Gå til innhold

Fornektelse av sykdom

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan noen fortelle meg om det er et sykdomstegn når noen fornekter at de har en diagnose? Er fornektelse i seg selv et sykdomstegn? 

Anonymkode: 38154...571

Vel det er vel både ja og nei svar til det. DPS mener jeg har en diagnose jeg ikke er enig i og det skal visstnok være et av tegnene på slik diagnose samtidig som en uavhengig spesialist mener noe annet som jeg er langt mer enig i. 

11 minutter siden, aa-k-j skrev:

Vel det er vel både ja og nei svar til det. DPS mener jeg har en diagnose jeg ikke er enig i og det skal visstnok være et av tegnene på slik diagnose samtidig som en uavhengig spesialist mener noe annet som jeg er langt mer enig i. 

Schizofreni? 

Anonymkode: 4508b...c1b

Annonse

8 minutter siden, aa-k-j skrev:

Nei. Jeg tror det er flere diagnoser som har benektelse eller redusert sykdomsinnsikt som tegn.

Ja men om en ikke syns en er syk hvorfor går en i behandling da? Det tyder jo på at en faktisk syns en er syk.

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja men om en ikke syns en er syk hvorfor går en i behandling da? Det tyder jo på at en faktisk syns en er syk.

Tror du har helt rett. Jeg får medisinsk behandling, men er svært motvillig til å ta medisiner. For hvorfor skal jeg ta medisiner mot en sykdom jeg ikke har?

Når det gjelder samtaler er det litt annerledes fordi jeg trenger støtte i hverdagen uten at jeg må være syk av den grunn. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan noen fortelle meg om det er et sykdomstegn når noen fornekter at de har en diagnose? Er fornektelse i seg selv et sykdomstegn? 

Man kan være syk selv om man ikke tror man har en diagnose de mener man har, det er mange måter å være syk på. 

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du har helt rett. Jeg får medisinsk behandling, men er svært motvillig til å ta medisiner. For hvorfor skal jeg ta medisiner mot en sykdom jeg ikke har?

Når det gjelder samtaler er det litt annerledes fordi jeg trenger støtte i hverdagen uten at jeg må være syk av den grunn. 

Da tar du jo opp plass for noen som også trenger samtaler, men som faktisk er syke. 

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da tar du jo opp plass for noen som også trenger samtaler, men som faktisk er syke. 

Nei 🙂 Jeg har lurt på dette selv mange ganger og har sagt til behandler at jeg er redd for at jeg opptar plassen til noen andre som trenger den mer. Men svaret er alltid at jeg trenger den, og at jeg ikke ville ha hatt tilbudet hvis ikke jeg trengte den. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei 🙂 Jeg har lurt på dette selv mange ganger og har sagt til behandler at jeg er redd for at jeg opptar plassen til noen andre som trenger den mer. Men svaret er alltid at jeg trenger den, og at jeg ikke ville ha hatt tilbudet hvis ikke jeg trengte den. 

Men hvorfor går du dit om du selv ikke mener du er syk? 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor går du dit om du selv ikke mener du er syk? 

Som sagt fordi jeg trenger det. Jeg trenger støttesamtaler for å leve et best mulig liv. Jeg har mye bagasje med meg fra fortida i tillegg til at jeg har en krevende livssituasjon. Det er tøft å stå i hverdagen uten disse samtalene. 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt fordi jeg trenger det. Jeg trenger støttesamtaler for å leve et best mulig liv. Jeg har mye bagasje med meg fra fortida i tillegg til at jeg har en krevende livssituasjon. Det er tøft å stå i hverdagen uten disse samtalene. 

Ok, så du innrømmer at du er syk da? 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mente du egentlig med det? Er vel ingenting å fornekte hvis man er frisk😅

Anonymkode: cbd93...e01

Det er et typisk kupton-svar til hovedinnlegget mitt. Huket av for anonym med eller uten forsett. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...