Gå til innhold

Er jeg så stabil som jeg liker å tro?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sier stadig at jeg for det meste er stabil i min bp-lidelse. Jeg higer hele tida etter å virke frisk og normal og da forsikrer jeg gjerne andre om at jeg nå er stabil, for jeg ønsker virkelig ikke at det skal feile meg noe. Men er jeg egentlig det, tro? Jeg tror det fordi jeg ikke opplever symptomer hele tida. Jeg har gode perioder ja, men innimellom får jeg likevel kortvarige anfall av både hypomani og depresjon. Når jeg er på base-line føler jeg meg frisk og det virker som om jeg har null hukommelse på hvordan det føles å være deprimert eller elevert. Når jeg er oppstemt føler jeg meg også frisk. Det er kun når jeg er depressiv at jeg føler meg syk.

Og hvor lenge varer det jeg kaller en "god periode"? En uke, to uker? Kanskje jeg bare lurer meg selv. Men jeg vet jo at jeg kan være symptomfri to-tre måneder av gangen også. Kan jeg da kalle meg stabil? 

Hvor lenge må en være stabil for å kunne kalle seg stabil? 

Jeg synes at det er så leit at jeg har blitt sånn. Jeg var ikke så ille for bare noen få år siden, så jeg skjønner ikke hva som kan ha hendt. En ting er jo sikkert, og det er at jeg ikke vet hvor lenge jeg holder ut dette. 

Ja, er litt nede i dag, derfor denne sutringen. Jeg fikk et depressivt anfall bare plutselig kastet på meg på jobb i dag, helt ut av det blå, og måtte dra hjem. Tok en ekstra AP og la meg litt for å hvile. Ble bedre etterhvert heldigvis, men jeg er fortsatt litt nede. :(

Anonymkode: 54fce...21a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes ikke dette høres spesielt stabilt ut. Hvor lenge er du stabil av gangen?

Anonymkode: 17e2c...312

Skrevet

Det lengste de siste årene er vel rundt 3 mnd før ny episode. Jeg var mye friskere da jeg var yngre hvor jeg hadde euthyme perioder på flere år. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor jeg er blitt så mye dårligere. 😢

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det lengste de siste årene er vel rundt 3 mnd før ny episode. Jeg var mye friskere da jeg var yngre hvor jeg hadde euthyme perioder på flere år. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor jeg er blitt så mye dårligere. 😢

kan det være legen din må endre noe i medisinene dine, at de ikke virker like godt som før?

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

kan det være legen din må endre noe i medisinene dine, at de ikke virker like godt som før?

Ja, det kan hende. Jeg har hatt flere psykiatere på DPS, men det virker som om alle bare er på "gjennomreise" videre til noe annet, så jeg har ikke hatt noen stabil behandler (lege) over tid. Så ingen har liksom tid til å sette seg ordentlig inn i ting. 

Men: Fikk et øyeblikks klarhet opp fra den depressive tilstanden i sta, for da innså jeg at jeg faktisk for det meste er stabil. For om det i beste fall går rundt tre måneder for hver gang jeg får en episode, så betyr det kun 4 ganger i året. Og selv om det går kortere tid mellom hver gang, så har jeg fortsatt flest gode og stabile dager av de 365. Det var oppløftende å tenke på 🙂😉

Skrevet

Og enda bedre: "Episode" er ikke det jeg trodde, så da er jeg faktisk friskere enn jeg trodde. Så da står det nok ikke så ille til med meg likevel. 👍😊 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...