Gå til innhold

Ytre stimuli og hørselshallusinasjoner😢

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt fortvila nå. Er på ferie hos svigers, og står på tre ulike typer dempende/beroligende/antipsykotiske medisiner. Prøvde å si på forhånd at formen er litt dårlig, og at jeg egentlig ikke orket å komme, men dro likevel for å ikke fornærme de (de blir fort fornærma) . Har prøvd å være snill, blid og hyggelig, men jeg sliter skikkelig med å ikke falle ut sosialt fordi jeg hører stemmer, er litt neddopet og har høyt angstnivå som jeg prøver å undertrykke. Jeg merker at svigermor blir mer og mer irritert på meg. Stadig krassere kommentarer og sinte blikk. Nesten frekk i blant. Jeg sprekker snart, fordi jeg føler meg overstimulert av alle menneskene og all støyen, og jeg blir stadig mer plaget av stemmer fra utenomjordiske. Nå tør jeg ikke låse meg ut av badet fordi jeg føler meg nærmest overfalt. Det er like før jeg må rømme her i fra. Jeg klarer ikke håndtere dette. Det er veldig vanskelig å være psyk når de rundt en tar symptomene dine personlig, og blir fornærmet for at du ikke klarer å ivareta deres behov mens du er syk. 😭😭😭

Anonymkode: ed762...d86

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er derfor jeg isolerer meg. Har ingen venner for å si det sånn. 

Anonymkode: 10867...217

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så rart du får kommentarer når du ikke er tydelig på hva du sliter med. Mener ikke at du skal trenge å dele det med dem, men når dere likevel er "innesperret" er det kanskje den eneste løsningen. Det er ikke så godt for andre å forstå deg når du kun sier at formen ikke er så bra men i virkeligheten strever med psykoselignende symptomer .

Anonymkode: 54cd3...97a

AnonymBruker
Skrevet

Det er sant at jeg holder kortene litt tett inntil brystet, men jeg har sagt i fra om at jeg sliter med søvn og stemmehøring, og de vet at jeg har bipolar 1. Har også sagt hvilke medisiner jeg går på. Men jeg har bare sagt det en gang. Sier liksom ikke: "nei, nå har jeg den og den plagen på nåværende øyeblikk". Tenkte de holdt å presentere problemet, de sa at de forsto, og det var det, hvis du skjønner. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er derfor jeg isolerer meg. Har ingen venner for å si det sånn. 

Jeg vil også isolere meg😢

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er sant at jeg holder kortene litt tett inntil brystet, men jeg har sagt i fra om at jeg sliter med søvn og stemmehøring, og de vet at jeg har bipolar 1. Har også sagt hvilke medisiner jeg går på. Men jeg har bare sagt det en gang. Sier liksom ikke: "nei, nå har jeg den og den plagen på nåværende øyeblikk". Tenkte de holdt å presentere problemet, de sa at de forsto, og det var det, hvis du skjønner. 

Er det lenge siden du sa i fra om stemmehøring ? Utrolig flott at du har delt det med dem . Kanskje alternativet ditt er å forsøke å ta det rolig i kveld, snakke med dem i morgen og vurdere å dra hjem for deg selv om du har mulighet. Men snakk for all del med dem, forklar at dette ikke handler om dem men at du strever psykisk akkurat nå. 

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det lenge siden du sa i fra om stemmehøring ? Utrolig flott at du har delt det med dem . Kanskje alternativet ditt er å forsøke å ta det rolig i kveld, snakke med dem i morgen og vurdere å dra hjem for deg selv om du har mulighet. Men snakk for all del med dem, forklar at dette ikke handler om dem men at du strever psykisk akkurat nå. 

Jeg ga beskjed for to dager siden, før vi kom. For å gi en heads up på forhånd, i tilfelle de synes jeg var "rar" eller noe. Jeg vet ikke om jeg klarer å snakke med de, fordi jeg har en sånn trang til å vræle og gråte, og er redd for å miste kontrollen foran dem. Jeg kjenner de ikke så godt, heller😟

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vil også isolere meg😢

Det er vel ditt valg å skaffe deg familie og svigerfamilie..

AnonymBruker
Skrevet

Forstår deg godt, har du en fastlege eller behandler som du kan ringe for å få råd om hva du kan gjøre for å bedre situasjonen?

Anonymkode: 52aa2...823

AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt fortvila nå. Er på ferie hos svigers, og står på tre ulike typer dempende/beroligende/antipsykotiske medisiner. Prøvde å si på forhånd at formen er litt dårlig, og at jeg egentlig ikke orket å komme, men dro likevel for å ikke fornærme de (de blir fort fornærma) . Har prøvd å være snill, blid og hyggelig, men jeg sliter skikkelig med å ikke falle ut sosialt fordi jeg hører stemmer, er litt neddopet og har høyt angstnivå som jeg prøver å undertrykke. Jeg merker at svigermor blir mer og mer irritert på meg. Stadig krassere kommentarer og sinte blikk. Nesten frekk i blant. Jeg sprekker snart, fordi jeg føler meg overstimulert av alle menneskene og all støyen, og jeg blir stadig mer plaget av stemmer fra utenomjordiske. Nå tør jeg ikke låse meg ut av badet fordi jeg føler meg nærmest overfalt. Det er like før jeg må rømme her i fra. Jeg klarer ikke håndtere dette. Det er veldig vanskelig å være psyk når de rundt en tar symptomene dine personlig, og blir fornærmet for at du ikke klarer å ivareta deres behov mens du er syk. 😭😭😭

Du får være klar og tydelig og si det som det er.

Anonymkode: f8db0...bfc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en svigermor som er bipolar og har tunge depresjoner. Det gikk først mange år før hun sa det. Og så enda flere år før hun sa noe om hvordan det "virket" og hva vi kunne gjøre eller ikke gjøre for å ta hensyn. 

Jeg Googlet i vei og snakket med folk, for å forstå, men skjønte virkelig svært lite om hvorfan jeg skulle opptre, hva som gjorde det bedre eller verre. Sykdommer kan opptre ulikt. 

Dersom du ikke forklarer dette til din familie/svigers, fratar du dem muligheten til å vise hensyn. Ikke rart hun er irritert 

Dette blir ditt valg. 

Jeg skjønner det e r vanskelig, men du må enten gjøre det eller holde ut slik det er.

Hva med å skrive dem et brev eller mail? 

Anonymkode: 4e91d...192

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...