Gå til innhold

Hvor lenge kan man tvangsinnleggelses?

Anbefalte innlegg

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men mange som først får diagnosen av de rettpsykiatriske sakkyndige da...

Anonymkode: 83990...1f8

Nei. De aller aller fleste er velkjente for psykiatrien på forhånd.

Hvis dette interesserer deg, anbefaler jeg at du leser deg opp på fakta.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, kupton skrev:

Nei. De aller aller fleste er velkjente for psykiatrien på forhånd.

Hvis dette interesserer deg, anbefaler jeg at du leser deg opp på fakta.

Så flink du er på hersketeknikker...

Skrevet

Hvis du spør åpne spørsmål når du ikke vet, vil du få svar. 

Når du svarer som om du vet alt når du ikke vet, blir svaret som ovenfor. 

AnonymBruker
Skrevet

Syns nesten alle psykiatere er så arrogante. Tror de vet alt.. 

AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja de er en egen rase. Kommer fra et hemmelig oppdrett på en øy i Antarktis. 

Anonymkode: ff528...aba

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men tror du ikke de vet mer om psykiatri enn folk flest?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan være enig med deg i at psykiatere virker i overkant arrogante når de snakker med pasienter.  Det har jeg snakket med mange om som mener det samme.  Jeg synes likevel at kupton svarer ut fra rene fakta i denne tråden.  Dette finnes statistikk på.  Sønner som dreper sine mødre har nesten alltid schizofreni.  Psykiatere er gode på kunnskaper om psykiatri, men de kunne lært seg litt om fordommer og folkeskikk.

Anonymkode: 2048d...e00

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg kan være enig med deg i at psykiatere virker i overkant arrogante når de snakker med pasienter.  Det har jeg snakket med mange om som mener det samme.  Jeg synes likevel at kupton svarer ut fra rene fakta i denne tråden.  Dette finnes statistikk på.  Sønner som dreper sine mødre har nesten alltid schizofreni.  Psykiatere er gode på kunnskaper om psykiatri, men de kunne lært seg litt om fordommer og folkeskikk.

Kilde?

Skrevet
På 27.7.2020 den 14.55, AnonymBruker skrev:

De fleste psykiatere jeg har møtt har ikke vært arrogant. Samtidig som jeg har hørt andre mene at x og y psykiater er skikkelig arrogant og nedlatende. Så jeg tror det kommer litt an på egen tolkning av personen og ikke personen selv. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Glitter skrev:

De fleste psykiatere jeg har møtt har ikke vært arrogant. Samtidig som jeg har hørt andre mene at x og y psykiater er skikkelig arrogant og nedlatende. Så jeg tror det kommer litt an på egen tolkning av personen og ikke personen selv. 

Hva gjør at mange tolker psykiatere arrogant?

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør at mange tolker psykiatere arrogant?

Kanskje noe i denne tråden er et eksempel. Kommer tilbake til det.

Ikke mange pasienter, pårørende eller folk flest tror de har like stor kunnskap om hjertesykdommer som en hjertespesialist eller om stoffskiftesykdommer som en endokrinolog.

Men svært mange legfolk tror selv at de har svært gode kunnskaper om psykiatri. Men slik er det faktisk ikke. Kunnskapsgapet er like stort her som i andre medisinske spesialiteter.

Når psykiateren da avviser legfolks selvlagede teorier og meninger uten rot i vitenskapen, om psykiske sykdommer, deres årsak og behandling, og korrigerer dette med det vi faktisk vet, kan det bli oppfattet som arrogant.

Gjest dolmio
Skrevet (endret)
34 minutter siden, kupton skrev:

Ikke mange pasienter, pårørende eller folk flest tror de har like stor kunnskap om hjertesykdommer som en hjertespesialist eller om stoffskiftesykdommer som en endokrinolog.

Men svært mange legfolk tror selv at de har svært gode kunnskaper om psykiatri. Men slik er det faktisk ikke. Kunnskapsgapet er like stort her som i andre medisinske spesialiteter.

Når psykiateren da avviser legfolks selvlagede teorier og meninger uten rot i vitenskapen, om psykiske sykdommer, deres årsak og behandling, og korrigerer dette med det vi faktisk vet, kan det bli oppfattet som arrogant.

Og så er det viktig å skille person og «sak». En psykiater trenger ikke være arrogant som person, selv om han kan fremstå som arrogant i jobben sin. En annen ting jeg har tenkt på er at pasienter som ikke får det som de vil og møter en grensesettende psykiater kan feiltolke dette som arroganse 

Endret av dolmio
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, kupton skrev:

Når jeg sier til en psykiater at kollegaen hans var arrogant og jeg vil ikke snakke med han igjen, og psykiateren begynner å forsvare kollegaen sin uten å vite hva det dreier seg om så opplever jeg det som arroganse.  Når en psykiater ikke hilser på pasienten før han snakker med pårørende og andre om pasienten så opplever jeg det som arrogant.  Når psykiateren snakker rett ned til pasienten med et hovmodig blikk så er han arrogant.

Jeg kjøper ikke dette med at psykiatere vet så mye mer om psykiatri og derfor blir de stemplet arrogante.  Psykiatere (og leger generelt) er ofte arrogante i foreldresamtaler ifølge mange lærere.  Hvis de tror at de vet mer om skole kun fordi de har gått på skole og kommet seg videre i lange universitetsstudier, enn lærerne så tar de feil.

Jeg tror ikke et øyeblikk at psykiatere oppleves arrogante fremfor andre yrkesgrupper på grunn av kunnskaper så avviser jeg det fullstendig.  Burde jeg da ikke oppleve bilmekanikere som arrogante fordi de vet så mye mer enn meg?

Når en psykiater forteller meg hvordan jeg føler meg så er det over streken.  Om han har aldri så mye kunnskaper generelt om følelsesliv så vet han ikke hvordan jeg tenker og føler.

AnonymBruker
Skrevet
På 27.7.2020 den 16.00, frosken skrev:

Men tror du ikke de vet mer om psykiatri enn folk flest?

Jeg tror de gjør det. MEN, til tross for enorm kunnskap om det mentale, så er det mange psykiatere som praktiserer en væremåte som er i disharmoni med kunnskapen de besitter.

Anonymkode: 0a43e...14d

Skrevet
På 28.7.2020 den 22.27, dolmio skrev:

Og så er det viktig å skille person og «sak». En psykiater trenger ikke være arrogant som person, selv om han kan fremstå som arrogant i jobben sin. En annen ting jeg har tenkt på er at pasienter som ikke får det som de vil og møter en grensesettende psykiater kan feiltolke dette som arroganse 

Det tror jeg også. Jeg hadde et svært godt forhold til min psykiater under en lang innleggelse i 2016. Han kunne være direkte for all del, han kunne realitetsorientere og han kunne sette grenser. Men han var ikke arrogant av den grunn. Derfor kunne jeg ikke forstå, og forstår fortsatt ikke når andre forteller om hvor arrogant han er. Det er flere som har sagt det til meg. Selv har jeg aldri tolket han slik, men det har virket som at disse pasientene har hatt forventninger/krav som de ikke har fått innfridd. For eksempel rusmisbruker som sier han har smerter og at han må ha mer vival enn han får osv. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...