Gå til innhold

Dere som har MØTT en psykotisk før

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har snakket med veldig mange psykotiske mennesker.

Psykose er (som alle andre psykiske lidelser) et spektrum. Noen med psykose kan være i full jobb og framstå helt normale, men ha vrangforestillinger (f.eks en overbevisning om at de blir overvåket). Andre kan være fullstendig borte og bare snakke tull, og omtrent ikke klare å gå på do selv. 

13 minutter siden, Marye skrev:

Var venninne med ei med paranoid schizofreni. Hun virker helt normal, bortsett fra at hun snakker om masse pzycho bullshit

Det er noe jeg lurer på. For hvorfor skal en være psykotisk kun fordi en tror på aliens? Det må da være lov å tro på aliens, eller tro at foreldrene sine er aliens uten at en skal være psykotisk av den grunn? Så lenge det ikke går ut over funksjonen din. 

Anonymkode: 2255e...246

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe jeg lurer på. For hvorfor skal en være psykotisk kun fordi en tror på aliens? Det må da være lov å tro på aliens, eller tro at foreldrene sine er aliens uten at en skal være psykotisk av den grunn? Så lenge det ikke går ut over funksjonen din. 

Det går ofte utover funksjonen fordi det er så skremmende, man blir livredd til slutt. 

Annonse

Worrisome Plenty

Jeg har vært borti mange psykotiske mennesker på lukket avdeling. De var ikke skremmende i det hele tatt. Men en gang jeg var på DPS var det en som satt og nistirret og så skikkelig forbanna ut, han så på meg. Da må jeg innrømme jeg ikke følte meg særlig trygg. Heldigvis kom behandler og hentet meg.

Ellers så bor jeg i Oslo, og har møtt på psykotiske personer på gaten flere ganger. Vet ikke om det var rusutløst men tipper det. Flere av de var skikkelig skremmende i sin oppførsel. Men jeg er en stor mann, så sånn sett kan jeg forsvare meg.

53 minutter siden, ISW skrev:

Psykose er (som alle andre psykiske lidelser) et spektrum. Noen med psykose kan være i full jobb og framstå helt normale, men ha vrangforestillinger (f.eks en overbevisning om at de blir overvåket). Andre kan være fullstendig borte og bare snakke tull, og omtrent ikke klare å gå på do selv. 

Er psykose en psykisk lidelse?

Anonymkode: 9c40e...1b9

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men Marye skrev jo at hun bortsett fra det virket helt normal. 

Normal og normal. Hun eier ikke sosiale antenner og legger ut om horribel vrangeforestilliger med alle 

veldig upassende

flere på psykiatrisk virker også normale bortsett fra at de har en chip i hjernen som styres av CT maskiner 

1 minutt siden, Marye skrev:

Normal og normal. Hun eier ikke sosiale antenner og legger ut om horribel vrangeforestilliger med alle 

veldig upassende

flere på psykiatrisk virker også normale bortsett fra at de har en chip i hjernen som styres av CT maskiner 

Lurer på hvorfor det er så mange som tror de har chip. Hvorfor akkurat chip liksom. Hvis man hadde trodd at man hadde 2 hjerter så hadde jo ingen sett på deg som psykotisk, men med en gang du nevner chip så slenger dem ut psykose med en gang. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og har snakket med en.. 

Hvordan er det å snakke med en psykotisk person? Merket du det med en gang? 

OG er det kun innholdet i snakking som en isåfall merker det på eller er det talemåten også? 

Har møtt noen i jobbsammenheng. Husker ikke så nøye. Noen hadde religiøse vrangforestillinger. Noen snakka om larver i blodårene. 

Privat var jeg venn med en. BP 1. Møtte ham. Han hadde typiske temaer han tok opp når han holdt på å bli syk. Ene gangen merka jeg det på blikket at det var noe på gang. Snakka med ham da han var lagt inn. Han snakka fort, og han mente han var far til mine barn. Han forklarte når unnfangelsen skulle ha funnet sted. Han mente vi var sammen. Vi har aldri vært sammen. Gode venner. Jeg savner ham. 

Som pasient da jeg kom ny på en avdeling, var velkomsthilsenen "er du fra etterretningstjenesten?"

Endret av Villanda

Annonse

Gjest CronaBrain
7 timer siden, Villanda skrev:

Har møtt noen i jobbsammenheng. Husker ikke så nøye. Noen hadde religiøse vrangforestillinger. Noen snakka om larver i blodårene. 

Privat var jeg venn med en. BP 1. Møtte ham. Han hadde typiske temaer han tok opp når han holdt på å bli syk. Ene gangen merka jeg det på blikket at det var noe på gang. Snakka med ham da han var lagt inn. Han snakka fort, og han mente han var far til mine barn. Han forklarte når unnfangelsen skulle ha funnet sted. Han mente vi var sammen. Vi har aldri vært sammen. Gode venner. Jeg savner ham. 

Som pasient da jeg kom ny på en avdeling, var velkomsthilsenen "er du fra etterretningstjenesten?"

Så nå er han dau?

Gjest CronaBrain

Svar til TS: JA, og det smitta faen over på meg haha XD Hadde aldri merket at jeg er psykotisk..! (Med mindre du gir meg en PC og en forbanna konto på "Dr-Online.no" 🙄 🤦‍♂️ )

Åja.. Ehm, ALIENS, ILLUMINATI, Gress...kongle... 🧟‍♂️ SYK god humor i alle fall..

17 timer siden, ISW skrev:

I tillegg kan man vel ha vrangforestillinger uten å være psykotisk/ha psykoselidelse. Jeg har hatt flere vrangforestillinger gjennom årene som behandler og/eller vennen min har prøvd å korrigere. Noe har jeg blitt enige med de at ikke kan stemme, mens andre ting har jeg vært helt bestemt på, men så har jeg på ulike måter før eller siden kommet litt ned på jorda igjen. Jeg drømte blant annet at en skikkelse kom til meg i drømmen og sa at min oppgave/grunn til eksistens var for å absorbere negativ energi rundt meg for at det skulle bli mindre negativt å ta inn for andre. Og da jeg våknet føltes det nettopp ut som at det var slik. For jeg har jo alltid vært svært var på andre sin energi og jeg føler meg mer mottakelig for energi enn mange andre. Samtidig som jeg ikke har skjønt hva min mening er her i verden. Så da falt brikkene på plass i mitt hode. Å innta/overta andres negative energier slik at det ble mindre for de å bære og mer likevet mellom pluss og minus, som om jeg var en ufrivillig martyr. En som måtte bære en tung bør for at andre skal slippe. Jeg tenkte det var mange som meg i verden (husker behandler sa at da må jo jeg være veldig spesiell og viktig. Da sa jeg at det er flere som er sånn), men at mange taklet det mye bedre enn meg. At dette gjorde meg syk og jeg hadde ikke lyst til å ha det slik. Følte meg mislykket. Og fortvilet for jeg ville ikke være en sånn person. Gikk rundt slik i to uker og gjerne isolerte meg litt (var innlagt uke to) og ville ikke være på stua for alt av energier var så tunge. Jeg snakket litt med behandler om det, men husker ikke hva hun sa til meg bortsett fra det med at jeg måtte være spesiell. Vet ikke om det var en slags metode for å få meg til å se det ulogiske i det. 

Men i hvert fall. Etter noen dager på sykehuset hvor jeg fikk mer ro i meg og sovemedisiner så ble jeg usikker på åpenbaringen. Følte enda det var slik, men ble på samme tid usikker. Etter enda noen dager hadde jeg mer eller mindre forkastet vrangforestillingen. Vel. Jeg mener fortsatt jeg er født med en ufrivillig egenskap hvor jeg tar inn mye mer negative energier enn andre. Folk er jo ulike. Men jeg tror ikke det er noen mening bak det og jeg tror ikke at det at jeg tar inn så mye negative energier gjør at det blir mindre dårlig energi til andre eller at det fører til noen likevekt mellom pluss og minus. 

Jeg har fått høre fra behandler at jeg periodevis når jeg er veldig sliten/stresset kan ha virkelighetsbrist og paranoia, men det har aldri vært snakk om ordentlig psykose. Unntatt rusutløst psykose, men det tells ikke. Men hun mener det er en sårbarhet hos noen med borderline. At en kan komme over i grenseland/ha kortvarige gjennombrudd av psykotiske symptomer eller for den saks skyld dissosiasjon (har dissosiert flere ganger), men at det er verken psykoselidelse eller dissosiativ lidelse. At det er derfor EUPF fikk navnet borderline opprinnelig fordi man kan ha symptomer på mye og være i grenseland og også kan gli over grensen til flere type diagnoser selv om en ikke oppfyller kriterier til å faktisk ha diagnosen(e). 

Poenget mitt var bare at man kan vel som du sier ha psykoselidelse, men fungere sett bort fra enkelte vrangforestillinger, som de til og med kanskje holder for seg selv, men man kan også ha vrangforestillinger uten å ha psykoselidelse. 

Eller er jeg helt på bærtur? All form for vrangforestillinger eller hallusinasjoner eller for den saks skyld, negative symptomer, er vel ikke alltid tegn på psykose? I så fall synes jeg det blir et tilfelle av unødvendig sykliggjøring. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...