Gå til innhold

Er dette helseangst?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er redd for å skade meg selv, og tror at jeg har skadet meg selv ved dumhet. Legene er ikke enige med meg i at jeg er skadet, men jeg er overbevist. Jeg har i alle fall smerter som jeg mener at jeg har påført meg selv, og jeg er svær engstelig for at det er alvorlig skade.

Jeg er ikke spesielt opptatt av kreft eller ALS eller andre alvorlige sykdommer, men er helt opphengt i dette med skade, særlig ortopediske skader. Jeg bruker timesvis med googling og kontakt med Lommelegen og diverse andre leger + fastlegen hver dag, googler også mens jeg er på jobb.

Jeg føler meg ikke forstått, og forsikringer om at det ikke er noe alvorlig beroliger meg bare en liten stund, så er det på an igjen. Jeg har nettopp vært til MR, men vil nå til ny MR fordi det viste ingen patologiske funn. Jeg er imidlertid overbevist om at jeg har en kjeveskade. Dette mener imidlertid psykiatrien er i overkant (går i behandling), så jeg får ikke noen støtte for det der. Jeg går nå å tenker på hvordan jeg skal gå frem for å få ny MR.

Er dette helseangst eller er jeg rett og slett hypokonder? 

Anonymkode: a0b72...b4b

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/456093-er-dette-helseangst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du har påført deg selv en skade i kjeven? 

Jeg tror ikke en ny MR vil vise noe annet enn den første etter så kort tid uansett om det skulle være noe der. MR er dyrt, og det finnes mange som trenger å undersøkes og da er det ganske dumt å bruke ressursene på å dobbeltskjekke noen som akkurat har vært der. 

Slutt å Google, Google er angsten sin venn og ikke din. 

Jeg tror du bør jobbe med dette i terapi uansett om det er hypokonderi, helseangst eller vrangforestillinger. 

Anonymkode: d4776...b4f

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/456093-er-dette-helseangst/#findComment-3990172
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du har påført deg selv en skade i kjeven? 

Jeg tror ikke en ny MR vil vise noe annet enn den første etter så kort tid uansett om det skulle være noe der. MR er dyrt, og det finnes mange som trenger å undersøkes og da er det ganske dumt å bruke ressursene på å dobbeltskjekke noen som akkurat har vært der. 

Slutt å Google, Google er angsten sin venn og ikke din. 

Jeg tror du bør jobbe med dette i terapi uansett om det er hypokonderi, helseangst eller vrangforestillinger. 

Anonymkode: d4776...b4f

Takk for svar! Ja, jeg tror at jeg har påført meg en skade i kjeven fordi jeg har ubehag som om kjeven har vært ute av ledd. Dette ble verre etter at jeg tok MR med åpen munn⁰ fordi jeg da måtte ligge med en slags pinne i munnen i noen minutter, og jeg har en svakhet i kjeven fra før. Tenkte å be om ny MR med lukket munn, men vet at det er dyrt.

Jeg har tilbud på DPS om kognitiv terapi mot helseangst, men får ikke dette før jeg har sluttet med Sobril, så det er målet.

Men jeg er så opphengt i dette at jeg ikke fungerer skikkelig verken i jobben eller privat. For meg hadde det vært en lettelse hvis det var en vrangforestilling, for da kan man gjøre noe med det med medisiner. Det er ikke så lett å gjøre noe med en skade på kjeveleddet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/456093-er-dette-helseangst/#findComment-3990174
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tilbud på DPS om kognitiv terapi mot helseangst, men får ikke dette før jeg har sluttet med Sobril, så det er målet.

Der har du jo diagnosen der, så hvorfor spør du her om hva som feiler deg? Tror du ukjente mennesker på et random  forum kjenner bedre til deg enn behandleren dine på DPS? 

Anonymkode: c998a...2ab

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/456093-er-dette-helseangst/#findComment-3990178
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Der har du jo diagnosen der, så hvorfor spør du her om hva som feiler deg? Tror du ukjente mennesker på et random  forum kjenner bedre til deg enn behandleren dine på DPS? 

Anonymkode: c998a...2ab

Nei, det har du rett i. Men jeg er usikker på denne diagnosen fordi jeg mener jeg har reelle problemer som ikke blir tatt helt på alvor av helsevesenet. Når man går rundt til daglig og kjenner på vondt her og der, så vil man jo gjerne sjekke hva det kan være. Jeg er ikke helt enig i at vondtene bare er helseangst, men er usikker, det er derfor jeg spør. Men ja, du har rett i at jeg har dette som diagnose ifølge DPS ( men har schizoaffektiv også så derfor lurer jeg på om jeg har vrangforestillinger). 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/456093-er-dette-helseangst/#findComment-3990179
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er redd for å skade meg selv, og tror at jeg har skadet meg selv ved dumhet. Legene er ikke enige med meg i at jeg er skadet, men jeg er overbevist. Jeg har i alle fall smerter som jeg mener at jeg har påført meg selv, og jeg er svær engstelig for at det er alvorlig skade.

Jeg er ikke spesielt opptatt av kreft eller ALS eller andre alvorlige sykdommer, men er helt opphengt i dette med skade, særlig ortopediske skader. Jeg bruker timesvis med googling og kontakt med Lommelegen og diverse andre leger + fastlegen hver dag, googler også mens jeg er på jobb.

Jeg føler meg ikke forstått, og forsikringer om at det ikke er noe alvorlig beroliger meg bare en liten stund, så er det på an igjen. Jeg har nettopp vært til MR, men vil nå til ny MR fordi det viste ingen patologiske funn. Jeg er imidlertid overbevist om at jeg har en kjeveskade. Dette mener imidlertid psykiatrien er i overkant (går i behandling), så jeg får ikke noen støtte for det der. Jeg går nå å tenker på hvordan jeg skal gå frem for å få ny MR.

Er dette helseangst eller er jeg rett og slett hypokonder? 

Jeg sliter med det samme. Forstår det slik at det er OCD hos meg muligens. Jeg tror ofte at jeg har skadet meg selv og at skaden som er påført er noe legen ikke kan finne men at den er alvorlig. Men så kommer jeg på fornuft etterhvert og forstår at jeg ikke har skadet meg selv pg at det er bare en slags forestilling/ bilder som jeg får i hodet pga angst. 

Anonymkode: 3513a...27c

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/456093-er-dette-helseangst/#findComment-3990204
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter med det samme. Forstår det slik at det er OCD hos meg muligens. Jeg tror ofte at jeg har skadet meg selv og at skaden som er påført er noe legen ikke kan finne men at den er alvorlig. Men så kommer jeg på fornuft etterhvert og forstår at jeg ikke har skadet meg selv pg at det er bare en slags forestilling/ bilder som jeg får i hodet pga angst. 

Anonymkode: 3513a...27c

Får du noe behandling og hjelper det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/456093-er-dette-helseangst/#findComment-3990230
Del på andre sider

Det typiske ved helseangst er at det begynner med en opplevd følelse av et symptom. Så øker bekymringene/angsten etter som tiden går inntil en blir undersøkt av lege og får avkreftet mistanken. Så følger vanligvis en bedre periode inntil det samme gjentar seg med samme symptom/angst for sykdom eller med et annet symptom og en annen sykdom.

I dette tilfellet blir personen undersøkt med den mest avanserte undersøkelse som finnes for dette "symptomet". En finner ingenting galt. Men i motsetning til det vanlige ved helseangst gir det ingen beroligelse. Personen insisterer på en ny lignende undersøkelse da det må være "noe" der. Det synes jeg absolutt bør gi mistanke om en vrangforestillingslidelse. I gamle dager (før 1994) var det noe som het hypokonder paranoia.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/456093-er-dette-helseangst/#findComment-3990249
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, kupton skrev:

Det typiske ved helseangst er at det begynner med en opplevd følelse av et symptom. Så øker bekymringene/angsten etter som tiden går inntil en blir undersøkt av lege og får avkreftet mistanken. Så følger vanligvis en bedre periode inntil det samme gjentar seg med samme symptom/angst for sykdom eller med et annet symptom og en annen sykdom.

I dette tilfellet blir personen undersøkt med den mest avanserte undersøkelse som finnes for dette "symptomet". En finner ingenting galt. Men i motsetning til det vanlige ved helseangst gir det ingen beroligelse. Personen insisterer på en ny lignende undersøkelse da det må være "noe" der. Det synes jeg absolutt bør gi mistanke om en vrangforestillingslidelse. I gamle dager (før 1994) var det noe som het hypokonder paranoia.

Takk for svar. Da tolker jeg det slik at det er grunnlidelsen, schizoaffektiv lidelse, som er problemet. Men da hjelper det sannsynligvis ikke med kognitiv terapi.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/456093-er-dette-helseangst/#findComment-3990250
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...