Gå til innhold

Serumkonsentrasjon og alvorlighet av sykdom

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har forstått det sånn at jo lavere serumkonsentrasjon du har for en type medisin gjør at du må høyere opp i dose for at det skal befinne seg innenfor det optimale vinduet. Betyr det at de som må ha høyere doser også har mer alvorlig sykdom? 

Feks: En person er innenfor referanseområdet med 200 mg Lamictal, mens en annen må ha 300 mg. Betyr det da at vedkommende som må ha 300 mg er sykere eller har et mer alvorlig sykdomsbilde? 

Anonymkode: d0cd1...6af

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det handler om hvordan kroppen absorberer virkestoffet etc. Har ingenting med alvorlighetsgraden av sykdommen å gjøre. Hvor høy serumkonsentrasjon som trengs kan nok ha noe med det å gjør, da. 

Anonymkode: 79383...575

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det handler om hvordan kroppen absorberer virkestoffet etc

Det handler om både opptak og nedbrytning/utskillelse.

AnonymBruker
Skrevet

Ble ikke klokere av noen av svarene deres. Jeg må ha det inn med teskje for å forstå. Mener det seriøst. Forklar det som om dere skulle ha forklart dette til et barn eller en voksen retard. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ble ikke klokere av noen av svarene deres. Jeg må ha det inn med teskje for å forstå. Mener det seriøst. Forklar det som om dere skulle ha forklart dette til et barn eller en voksen retard. 

Nei, det har absolutt ikke noe med alvorligheten av sykdommen å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det handler om hvordan kroppen absorberer virkestoffet etc. Har ingenting med alvorlighetsgraden av sykdommen å gjøre. Hvor høy serumkonsentrasjon som trengs kan nok ha noe med det å gjør, da. 

Anonymkode: 79383...575

Er ikke det du skriver her selvmotsigende? 🤔 Derfor jeg ikke skjønner en dritt...

Skrevet (endret)

For å forklare det med et flåsete eksempel:

Medisininntak = Hvor mange øl du drikker

Serumkonsentrasjon = Promillen din

Effekt = Hvor full du blir av ølen du drakk. 

Forskjellige mennesker kan få ulik promille av å drikke det samme antallet øl. Dette handler om alkoholopptak, hvor raskt man forbrenner alkoholen og hvor mye man veier. Du får samme promille om du drikker fem øl om du er syk eller frisk. Men effekten (hvor full du blir) kan variere.

Imidlertid finnes det tilstander (her er mitt eksempel dårlig) hvor man trenger høyere «promille» og «grad av fyll» for å bekjempe tilstanden. Men dette er en annen sak. 

(Beklager dårlig eksempel 😊

Endret av ISW
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, ISW skrev:

For å forklare det med et flåsete eksempel:

Medisininntak = Hvor mange øl du drikker

Serumkonsentrasjon = Promillen din

Effekt = Hvor full du blir av ølen du drakk. 

Forskjellige mennesker kan få ulik promille av å drikke det samme antallet øl. Dette handler om alkoholopptak, hvor raskt man forbrenner alkoholen og hvor mye man veier. Du får samme promille om du drikker fem øl om du er syk eller frisk. Men effekten (hvor full du blir) kan variere.

Imidlertid finnes det tilstander (her er mitt eksempel dårlig) hvor man trenger høyere «promille» og «grad av fyll» for å bekjempe tilstanden. Men dette er en annen sak. 

(Beklager dårlig eksempel 😊

Jeg sa at det måtte forklares som for et barn eller som for en voksen retard, og da må du ikke bruke alkohol som eksempel! (Farlig for barn og retards! 😂 )

Men takk, jeg forstod det bedre nå. 🙂

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...