline og å straffe meg selv er en av årsakene til at jeg selvskader. 

Men jeg synes borderline blir satt litt vel i bås her. Det er mange grunner til at noen selvskader og det er ikke årsaken til selvskadingen som avgjør om man har borderline. Selvskading er bare en av mange symptomer ved borderline og for min del er de andre symptomene som virkelig gjør livet tungt å mestre. Man trenger heller ikke ha alle symptomene ved borderline for å ha borderline. Det har ikke jeg. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du vært innlagt mange ganger? Isåfall så er det et tegn på eupd. 

Anonymkode: 47cf9...371

Det kan like gjerne være annen alvorlig psykisk lidelse. Som bipolar, psykose, dissosiativ lidelse etc. Igjen settes EUPF i bås. 

Annonse

AnonymBruker

Jeg har vært innlagt en del, men det har vært pga manisk psykose, nothing else☺️😉 Ikke meningen å sette borderline i bås, bare var nysgjerrig på å lære mer. Men jeg tror ikke jeg har bpd. All respekt til de som har det🙏🏻

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...