Gå til innhold

Er det med tap av menstrasjon virkelig en av kriteriene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Må det virkelig være tap av menstrasjon for å få diagnosen anoreksi eller står det kun i de gamle kriteriene? Jeg er tante til en 15 år gammel jente som er innlagt for utredning. Det har vært mye uenighet blant legen/psykolog på avdelingen om hennes diagnose. Legen mener at hun ikke har anoreksi på grunn av at hun fortsatt menstruerer, mens psykologen mener at hun har anoreksi på grunn av at hun oppfyller alle de andre kriteriene. Jenta har en bmi på 14, så hun er med andre ord undervektig. Stemmer det at å miste menstrasjon er en av kriteriene? 

Anonymkode: c256e...4e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I Norge brukes diagnosesystemet ICD-10.

Det er korrekt at for å få diagnosen anorexia nervosa (F50.0) må en ha mistet menstruasjonen. Din niese oppfyller kriteriene til F50.1   Atypisk anorexia nervosa.   Dette er formalia.

I praksis har dette ingen betydning for retten til behandling eller behandlingsbehovet. Din niese bør snarest mulig få tilbud om høyspesialisert behandling enten dette er poliklinisk eller innleggelse.

Der jeg jobbet, hadde vi en flerregional spesialenhet for spiseforstyrrelser. Svært mange av pasientene der hadde diagnosen atypisk anorexi.

Skrevet
49 minutter siden, kupton skrev:

Det er korrekt at for å få diagnosen anorexia nervosa (F50.0) må en ha mistet menstruasjonen. Din niese oppfyller kriteriene til F50.1   Atypisk anorexia nervosa.   Dette er formalia.

Synd at pasienten blir den lidende part av uenighet blant profesjoner, her mellom en lege og en psykolog som ikke blir enige seg i mellom, og at det er en ung tenåring med bekymret familie rundt seg som er den lidende. Det burde ringe noen klare varselklokker i hodet til den legen bare ved å se BMI-en til den 15-årige jenta. Det er vel en BMI <17,5 som er kriteriet for anoreksi.

ICD-10 - Spiseforstyrrelser

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, kupton skrev:

I praksis har dette ingen betydning for retten til behandling eller behandlingsbehovet. Din niese bør snarest mulig få tilbud om høyspesialisert behandling enten dette er poliklinisk eller innleggelse.

Der jeg jobbet, hadde vi en flerregional spesialenhet for spiseforstyrrelser. Svært mange av pasientene der hadde diagnosen atypisk anorexi.

Problemet er at jenta ikke forstår selv at hun trenger hjelp. Hun ønsker ikke å legge seg inn. Hun lyver også om hvor mye hun spiser. Hun har også jukset med vekta når hun har blitt veid.  Familien føler seg hjelpeløse. Hun blir snart 16 år og da får vel ikke familien ta like mye del i behandlingen som før? Nei, vi er mange som er bekymret over henne. 

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Synd at pasienten blir den lidende part av uenighet blant profesjoner, her mellom en lege og en psykolog som ikke blir enige seg i mellom, og at det er en ung tenåring med bekymret familie rundt seg som er den lidende. Det burde ringe noen klare varselklokker i hodet til den legen bare ved å se BMI-en til den 15-årige jenta. Det er vel en BMI <17,5 som er kriteriet for anoreksi.

ICD-10 - Spiseforstyrrelser

Slik jeg har forstått det, så er anoreksi en psykisk lidelse. Hvorfor har de et slik krav da? Om hun har mensen eller ikke har vel ingenting å si. Det er den psykiske lidelsen og den undervekten som bekymrer oss. Jenta ser ikke hvor tynn hun er og påstår at hennes venninne er tynnere enn henne. Noe vi som er hennes pårørende, vet ikke stemmer. Den jenta hun sammenligner seg med er normalvektig. Nei kriteriene for tvang er strenge. Familien har fått beskjed om å prøve å følge henne opp hjemme, men det er ikke mulig. Hun klarer å lure unna mat og trener på natta. 

Skrevet

Ja, kriteriene for tvang er strenge, men lik enten en har anorexi eller atypisk anorexi.

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at jenta ikke forstår selv at hun trenger hjelp. Hun ønsker ikke å legge seg inn. Hun lyver også om hvor mye hun spiser. Hun har også jukset med vekta når hun har blitt veid.  Familien føler seg hjelpeløse. Hun blir snart 16 år og da får vel ikke familien ta like mye del i behandlingen som før? Nei, vi er mange som er bekymret over henne. 

Du beskriver en klassisk anorektiker, samt det du sier om å ha et forstyrret kroppsbilde/kroppsoppfatning av seg selv. Man ser seg selv som stor og overvektig på tross av kraftig undervekt.

Jeg leste for et par uker siden boken "Sterk/svak - Håndboken om spiseforstyrrelser" av Finn Skårderud, som gir en god innføring i de tre spiseforstyrrelsene vi har - anoreksi, bulimi og overspisingslidelse. Boken er beregnet på behandlere, pårørende, pasienter m.fl. og tar for seg fysiske og psykiske aspekter, behandlingsformer, hvordan en familie med en ungdom kan støtte ungdommen osv. med en spiseforstyrrelse.

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må det virkelig være tap av menstrasjon for å få diagnosen anoreksi eller står det kun i de gamle kriteriene? Jeg er tante til en 15 år gammel jente som er innlagt for utredning. Det har vært mye uenighet blant legen/psykolog på avdelingen om hennes diagnose. Legen mener at hun ikke har anoreksi på grunn av at hun fortsatt menstruerer, mens psykologen mener at hun har anoreksi på grunn av at hun oppfyller alle de andre kriteriene. Jenta har en bmi på 14, så hun er med andre ord undervektig. Stemmer det at å miste menstrasjon er en av kriteriene? 

Svært mange i fagmiljøet mener at kriteriet om tap av menstruasjon bør fjernes. 

Anonymkode: 7d3aa...2dd

Skrevet

Synes det er et litt rart kriterie da folk mister menstruasjonen på ulike tidspunkt. Jeg mistet den da jeg bare var rett under grensen for undervekt. Ble aldri så undervektig at jeg fikk diagnosen anoreksi da det snudde om til bulumi. 

Skrevet

En må huske at ICD-10 ble laget på 80-tallet. 

I DSM-5, som er det nyeste diagnosesystemet, er tap av menstruasjon ikke et kriterium. Her deles sykdommen inn i fire alvorlighetsgrader: 

Mild > 17.  Moderat 16-16,99.  Alvorlig 15-15,99.  Ekstrem < 15.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...