Gå til innhold

Er depresjon hos menn annerledes ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mann har forandret seg de siste årene. Han er mer irritabel og oppfarende. Han lar seg påvirke mer i trafikken og kjører gjerne for fort. Han klager mye og kritiserer. Han sover mye og tar lite initiativ. Han glemmer gjerne avtaler og konsentrerer seg ikke om ting som blir sagt. Han klarer ikke å fokusere på ungene og familiens liv og problemer. Han drømmer om å flytte, kjøpe hytte og ny bil, båt osv. Han er plutselig veldig opphengt i å ha sex. Han kvier seg til å gå på jobb og sier han skulle ønske han hadde fri. Han har en høy stilling og har alltid elsket jobben sin selv om den er krevende.  Han er liksom ikke typisk en som er deprimert men kanskje han likevel er deprimert? 

Anonymkode: cb90b...e92

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, menn har (på gruppenivå) en noe annerledes depresjon enn kvinner. Grovt sett kan si at kvinner har mer opplevd tristhet, og de gir mer uttrykk for å være triste.

Menn blir gjerne irriterte i større grad enn kvinner.

Det du beskriver kan gjerne være en depresjon.

Gjest dolmio
Skrevet

Min sønn trakk seg tilbake, ville isolere seg,  var generelt irritert og tungsinnet. Sa lite, viste mye tydellg irritasjon. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, kupton skrev:

Ja, menn har (på gruppenivå) en noe annerledes depresjon enn kvinner. Grovt sett kan si at kvinner har mer opplevd tristhet, og de gir mer uttrykk for å være triste.

Menn blir gjerne irriterte i større grad enn kvinner.

Det du beskriver kan gjerne være en depresjon.

Er i 50-årene. Jeg har oppfordret til å bestille time til psykolog. Har avtalt parterapi også. Jeg måtte gå alene. Han sier at han trenger hjelp men  er svært skeptisk og mener at jeg kan være hans hjelp. Jeg klarer ikke dette og er redd for at dette blir hans nye personlighet siden det har gått så lang tid. Kan jeg klare å hjelpe han ut av dette?. At han får bruke pengene våre på alt han ønsker seg, at han får mye alenetid og ro , at han får slippe å ha ansvar hjemme, at jeg drar han med på tur, at jeg er bare er snill og grei og lydhør og klar til sex når han vil osv. Vil det løse problemet?. Jeg er allerede sliten. 

Skrevet

Han bør ta dette opp med fastlegen heller enn psykolog og parterapi. 
Synes ikke han skal gjøre store investeringer, men alenetid bør han få rikelig av. Deprimerte menn trenger det. 

Han er vel ute etter noe som lindrer det vonde. Er det ikke fint at partneren din synes at sex med deg er noe som er flott og ønskelig ?

Skrevet (endret)

Noen skjulte tegn på depresjon hos menn:

- Manglende sexlyst/manglende ereksjon

- Irritabilitet og sinne

- Manglende interesse (også for partner) 

- Dårlig hygiene eller stell av seg selv.

- Innesluttet og innadvendt eller passiv og initiativløs, blir irritert ved press (slutt å mas på meg!)

- Økt alkoholkonsum eller økt røyking

- Tankefull og bekymret

Endret av ISW
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, kupton skrev:

Han bør ta dette opp med fastlegen heller enn psykolog og parterapi. 
Synes ikke han skal gjøre store investeringer, men alenetid bør han få rikelig av. Deprimerte menn trenger det. 

Han er vel ute etter noe som lindrer det vonde. Er det ikke fint at partneren din synes at sex med deg er noe som er flott og ønskelig ?

Takk for rådet. Selvfølgelig bra at han fremdeles finner tilfredstillelse i sex og at han er tiltrukket av meg. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...