Gå til innhold

Kupton: spm ang. panikkanfall og ptsd.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om du kan lære meg noe. I blant får jeg noen anfall. Er usikker på om det er panikkanfall. Jeg tenker at det kanskje er sannsynlig, men at det kan være feil. Jeg har kptsd, og er åpen for at jeg får et... jeg vet ikke... ptsd-anfall? 

Uansett. Er dette panikkanfall?

Det som typisk skjer:
Jeg har et høyt angstnivå generelt, men får av ulike årsaker ikke mulighet til å slappe av/roe meg ned, og angstnivået øker. Kan late som ingenting rundt folk. - Men så kommer *siste dråpen* av en stressor, noe som pusher meg inn i et slags anfall. Typisk relatert til sosiale hendelser/forventninger/avtaler.

På sekunder bygger det seg opp et enormt smertefullt press innvendig, og så begynner jeg å vræle -og vræle- og vræle ut, av mine lungers fulle kraft. Fullstendig desperat etter FRED. At ingen skal kunne komme i kontakt med meg. Jeg begynner å hyperventilere, gråte, dissosiere, klapre tenner, sparker og slår vilt rundt meg (kan ødelegge ting). Kan også skade meg, og jeg har blitt holdt nede noen ganger fordi jeg kan finne på å spurte ut foran biler, løpe mot havet, stup e.l for å ta livet mitt. Eller tar tak i nærmeste skarpe gjenstand, og skjærer det mot halsen/håndleddene e.l. Når det værste trykket av intens smerte/frykt/panikk/desperasjon/energi er brukt opp, begynner jeg å gråte høyt... så roer det seg mer. Kan godt gråte i en time. Så er jeg utslitt, og sovner. Kan godt sove i 13 timer etterpå. Jeg skammer meg veldig etterpå, og føler meg veldig teit, fordi jeg reagerte sånn på f.eks at noen ville være hyggelig å invitere meg på en kaffe. Hvor dum går det an å bli, liksom. Tåler du ingenting? -> meg.

Tror du dette er panikkanfall, eller er det mer sannsynlig kptsd-relatert? Eller er det begge deler, kanskje. Jeg ser jo på en måte en link til det med at jeg fikk kptsd fordi en person invaderte meg, ikke respekterte mine grenser o.l. Men er dette panikkanfall? Det skjer kanskje 10 ganger i året. 

Anonymkode: 05c35...0a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, dette er ikke panikkanfall. Dette er det du beskrivende kaller kptsd-relatert. 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, kupton skrev:

Nei, dette er ikke panikkanfall. Dette er det du beskrivende kaller kptsd-relatert. 

Ja, okei. Da vet jeg det. Tusen takk for at du tok deg tid til å svare :)

Anonymkode: 05c35...0a4

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...