Gå til innhold

Hjelp. Blodtrykk, puls og Ritalin

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har nettopp økt dose Ritalin, men merker hjertet/puls blir litt påvirket. 

Se bilder under. Første bildet er når alt er ok. 

Neste to bilder viser at pulsslagene blir uregelmessig. Ser ut for meg at det er under selve hjerteslagene da dalene er slaget og toppene pausen. 

På det ene er metning på 96, men den sank fra 98-93 på få sekunder, ble litt svimmel også økte den igjen. Holdt hjertet på å stoppe? 

Og se på bilde av blodtrykk. Vanligvis er det ikke noe symbol over pulsen. Men innimellom kommer det sånn EKG/pulsbølgesymbol. Betyr symbolet at puls er uregelmessig under måling?

Nå, 10 min etter det ble så mye uregelmessig så ser det normalt ut. Men der og da fikk jeg nesten panikkanfall og pulsen skjøt opp til 130. Men jeg tok dyp pust og klarte å unngå å bli livredd. Og som sagt steg meningen igjen og pulsen fikk jevnere slag. 

Jeg lurer bare på om det er noe å bry seg om? 

(Vent med å svar til jeg har postet de andre bildene) 

20200815_144414.jpg

Anonymkode: 754a4...dd0

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/456406-hjelp-blodtrykk-puls-og-ritalin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

For et morsomt spørsmål 😊

Jeg synes både dine bilder og beskrivelser tyder på at du får noen ekstraslag av det ekstra adrenalinet du får i blodet ved økningen i dose. Det er ganske forventet. Jeg synes imidlertid både pulsen og blodtrykket ditt er litt i overkant av hva en ung person burde ha og jeg synes du bør ta en prat med legen din, få tatt et EKG og eventuelt vurdere om du bør bruke noe som roer hjertet litt hvis du må ta den dosen du tar nå. 

6 timer siden, ISW skrev:

For et morsomt spørsmål 😊

Jeg synes både dine bilder og beskrivelser tyder på at du får noen ekstraslag av det ekstra adrenalinet du får i blodet ved økningen i dose. Det er ganske forventet. Jeg synes imidlertid både pulsen og blodtrykket ditt er litt i overkant av hva en ung person burde ha og jeg synes du bør ta en prat med legen din, få tatt et EKG og eventuelt vurdere om du bør bruke noe som roer hjertet litt hvis du må ta den dosen du tar nå. 

??? UNG? 

Anonymkode: 0d3e8...2ff

Stakkars den det gjelder. Dette er et personlig spørsmål og jeg føler virkelig med vedkommende. Det er mye angst for alvorlig sykdom når det kommer til symptomer fra hjertet og det med god grunn. TS, du bør ta dette opp med den behandleren som ga deg medisinene for å utelukke underliggende sykdom og for å få videre veiledning angående medisinering. Sånn kan du ikke ha det og jeg ønsker deg lykke til. 

Anonymkode: 7a854...5d8

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars den det gjelder. Dette er et personlig spørsmål og jeg føler virkelig med vedkommende. Det er mye angst for alvorlig sykdom når det kommer til symptomer fra hjertet og det med god grunn. TS, du bør ta dette opp med den behandleren som ga deg medisinene for å utelukke underliggende sykdom og for å få videre veiledning angående medisinering. Sånn kan du ikke ha det og jeg ønsker deg lykke til. 

Når det gjelder hjertet, så er det en generell regel: Hjertet kan gjøre ganske mange krumspring når det gjelder rytme, men så lenge man ikke besvimer eller får anginasymptomer under anfallet er det et tegn på at hjertet greier å opprettholde et tilstrekkelig blodtrykk til å både forsyne seg selv og kroppen under anfallet og av den grunn er det ikke objektivt sett farlig på kort sikt. 

Det finnes imidlertid hjerterytmer som på lengre sikt enten kan skape slitasje på hjertet eller disponere for andre ting (f.eks blodpropper). Derfor er det alltid lurt å prøve å dokumentere anfallet med et EKG. Bilder av pulsbølgene som man har her gir ingen holdbar diagnose. 

Annonse

7 timer siden, ISW skrev:

Når det gjelder hjertet, så er det en generell regel: Hjertet kan gjøre ganske mange krumspring når det gjelder rytme, men så lenge man ikke besvimer eller får anginasymptomer under anfallet er det et tegn på at hjertet greier å opprettholde et tilstrekkelig blodtrykk til å både forsyne seg selv og kroppen under anfallet og av den grunn er det ikke objektivt sett farlig på kort sikt. 

Det finnes imidlertid hjerterytmer som på lengre sikt enten kan skape slitasje på hjertet eller disponere for andre ting (f.eks blodpropper). Derfor er det alltid lurt å prøve å dokumentere anfallet med et EKG. Bilder av pulsbølgene som man har her gir ingen holdbar diagnose. 

Faren for alvorlige hjerterytmeforstyrrelser er så absolutt  til stede ved å ta slike medikamenter og derfor bør ts ta dette opp med behandleren sin.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...