Gå til innhold

Quetiapin og tungpustet/andpusten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar 350 mg Q, 200 depot og 150 vanlig. Ofte våkner jeg og må på do i løpet av natta, og da er jeg så veldig tungpustet og andpusten og kjenner melkesyre i kroppen når jeg beveger meg. Er det trolig at det skyldes Q, og er det farlig? Vinner jeg noe på å trappe ned dosen? 

Det er over når jeg har fått sovet tilstrekkelig og står opp til vanlig tid. Da merker jeg ingenting av dette.

Anonymkode: 2a07d...cd6

Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar 350 mg Q, 200 depot og 150 vanlig. Ofte våkner jeg og må på do i løpet av natta, og da er jeg så veldig tungpustet og andpusten og kjenner melkesyre i kroppen når jeg beveger meg. Er det trolig at det skyldes Q, og er det farlig? Vinner jeg noe på å trappe ned dosen? 

Det er over når jeg har fått sovet tilstrekkelig og står opp til vanlig tid. Da merker jeg ingenting av dette.

Jeg hadde også samme erfaring som deg da jeg gikk på Seroquel (ikke depot). Jeg gikk på 1200 mg som enkeltdose fordi jeg nektet å ta den der medisinen på dagtid (ønsker så fremst det er mulig å ikke bli nedsløvet på dagtid). Opplevde at det var tungt å bevege seg, at jeg kunne bli anpusten osv. Noen morgener opplevde jeg også å måtte sitte i dusjen fordi kreftene ikke var til stede til at jeg klarte å gjennomføre dusjen stående. Gikk også på 300 mg Truxal som sikkert ikke gjorde det hele bedre.

Jeg skal ikke uttale meg om annet enn egen erfaring her, men selv gjorde jeg meg aldri noen tanker i retning av at dette kunne være farlig e.l. Jeg tenkte det bare var en bivirkning og medisinen hadde ikke blitt godkjent dersom bivirkningen viste seg å være farlig. Når jeg sluttet på medisinen, ga også bivirkningene seg.

Endret av Eva Sofie
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Jeg hadde også samme erfaring som deg da jeg gikk på Seroquel (ikke depot). Jeg gikk på 1200 mg som enkeltdose fordi jeg nektet å ta den der medisinen på dagtid (ønsker så fremst det er mulig å ikke bli nedsløvet på dagtid). Opplevde at det var tungt å bevege seg, at jeg kunne bli anpusten osv. Noen morgener opplevde jeg også å måtte sitte i dusjen fordi kreftene ikke var til stede til at jeg klarte å gjennomføre dusjen stående. Gikk også på 300 mg Truxal som sikkert ikke gjorde det hele bedre.

Jeg skal ikke uttale meg om annet enn egen erfaring her, men selv gjorde jeg meg aldri noen tanker i retning av at dette kunne være farlig e.l. Jeg tenkte det bare var en bivirkning og medisinen hadde ikke blitt godkjent dersom bivirkningen viste seg å være farlig. Når jeg sluttet på medisinen, ga også bivirkningene seg.

Takk for svar, ES! For meg høres det ut som noen voldsomme doser du gikk på, 1200 mg Q og 300 mg Truxal! 😱 Hva hadde det sin bakgrunn i? 

Jeg lurer på om jeg rett om slett har for høy dose, og vil ta det opp med psykiateren. Jeg er jo uansett bedre nå:)

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, ES! For meg høres det ut som noen voldsomme doser du gikk på, 1200 mg Q og 300 mg Truxal! 😱 Hva hadde det sin bakgrunn i? 

Ja, doseringen av medisineringen din må du ta opp med psykiateren din.

De økte Seroquel-dosen under en innleggelse fra 800 mg til 1200 mg etter en serumprøve. Jeg regner med de der fant at jeg godt kunne ligge litt høyere innenfor i referanseområdene. Jeg fikk jo da Seroquel som antipsykotisk medisin fordi jeg hørte stemmer, men nå i ettertid vet man jo at det var feil. Jeg har lært av bl.a. @Kupton og psykologen min at det heter pseudohallusinasjoner det jeg har og på det er ikke medisiner virksomme.

Når det gjelder Truxal, ble det begynt med 100 mg og gradvis økt til man endte opp med 300 mg. Jeg vil vel kalle det ukritisk medisinering og på den tiden ba jeg ikke legen min selv om gjennomgang av medikamenter ved jevne mellomrom slik jeg gjør nå, for å unngå å stå på unødvendige medisiner. Man har et visst ansvar selv for å følge opp egen medisinering når det er mange medisiner inne i bildet selv om legen alltid har siste ordet. Selv går jeg jo på 5 faste medisiner og 6 ved behov (da regner jeg ikke ulike vitamintilskudd som medisiner).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte 600 mg, og hadde samme bivirkninger som du beskriver. Har trappet ned gradvis, og bruker nå 50 mg. Bivirkningene har avtatt i takt med nedtrappingen. Merker fortsatt litt, men er mye bedre. 

Anonymkode: 2dc4b...0bd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner også at jeg blir andpusten av Seroquel enda jeg bare tar 150 mg depot og 50 mg vanlige tabletter. Det er ekkelt.

Anonymkode: 96617...135

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg tok seroquel så ble jeg angstfull på store doser 800-1000mg. Det er ikke angst du kjenner da?

Anonymkode: 605a3...3dc

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...