Gå til innhold

Feildiagnostisert

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at jeg har blitt feildiagnostisert, det mener også psykologen jeg har i dag. Hva kan man gjøre med det? 

Jeg ønsker å få diagnosen fjernet fra journalen min. Den er veldig stigmatiserende og dette går utover psyken min. Har også lest litt her på forumet hva folk skriver om folk som har den diagnosen. Dette gjør innmari vondt. Når jeg leser hva enkelte skriver, så føler jeg at det ikke er rart at jeg har hatet meg selv. Jeg skammer meg over å være meg, selv om jeg vet at det var feil diagnose. Skammer meg veldig over å ha fått den stemplet på panna. Den diagnosen fikk jeg da jeg var under 18 år. EUPF. Er det mulig å få den fjernet? 

Anonymkode: fd195...2d0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at jeg har blitt feildiagnostisert, det mener også psykologen jeg har i dag. Hva kan man gjøre med det? 

Jeg ønsker å få diagnosen fjernet fra journalen min. Den er veldig stigmatiserende og dette går utover psyken min. Har også lest litt her på forumet hva folk skriver om folk som har den diagnosen. Dette gjør innmari vondt. Når jeg leser hva enkelte skriver, så føler jeg at det ikke er rart at jeg har hatet meg selv. Jeg skammer meg over å være meg, selv om jeg vet at det var feil diagnose. Skammer meg veldig over å ha fått den stemplet på panna. Den diagnosen fikk jeg da jeg var under 18 år. EUPF. Er det mulig å få den fjernet? 

Nå bidrar du til ytterligere stigma ved å skrive som du gjør om Eupf i dette innlegget. Kanskje ha litt omtanke for andre også, ikke bare deg selv? 

Anonymkode: 7f8d2...5f8

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå synes jeg du er overfølsom. Dersom du ikke har diagnosen i dag spiller det vel ingen rolle hva du hadde da du var 18 år?

Anonymkode: eab20...203

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå bidrar du til ytterligere stigma ved å skrive som du gjør om Eupf i dette innlegget. Kanskje ha litt omtanke for andre også, ikke bare deg selv? 

Jeg synes synd i de som har den diagnosen og som faktisk sliter med det. Ser hele tiden at de får kritikk av andre. Jeg har også fått det, men heldigvis så fant vi ut at det var feil diagnose. Ønsker den fjernet fordi jeg er sliten av å føle meg stigmatisert. Har lyst å føle meg like mye verdt som andre og ikke sett ned på av samfunnet. Jeg har fått den stemplet av helsevesenet. Ble aldri tatt på alvor. Fikk ikke den hjelpen jeg trengte, så mye ødela den for meg. Gråt hver kveld og tenkte at alle så på meg som en som gjør ting for å få omsorg og oppmerksomhet av andre. Prøv å sett deg i mine sko før du sier at jeg bidrar med stigmatisering. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå synes jeg du er overfølsom. Dersom du ikke har diagnosen i dag spiller det vel ingen rolle hva du hadde da du var 18 år?

Anonymkode: eab20...203

Jeg har en annen pf som jeg går i behandling for. Den overfølsomheten er noe av det som er hovedtrekket i min problematikk. Jeg husker fortsatt kritikk jeg fikk for 6 år siden som jeg er trist over eller føler meg krenket for. Jeg er ikke en som klarer å legge kritikk bak meg. Slike ting går veldig hardt innpå meg også gjentar de følelsene seg inni meg på nytt og på nytt selv om dette er noe som er over. Føler ikke at jeg kan få ro i sjelen min før diagnosen blir fjernet. Klarer ikke å føle meg sånn som jeg føler meg flere år etterpå. Jeg ønsker å bli ferdig med det. Bare få alt slettet. 

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du nå går i psykiatrisk behandling, og du ikke har denne diagnosen, betyr det at den ikke gjelder lenger.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, kupton skrev:

Hvis du nå går i psykiatrisk behandling, og du ikke har denne diagnosen, betyr det at den ikke gjelder lenger.

Den står fortsatt der. Dro til legevakta for noe fysisk. Da jeg skulle legges inn på  sykehuset, så sto det om min «bakgrunn». Der sto den diagnosen på nytt igjen. Altså på epikrisen. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den står fortsatt der. Dro til legevakta for noe fysisk. Da jeg skulle legges inn på  sykehuset, så sto det om min «bakgrunn». Der sto den diagnosen på nytt igjen. Altså på epikrisen. 

Jeg har vært i samme situasjon som deg - at siste feilaktige diagnose har blitt repetert og repetert til det uendelige - noe jeg til slutt så meg lei på. Jeg skrev et brev til sykehuset der jeg ba om at diagnosen ble endret til dagens diagnose og la ved dokumentasjon (uttalelse) fra psykologen min på dagens diagnose. Jeg ser for meg at dette er noe du kan gjøre overfor legevakten også. Når jeg nå sist var innlagt ved sykehuset, sto det hele veien at jeg har en dissosiativ lidelse. Dette har jeg enda ikke gjort overfor legevakten og de har en tendens til å oppgi gammel diagnose. Jeg har også gitt fastlegen min samme uttalelse fra psykolog. Jeg synes det er viktig at hele behandlerapparatet rundt deg vet om dagens diagnose og ikke baserer seg på gammel uoppdatert informasjon.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes synd i de som har den diagnosen og som faktisk sliter med det. Ser hele tiden at de får kritikk av andre. Jeg har også fått det, men heldigvis så fant vi ut at det var feil diagnose. Ønsker den fjernet fordi jeg er sliten av å føle meg stigmatisert. Har lyst å føle meg like mye verdt som andre og ikke sett ned på av samfunnet. Jeg har fått den stemplet av helsevesenet. Ble aldri tatt på alvor. Fikk ikke den hjelpen jeg trengte, så mye ødela den for meg. Gråt hver kveld og tenkte at alle så på meg som en som gjør ting for å få omsorg og oppmerksomhet av andre. Prøv å sett deg i mine sko før du sier at jeg bidrar med stigmatisering. 

Ok, jeg syntes hovedinnlegget ditt virket stigmatiserende men jeg forstår deg bedre nå. Jeg er faktisk selv i samme situasjon som deg og er veldig følsom på dette. Nå blir jeg utredet på nytt for de mener jeg ikke er klassisk borderline, så de er i tvil. Men jammen har jeg ikke blitt dårlig behandlet i mange år og det har vært ødeleggende for meg. Og det er veldig vondt. Jeg håper veldig at det ordner seg for deg. 

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg skulle utredes på nytt 10 år etter jeg fikk en diagnose, så fikk jeg beskjed om at hvis testene ikke viste samme diagnose så måtte jeg fortsatt sende ønske om fjerning av diagnose til kommunelegen (fylkeslege?) der de ville gå igjennom alle papirene mine før de eventuelt fjernet den. Det er ikke bare bare å få fjernet en diagnose med andre ord...

Men gjaldt ikke en personlighetsforstyrrelse, men bipolar, så mulig det er annerledes da? 

Anonymkode: e16bd...663

AnonymBruker
Skrevet

Hvis noen nevner EUPF i en sammenheng med deg så bare svar: 'En venninne av meg har det ja'. Å bemerke noe som ikke ønskes hørt i en slik sammenheng er bare gøy for deg. Snu svakheten om til en styrke og gjenta til de blir lei. 

Har selv EUPF i journalen og har fått flere leger til å ta seg en time out etter jeg har svart dem flere titallsganger at en venninne har det når de har bemerket at det står EUPF i journalen. 

Anonymkode: f7077...b9a

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis noen nevner EUPF i en sammenheng med deg så bare svar: 'En venninne av meg har det ja'. Å bemerke noe som ikke ønskes hørt i en slik sammenheng er bare gøy for deg. Snu svakheten om til en styrke og gjenta til de blir lei. 

Har selv EUPF i journalen og har fått flere leger til å ta seg en time out etter jeg har svart dem flere titallsganger at en venninne har det når de har bemerket at det står EUPF i journalen. 

Skjønner meget godt hvorfor du har EUPF.

Anonymkode: d9af7...7f4

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner meget godt hvorfor du har EUPF.

Anonymkode: d9af7...7f4

En venninne av meg har det ja. 

Skrevet

I mine epikrisen står det i oppsummeringen at jeg initielt ble diagnostisert med en diagnose i år xxx, men rediagnotisert med to andre diagnoser i år xxx

Jeg tolker det som at jeg ikke har den første diagnosen lenger, men at det står i historien for at man skal vite noe om hvilke symptomer som var mest fremtredende på det tidspunktet. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Fru2020 skrev:

I mine epikrisen står det i oppsummeringen at jeg initielt ble diagnostisert med en diagnose i år xxx, men rediagnotisert med to andre diagnoser i år xxx

Jeg tolker det som at jeg ikke har den første diagnosen lenger, men at det står i historien for at man skal vite noe om hvilke symptomer som var mest fremtredende på det tidspunktet. 

Samme her. Står noe som dette: Tidligere diagnostisert med emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, men ble etter en lang utredning rediagnostisert med bipolar lidelse. Det var veldig enkelt å få diagnosen fjernet, psykologen min fant ut at den ikke stemte, og fjernet den. Jeg måtte ikke spørre, eller ta initiativ selv. 

Anonymkode: 3da0e...be2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...