Gå til innhold

Hvor mye bio-melatonin/kosttilskudd kan jeg max ta?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er ikke sånn med medisiner at du nødvendigvis sover dobbelt så bra av dobbel dose. Mange medisiner for søvn har den egenskap at de virker for søvn i lave doser, og i høyere doser kan de virke mer stimulerende. Melatonin er intet unntak. Det skal ikke store dosene til før melatoninreseptorene er «fulle» og en eventuelt høyere dose vil bare gi bivirkninger. Standard dose melatonin er 0,5-5 mg og det er uansett ikke vits (og gir bare bivirkninger) å ta mer. 

AnonymBruker
16 minutter siden, ISW skrev:

Det er ikke sånn med medisiner at du nødvendigvis sover dobbelt så bra av dobbel dose. Mange medisiner for søvn har den egenskap at de virker for søvn i lave doser, og i høyere doser kan de virke mer stimulerende. Melatonin er intet unntak. Det skal ikke store dosene til før melatoninreseptorene er «fulle» og en eventuelt høyere dose vil bare gi bivirkninger. Standard dose melatonin er 0,5-5 mg og det er uansett ikke vits (og gir bare bivirkninger) å ta mer. 

Takk ISW for fint og utfyllende svar. Det står selvfølgelig noe på pakningsvedlegget. 1 mg. Men det fungerer overhode ikke på meg så tar 5 mg i kveld. Takk, igjen.

Anonymkode: b3b56...23f

stjernestøv
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk ISW for fint og utfyllende svar. Det står selvfølgelig noe på pakningsvedlegget. 1 mg. Men det fungerer overhode ikke på meg så tar 5 mg i kveld. Takk, igjen.

Da jeg tok 5 mg fikk jeg hjertebank og kvalmebyer og uro. 

AnonymBruker
2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Da jeg tok 5 mg fikk jeg hjertebank og kvalmebyer og uro. 

Ja, noe skal det visst være. Tror det går bra for meg å ta 5 mg, tåler allslags medisiner godt.

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For ordens skyld: Dette er ikke en doseanbefaling fra meg. Jeg skriver bare hva de vanlige dosene melatonin er. :) 

Da jeg var innlagt i 2002/2003 fikk jeg to 3 mg-Melatoninkapsler mot søvn. Jeg sovnet, bevares, men opplevde også neste morgen å ha gjort noen snodige ting før jeg tydeligvis sovnet. Blant annet sto det ved et par anledninger noen merkelige setninger på PC-en min som jeg selv ikke kunne erindre å ha skrevet. Nå er dette 17-18 år siden, så hukommelsen begynner å bli noe dårlig, men det var ikke så lenge jeg brukte Melatonin fordi effekten ikke varte lenge slik jeg husker det. Da jeg forsøkte Circadin 2 mg for noen år siden, opplevde jeg å ikke få sove hele natten og få det jeg tror var mitt første milde angstanfall (og hittil eneste) ved 8.00-9.00-tiden på morgenen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...