Gå til innhold

Kan en ganskr psykisk syk person fungere på jobb?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

De fleste har en eller annen grad av restarbeidsevne, men som periodevis går feks fra 30% til 0%, eller fra lavere prosent for den del. Så da blir det litt vanskelig å klare å stå i arbeid over tid da ingen vil ansette noen som bare kan jobbe periodevis. Så derfor er det mange som er 100% ufør, men som kunne klart å jobbe litt sånn egentlig. Og det er jo veldig synd. Håper bare jeg ikke blir en av de. 

stjernestøv
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det sies at dersom  en er meget syk psykisk så ville man ikke klart å tvinge seg på jobb, og fungere noenlunde. Stemmer det? 

Anonymkode: fed74...8f8

Det er jo folk som jobber på tilrettelagte arbeidsplasser, de klarer det jo. 

AnonymBruker
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det sies at dersom  en er meget syk psykisk så ville man ikke klart å tvinge seg på jobb, og fungere noenlunde. Stemmer det? 

Ikke hvis man i tillegg ikke har familie og venner. 

Anonymkode: a30e6...56d

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke hvis man i tillegg ikke har familie og venner. 

Anonymkode: a30e6...56d

På hvilken måte mener du at det at jeg har familie og et par venner skulle gjøre at jeg har større sjans til å klare jobb? De er ikke en del av min hverdag, de er noe jeg har av og til, og å ha kontakt med dem vil ikke gjøre meg bedre i stand til å klare å stå i jobb over tid. 

Spørst litt hvordan en definerer "ganske psykisk syk"

En person kan jo variere. Min bp er jo kronisk og gjør at jeg i perioder er ganske pdykisk syk. Men i friske perioder fungerer jeg bra på jobb. Da jobber jeg 100 prosent. Har kanskje lite fravær i forhold til mange andre diste året, fram til nå. I perioder som nå fungerer jeg ikke. Dvs, jeg har fungert LITT et par timer, da utmatta etterpå, etter kun.å ha tatt blodsukker og EKG og bittelitt kontorarbeid.

Noe som kan være litt greit, det finst en ordning en kan få om en har kronisk sykdom, der NAV også betaler sykepenger når vanligvis arbeidsgiver skulle gjøre det. 

Endret av Villanda
AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer hvis man er i en dårlig periode eller feks har en ubehandlet psykisk lidelse, ellers så stemmer det bare sånn delvis. Jeg har full stilling og går på jobb, men skal innrømme at jeg må presse meg selv til det. Det hadde nok vært bedre dersom jeg kunne ha gått i redusert stilling, men det er vanskelig i mitt tilfelle.

Anonymkode: 098cb...294

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Med mindre man er død så har man en funksjonsevne, selv om den kan være lav (en aktiv manisk- eller psykotisk episode i full blomstring er selvsagt litt på siden her). Problemet er ikke om vedkommende kan jobbe, problemet er at vi har et arbeidsliv som i alt for liten grad legger til rette slik at mennesker som ikke mestrer 50 eller 100% får innpass.

5 minutter siden, XbellaX skrev:

Med mindre man er død så har man en funksjonsevne, selv om den kan være lav (en aktiv manisk- eller psykotisk episode i full blomstring er selvsagt litt på siden her). Problemet er ikke om vedkommende kan jobbe, problemet er at vi har et arbeidsliv som i alt for liten grad legger til rette slik at mennesker som ikke mestrer 50 eller 100% får innpass.

Og det er det som er så utrolig synd. Jeg har absolutt ikke lyst til å bli 100% ufør og kjenner på en frykt og et press på å skulle klare å prestere mer enn jeg kanskje kan. Også er jeg der at etter over 3,5 år siden jeg gikk fra 50% sykemelding til 100% sykemelding så får jeg fortsatt ikke lov av Nav å begynne med arbeidsutprøving fordi hun mener jeg er for dårlig. Det er demotiverende. 

2 minutter siden, Glitter skrev:

Og det er det som er så utrolig synd. Jeg har absolutt ikke lyst til å bli 100% ufør og kjenner på en frykt og et press på å skulle klare å prestere mer enn jeg kanskje kan. Også er jeg der at etter over 3,5 år siden jeg gikk fra 50% sykemelding til 100% sykemelding så får jeg fortsatt ikke lov av Nav å begynne med arbeidsutprøving fordi hun mener jeg er for dårlig. Det er demotiverende. 

Trist å lese, arbeid i riktig mengde kan være en svært god og stabiliserende "medisin". Om jeg var deg ville jeg undersøkt om ditt NAV kontor har IPS: https://www.napha.no/content/20131/Individuell-jobbstotte-IPS

AnonymBruker
1 time siden, Glitter skrev:

På hvilken måte mener du at det at jeg har familie og et par venner skulle gjøre at jeg har større sjans til å klare jobb? De er ikke en del av min hverdag, de er noe jeg har av og til, og å ha kontakt med dem vil ikke gjøre meg bedre i stand til å klare å stå i jobb over tid. 

Det at du har venner og egen familie viser at du er ikke altfor alvorlig syk, da hadde du nemlig ikke vært i stand til det. 

Anonymkode: 791ce...65a

Annonse

stjernestøv
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det at du har venner og egen familie viser at du er ikke altfor alvorlig syk, da hadde du nemlig ikke vært i stand til det. 

Nei det stemmer ikke, jeg har mann og barn og har slitt lenge med alvorlig sykdom- Ofte greide jeg ikke ta meg av barna da de var små, det var ikke greit å ha det sånn. Man kan være syk selv om man har familie, forstår ikke hvorfor du ikke tror det. 

8 minutter siden, XbellaX skrev:

Trist å lese, arbeid i riktig mengde kan være en svært god og stabiliserende "medisin". Om jeg var deg ville jeg undersøkt om ditt NAV kontor har IPS: https://www.napha.no/content/20131/Individuell-jobbstotte-IPS

Ja var meningen jeg skulle få sånn IPS, men så kom corona og så kom ferien. Veileder på Nav etterspurte nytt samarbeidsmøte, men det som skulle skje etter forrige møte har jo ikke skjedd enda. 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg er jo bare innlagt mange ganger i året fordi jeg ikke er altfor alvorlig syk. Og til info jeg hadde disse før jeg ble alvorlig syk. Jeg har slitt med psykisk sykdom fra jeg var barn, men klart å holde det i sjakk og har fått noen venner. Så ble jeg alvorlig syk for fire år siden. De få jeg har forsvinner ikke på magisk vis bare fordi jeg ble så syk. Og det er kun en person som bor i samme by som meg. Vi møtes kanskje hver tredje-fjerde uke. Ellers er jeg alene. Og jeg klarer ikke å være så mye med foreldrene mine og jeg har barn som ikke kan bo hos meg fordi jeg er for syk. Men hey, jeg er vel bare litt syk eller lat da. 

Endret av Glitter
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å ha familie og venner betyr da overhodet ikke at man ikke er alvorlig syk. Hvorfor skal noen alltid påstå det? Jeg har familie. En voldelig mann, en mor som er alkoholiker, en far som er ganske fjern. I tillegg har jeg to barn. Og pga at jeg er psyk har jeg barnevernet på nakken. De vennene jeg har igjen er de som ser meg som den jeg er og ikke kun en diagnose. Alt jeg har , selvom det henger i en tynn tråd, har jeg jobbet veldig hardt for. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slike generaliseringer er helt meningsløse. Som om all psykisk sykdom er lik, og alle yrker setter de samme krav.

Jeg kjenner en kar som har en paranoid psykose og som driver gården sin som et mønsterbruk.

Bipolar, jobben er det mest stabile elementet i mitt liv og gjør meg friskere, selv i hypomanier og moderate depresjoner. Vanskeligere i alvorlige faser, men det humper og går da også. 

Vel å merke etter mange feilmedisinerte år og før psykoedukasjon. 

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, igjen.

Anonymkode: a8181...1ef

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...