Gå til innhold

Lir man tatt på alvor i at man er deprimert hvis man ikke gråter?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

3 minutter siden, Glitter skrev:

Ja. Man trenger ikke gråte for å være deprimert. På MADRS depresjonsskala er det faktisk et punkt som heter "jeg vil gråte, men får det ikke til". 

Ja men det står også "Ekstrem og vedvarende tristhet og fortvilelse." og "synes trist hele tiden". 

Anonymkode: 331c4...d4c

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja men det står også "Ekstrem og vedvarende tristhet og fortvilelse." og "synes trist hele tiden". 

Det kan kanskje tolkes på flere måter? Man kan føle seg trist uten at det kommer til uttrykk som gråt? 

20 minutter siden, Glitter skrev:

Det kan kanskje tolkes på flere måter? Man kan føle seg trist uten at det kommer til uttrykk som gråt? 

Ja det kn det nok. Da jeg var på mitt aller verste depresjon så fikk jeg hele tiden spørsmål fr familien min og til og med vilt fremmede om jeg var lei meg. 

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

En kan sikkert føle seg trist og samtidig ikke gråte. Direkte avkrysningsalternativ  i BDI

Som jeg har skrevet i en annen tråd her, så har jeg blitt innlagt flere ganger og timene med psykologen har vært uten gråt stort sett. 

For min del så er det bra at jeg gråter, og veldig ille hvis jeg ikke gjør det. 

Anonymkode: 223f8...9a6

Om jeg gråter eller ikke har ingenting å si om jeg blir tatt på alvor eller ikke og blir forstått med tanke på depresjon. Jeg gråter i det store og hele lite om jeg er trist - det er andre ting som får meg til å gråte. Det er hva jeg kommuniserer (sier) for øvrig som er det viktige og som f.eks. gjør at jeg har blitt vurdert til å trenge innleggelse. Jeg får ofte høre at jeg har generelt lite mimikk og virker uengasjert og uinteressert i det som skjer rundt meg når jeg har vært deprimert. Blir jo også ofte bedt om å fortelle om de siste dagene ved en depresjon, og det sier jo også sitt...

Jeg kan til og med få latterkrampe når jeg snakker med behandler. Selv om jeg egentlig er skikkelig deprimert og fortvilet. Kommer av affektfobi og skjer når jeg egentlig kjenner på sinne, sorg, skam etc. Da sier jeg bare at jeg ler ikke med vilje og tas like alvorlig da som når jeg gråter eller ikke gråter. 

9 timer siden, Glitter skrev:

Ja. Man trenger ikke gråte for å være deprimert. På MADRS depresjonsskala er det faktisk et punkt som heter "jeg vil gråte, men får det ikke til". 

Kan godt være deprimert uten å ville gråte. Gråting tror jeg det er mest kvinner som driver med. Selv har jeg ikke grått siden jeg var 10 år.

Anonymkode: 8f6f6...2c5

Annonse

21 minutter siden, kupton skrev:

Link? 

Nei nå blandet jeg MADRS og BECK. Bildet er fra BECK depresjonstest. 

Edit: Link: http://deprese.euzona.cz/en-index.php

20200815_003726.jpg

Endret av Glitter
13 minutter siden, kupton skrev:

Link? 

Er du uenig?? Mener du at en ikke er deprimert om en ikke gråter?? Eller hengte du også deg opp i MADRS vs BDI??

Er uenig i at det står i MADRS, men mener det står noe lignende i BDI.

Gråter mye, nesten hele tiden nå, noe sånt

Pleide å kunne gråte, men gråter ikke nå selv om jeg vil, noe sånt? 

Der en skårer høyest på å ikke gråte.  

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan godt være deprimert uten å ville gråte. Gråting tror jeg det er mest kvinner som driver med. Selv har jeg ikke grått siden jeg var 10 år.

Anonymkode: 8f6f6...2c5

Ja det kan man selvsagt. 

1 minutt siden, Villanda skrev:

Er du uenig?? Mener du at en ikke er deprimert om en ikke gråter?? Eller hengte du også deg opp i MADRS vs BDI??

Er uenig i at det står i MADRS, men mener det står noe lignende i BDI.

Gråter mye, nesten hele tiden nå, noe sånt

Pleide å kunne gråte, men gråter ikke nå selv om jeg vil, noe sånt? 

Der en skårer høyest på å ikke gråte.  

Ja. Jeg blandet de to. Jeg synes for øvrig BDI er bedre enn MADRS. 

9 minutter siden, Glitter skrev:

Ja. Jeg blandet de to. Jeg synes for øvrig BDI er bedre enn MADRS. 

Tenkte det, men tenkte ikke det var noen vits å kommentere, budskapet var jo på en måte det samme, helt til selveste @kuptonbad om link. 

Endret av Villanda
9 timer siden, Glitter skrev:

Jeg kan til og med få latterkrampe når jeg snakker med behandler. Selv om jeg egentlig er skikkelig deprimert og fortvilet. Kommer av affektfobi og skjer når jeg egentlig kjenner på sinne, sorg, skam etc. Da sier jeg bare at jeg ler ikke med vilje og tas like alvorlig da som når jeg gråter eller ikke gråter. 

Jeg kan også komme til å spøke, smile og le under f.eks. innkomstsamtale til en tvangsinnleggelse, men blir likevel tatt alvorlig og har blitt videreført til lukket avdeling hvor de har holdt meg i 3-4 måneder. Det gjør jeg i samtalene med psykologen min også. Der kan jeg plutselig begynne å si noe med et smil mens tårene fortsetter å renne nedover kinnene. Eller når vi avslutter timen,tørker jeg bare raskt tårene, smiler og alt er ved det normale igjen. Vi kan snakke om vær og vind igjen i det jeg går ut av kontoret og man skulle aldri tro vi snakket om så alvorlige temar vi hadde nettopp snakket om.

Endret av Eva Sofie

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...