Gå til innhold

Erfaringer med Buspirone?

Anbefalte innlegg

Starter på denne i dag. Skal opp i 20 mg/dg ila uken.

• Er det veldig viktig å ta Buspirone enten med eller uten mat?
Hva om man tar tabl sammen med frokost, så til middag, og siste tabl rette før sengetid (uten måltid) ?
• Må man dele dagsdosen opp i tre
 Lettere å huske to doser, enn tre...

• Har dere noen erfaringer vedr bivirkninger?
• Tok det lang tid før du merket event bedring på angst?
• Kan Buspirone hjelpe på sterk generell angst?
• Vil du dele dine erfaringer med meg? 😇

Tusen takk om det er noen som vil svare 💙

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/456462-erfaringer-med-buspirone/
Del på andre sider

Fortsetter under...

30 minutter siden, usikker skrev:

Hva om man tar tabl sammen med frokost, så til middag, og siste tabl rette før sengetid (uten måltid) ?

1. Grunnen til at man skal være konsekvent er at biotilgjengeligheten (opptaket av medisinen) er dobbelt så stort med mat. Altså blir det som å ta dobbel dose. Det gir ujevnheter i konsentrasjonen i blodet om du gjør dette ulikt. Det er mulig det går bra hvis du konsekvent spiser ved ett av inntakene, men det beste er å gjøre det samme hver gang. Ser du skal ta 20 mg og jeg sliter litt med å se hvordan du skal dele dette i tre like doser uansett. Tablettene er vel 5 og 10 mg? 

2. Buspiron har ekstremt kort halveringstid. Den har en aktiv metabolitt med noe annerledes virkningsprofil som har lengre halveringstid, men det er lurt å ta den tre ganger om dagen. 

3. Merket ved første inntak at jeg ble litt avflatet følelsesmessig. Ellers opplevde jeg litt diare i starten. Ellers ingenting.

4. Fikk bittelitt effekt etter et par uker. Effekten var imidlertid for svak til at jeg så noen grunn til å fortsette med den. Fikk bedre effekt av AP. 

5. Den hjelper ca 3 av 10 alene. Sammen med SSRI har den en bedre effekt mot angst og depresjon. 

Endret av ISW
2 timer siden, ISW skrev:

1. Grunnen til at man skal være konsekvent er at biotilgjengeligheten (opptaket av medisinen) er dobbelt så stort med mat. Altså blir det som å ta dobbel dose. Det gir ujevnheter i konsentrasjonen i blodet om du gjør dette ulikt. Det er mulig det går bra hvis du konsekvent spiser ved ett av inntakene, men det beste er å gjøre det samme hver gang. Ser du skal ta 20 mg og jeg sliter litt med å se hvordan du skal dele dette i tre like doser uansett. Tablettene er vel 5 og 10 mg? 

2. Buspiron har ekstremt kort halveringstid. Den har en aktiv metabolitt med noe annerledes virkningsprofil som har lengre halveringstid, men det er lurt å ta den tre ganger om dagen. 

3. Merket ved første inntak at jeg ble litt avflatet følelsesmessig. Ellers opplevde jeg litt diare i starten. Ellers ingenting.

4. Fikk bittelitt effekt etter et par uker. Effekten var imidlertid for svak til at jeg så noen grunn til å fortsette med den. Fikk bedre effekt av AP. 

5. Den hjelper ca 3 av 10 alene. Sammen med SSRI har den en bedre effekt mot angst og depresjon. 

Takk for svar ISW ❤️
1. Jeg tenkt å ta 3x 5 mg, øke til 5+5+7,5 mg, og så øke til 5+7,5+7,5 mg. Kanskje det blir helt feil.

3. jeg har merket svimmelhet i dag  (kan også være spenninger i nakken fra dager med angst)

4. jeg har prøvd en del ulike AP, men klarer ikke å finne den som klarer å dempe uroen og angsten min. Kunne sikkert brukt en annen AD også, men listen er lang...

Om jeg ikke klarer et helt måltid bed hver tabelett, får jeg alltids prøve å trykke i meg et par salte kjeks el en banan 👍🏼

AD for alltid
2 timer siden, usikker skrev:

Jeg gikk på Buspirone i tre/kvart år. Og jeg ble avflatet, dvs tok vekk alle topper og bunner, slik at livet ble veldig forutsigbart, men dog litt kjedelig. Jeg måtte imidlertid slutte da jeg fikk ekstreme brystsmerter av den. 

2 timer siden, AD for alltid skrev:

Jeg gikk på Buspirone i tre/kvart år. Og jeg ble avflatet, dvs tok vekk alle topper og bunner, slik at livet ble veldig forutsigbart, men dog litt kjedelig. Jeg måtte imidlertid slutte da jeg fikk ekstreme brystsmerter av den. 

Hadde du høy dose? 
Brukte du buspirone alene? 
Jeg er engstelig for bivirkninger, men må gi det noen uker.  Foreløpig er jeg svimmel og «bomull i hodet»...

Åh herremann så utrolig dårlig jeg er! 
Hode holder på å sprenges, nakken er stiv og vond. Føler meg helt elendig, sikkelig dårlig. Feber-følelse. 
3 dag i sengen, kommer meg kun ut på toalettet. Får ikke i meg mat, bare vann. 
Skal man ha det så vondt? 
Begynte å gråte i sted pga hodepinen.. 

har så vondt at det fortrenger angsten i det minste...
Hjelper ikke m Paracet. Har tatt to ganger i dag. 
Kan ikke ta Ibux, siden jeg ikke får i meg mat. 

Annonse

7 minutter siden, usikker skrev:

Åh herremann så utrolig dårlig jeg er! 
Hode holder på å sprenges, nakken er stiv og vond. Føler meg helt elendig, sikkelig dårlig. Feber-følelse. 
3 dag i sengen, kommer meg kun ut på toalettet. Får ikke i meg mat, bare vann. 
Skal man ha det så vondt? 
Begynte å gråte i sted pga hodepinen.. 

har så vondt at det fortrenger angsten i det minste...
Hjelper ikke m Paracet. Har tatt to ganger i dag. 
Kan ikke ta Ibux, siden jeg ikke får i meg mat. 

Tror mange opplever masse bivirkninger på akkurat den medisinen du tar, har lest det flere plasser. Men det kan jo hende det går over etter hvert?

AD for alltid
På 18.8.2020 den 18.55, usikker skrev:

Hadde du høy dose? 
Brukte du buspirone alene? 
Jeg er engstelig for bivirkninger, men må gi det noen uker.  Foreløpig er jeg svimmel og «bomull i hodet»...

Hei, jeg gikk på 5x3. Brukte det sammen med quentapin. Jeg fikk ofte tett og tørr nese, pluss brystsmerter. Dette var grunnen til at jeg avsluttet behandlingen med Buspirone. Men jeg ble som sagt veldig "stabil". I dag går jeg på Remeron som er min beste AD jeg så langt har prøvd, og ikke vil slutte med. 

4 timer siden, kupton skrev:

En time forskyving av og til betyr ingenting. 
Inntak uten mat blir som å ta halv dose. Det betyr mye. 

Oh, så stor forskjell?
Kan jo forklare litt hvorfor jeg føler meg litt bedre nå, de siste dagene, etter jeg begynte å ta tabl utenom måltider....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...