Gå til innhold

Kupton er det tilfelle?

Anbefalte innlegg

Jeg steller min eldre bror og gir ham medisinene hans. Psykiateren min har ymtet frampå at det å gi medisiner burde hjemmesykepleien ta seg av. Jeg har en alvorlig psykisk lidelse og jeg tenker at psykiateren min sa det fordi jeg er uegnet til å styre med medisinene hans. Kan psykiateren sende en bekymringsmelding om dette til f.eks fastlegen hans? Får jeg vite det hvis psykiateren min har snakket med noen om det?

Anonymkode: c1d70...e51

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/456465-kupton-er-det-tilfelle/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv hadde jeg ikke ønsket å hatt et medisinsk ansvar for en annen person f.eks. ved å legge medisiner i dosett. Psykiateren din har rett i at det er hjemmesykepleiens ansvar og det handler primært om din brors sikkerhet og i neste omgang din egen, i fall du skulle komme til å gi feil medisin eller feil dose. En i familien min la medisiner til min bestefar i dosett, deriblant morfin, og jeg sa til h*n at jeg hadde aldri godtatt å ha ansvar for at slike medisiner skulle bli lagt riktig. En ting er at man tar ansvar for egen medisinering - noe annet er når det er til en annen person. I verste fall kan det få fatale konsekvenser at medisiner doseres eller legges feil.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg steller min eldre bror og gir ham medisinene hans. Psykiateren min har ymtet frampå at det å gi medisiner burde hjemmesykepleien ta seg av. Jeg har en alvorlig psykisk lidelse og jeg tenker at psykiateren min sa det fordi jeg er uegnet til å styre med medisinene hans. Kan psykiateren sende en bekymringsmelding om dette til f.eks fastlegen hans? Får jeg vite det hvis psykiateren min har snakket med noen om det?

Det høres ut som om du gjør mye for å hjelpe broren din🙂 Dersom både du og broren din synes dette fungerer godt, så ser jeg ingen fordel med at hjemmesykepleien skal overta.

Hvis psykiateren din bekymrer seg for dette, så vil det normale være at han tar dette opp med deg. 

4 timer siden, Eva Sofie skrev:

Selv hadde jeg ikke ønsket å hatt et medisinsk ansvar for en annen person f.eks. ved å legge medisiner i dosett. Psykiateren din har rett i at det er hjemmesykepleiens ansvar og det handler primært om din brors sikkerhet og i neste omgang din egen, i fall du skulle komme til å gi feil medisin eller feil dose. En i familien min la medisiner til min bestefar i dosett, deriblant morfin, og jeg sa til h*n at jeg hadde aldri godtatt å ha ansvar for at slike medisiner skulle bli lagt riktig. En ting er at man tar ansvar for egen medisinering - noe annet er når det er til en annen person. I verste fall kan det få fatale konsekvenser at medisiner doseres eller legges feil.

Det er helt sant, men jeg har jobbet i helsevesenet som sykepleier i mange år så akkurat det er ikke noe problem sett fra min side, men det er ikke sikkert at psykiateren min er enig ;)

3 timer siden, frosken skrev:

Det høres ut som om du gjør mye for å hjelpe broren din🙂 Dersom både du og broren din synes dette fungerer godt, så ser jeg ingen fordel med at hjemmesykepleien skal overta.

Hvis psykiateren din bekymrer seg for dette, så vil det normale være at han tar dette opp med deg. 

Takk frosken, det fungerer helt fint. Jeg håper at psykiateren min snakker nærmere med meg om det, men blir usikker når han nevner det.

Annonse

41 minutter siden, kupton skrev:

Han vil nok snakke med deg om det om han tar det opp igjen. Det er nok for din skyld han tar det opp. At det ikke skal legges for stort ansvar på deg.

Så det er ikke sånn at han har plikt til å informere meg om det hvis han har eller kommer til å  snakke med fastlegen til broren min?

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk frosken, det fungerer helt fint. Jeg håper at psykiateren min snakker nærmere med meg om det, men blir usikker når han nevner det.

Jeg tror, i likhet med kupton, at han tok det opp med deg med tanke på at du ikke skal ta på deg større belastninger enn hva du ønsker. Min erfaring er imidlertid, at det ofte er enklere å gjøre slik oppgaver selv, enn å skulle følge opp i forhold til hjemmesykepleie. 

Tror ikke det er noen grunn til å tolke det at han tok det opp med deg, som noen form for mistillit/nedvurdering av din kompetanse. 

1 time siden, frosken skrev:

Jeg tror, i likhet med kupton, at han tok det opp med deg med tanke på at du ikke skal ta på deg større belastninger enn hva du ønsker. Min erfaring er imidlertid, at det ofte er enklere å gjøre slik oppgaver selv, enn å skulle følge opp i forhold til hjemmesykepleie. 

Tror ikke det er noen grunn til å tolke det at han tok det opp med deg, som noen form for mistillit/nedvurdering av din kompetanse. 

Du har nok rett i det og jeg får prøve å slå meg til ro med det, nen jeg vil nok allikevel føle på det.

7 timer siden, frosken skrev:

Min erfaring er imidlertid, at det ofte er enklere å gjøre slik oppgaver selv, enn å skulle følge opp i forhold til hjemmesykepleie. 

Dette tror jeg dessverre du har fullstendig rett i. Plutselig kommer de ikke når de skal med nye dosetter eller de kommer på en annen dag. Jeg har også i en medisinomleggingsperiode gjentatte ganger opplevd at medisiner har blitt lagt feil. En kan jo bare håpe at det fungerer bedre dersom man får medisiner utlevert fra hjemmesykepleien på daglig basis, men selv er jeg svært glad for at jeg de siste 15 årene har klart meg med ukesdosetter. Det har vært flere enn en gang at jeg har opplevd at de ikke har kommet som avtalt og jeg står kl. 20.00 etter å ha ventet hele kvelden, og har ingen medisiner og de påstår at de ikke har tid til å prioritere meg...

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt sant, men jeg har jobbet i helsevesenet som sykepleier i mange år så akkurat det er ikke noe problem sett fra min side, men det er ikke sikkert at psykiateren min er enig ;)

Når du gjennom yrke har vært vant til å dosere og administrere medisiner, blir det jo noe annet enn om en person som ikke er vant til å håndtere medisiner plutselig skal ta ansvar for dette. Dersom tanken på dette plager deg svært, kan du jo ev. ta det opp med psykiateren. Hvorfor er du så opptatt av at om det rapporteres til fastlegen forresten?

10 timer siden, frosken skrev:

"Min erfaring er imidlertid, at det ofte er enklere å gjøre slik oppgaver selv, enn å skulle følge opp i forhold til hjemmesykepleie."

2 timer siden,  Eva Sofie skrev:

"Dette tror jeg dessverre du har fullstendig rett i. Plutselig kommer de ikke når de skal med nye dosetter eller de kommer på en annen dag. Jeg har også i en medisinomleggingsperiode gjentatte ganger opplevd at medisiner har blitt lagt feil. En kan jo bare håpe at det fungerer bedre dersom man får medisiner utlevert fra hjemmesykepleien på daglig basis, men selv er jeg svært glad for at jeg de siste 15 årene har klart meg med ukesdosetter. Det har vært flere enn en gang at jeg har opplevd at de ikke har kommet som avtalt og jeg står kl. 20.00 etter å ha ventet hele kvelden, og har ingen medisiner og de påstår at de ikke har tid til å prioritere meg..."

Jeg har også ymse erfaringer med hjemmesykepleien, og har fått utlevert feil medisiner. Enten har det vært feil doser, eller at de har glemt å legge oppi et medisinslag. Heldigvis er jeg såpass oppmerksom at jeg merker det med én gang, men tenker på de eldste pasientene som ikke ser eller skjønner at de får feil. Men stort sett klarer jo hjemmesykepleien den jobben helt fint.

En avsporing fra medisiner: Et nært familiemedlem har også ymse erfaringer med hjemmesykepleien. Seinest i går ble han sittende over tre kvarter ute i el-rullestolen hvor han ventet på hjelp til forflytning over til vanlig rullestol. Jeg var dessverre ikke hjemme da han kom tilbake fra tur, for ellers hadde jo jeg hjulpet ham. Da jeg kom hjem "fant" jeg ham sittende der, og hjalp ham over selv. Hjemmesykepleien ringte rundt tre timer seinere og beklaget at de helt hadde glemt ham... Igjen tenker jeg på de eldste blant oss som ikke har noen andre å få hjelp av. Tenk om det var vinteren og kaldt.. Men kanskje gir jeg mye uberettiget kritikk av hjemmesykepleien nå. De gjør jo så godt de kan innenfor de tidsrammene de har, så det kan være stress som gjør alt dette. Men da har kommunen en oppgave å gjøre der de må sørge for flere stillinger, eller at det er nok folk på jobb i løpet av døgnet. Vet at det plutselig kan bli frafall på enkelte vakter pga sykdom, og at ringevikarene ikke kan tre inn. Et sårbart system dette. 😕

Anonymkode: 5f9ce...0d2

4 timer siden, Eva Sofie skrev:

Når du gjennom yrke har vært vant til å dosere og administrere medisiner, blir det jo noe annet enn om en person som ikke er vant til å håndtere medisiner plutselig skal ta ansvar for dette. Dersom tanken på dette plager deg svært, kan du jo ev. ta det opp med psykiateren. Hvorfor er du så opptatt av at om det rapporteres til fastlegen forresten?

Det er sånn jeg også ser det. Det er av personlige årsaker og derfor betyr det mye for meg og vite om det er tilfelle. Kupton har ikke svart meg nærmere på spørsmålet og jeg blir enda mer usikker.

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sånn jeg også ser det. Det er av personlige årsaker og derfor betyr det mye for meg og vite om det er tilfelle. Kupton har ikke svart meg nærmere på spørsmålet og jeg blir enda mer usikker.

Psykiateren din kommer ikke til å kontakte noen bak din rygg. Dersom han skulle finne det nødvendig, så vil du bli informert. 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også ymse erfaringer med hjemmesykepleien, og har fått utlevert feil medisiner. Enten har det vært feil doser, eller at de har glemt å legge oppi et medisinslag. Heldigvis er jeg såpass oppmerksom at jeg merker det med én gang, men tenker på de eldste pasientene som ikke ser eller skjønner at de får feil. Men stort sett klarer jo hjemmesykepleien den jobben helt fint.

Anonymkode: 5f9ce...0d2

Jeg tenker jo også på eldre mennesker som bare "tar det som er lagt i dosetten" ukritisk uten å selv kontrollere hva som faktisk er lagt i dosetten. Menneskelig svikt kan skje, men medisiner i dosett sjekkes av to sykepleiere før den leveres ut til bruker som et ekstra tiltak for at feil skal unngås. Mulig en del gjøres mye på rutine? Når det er sagt, opplever jeg at mange sykepleiere har god oversikt og kan gjenkjenne hvilken medisin som er hva bare på utseendet når de ligger i dosetten.

Under medisinomleggingen jeg nevnte på hvor det ble gjort mange feil, gjentok det seg hele 6 ganger på rad at medisiner ble lagt feil - både den jeg trappet ned på og den jeg trappet opp på - og det kan da ikke tilskrives en tilfeldig feil, men alvorlig svikt på systemnivå. Det rettet seg da jeg tok kontakt med leder av hjemmesykepleiesonen og spurte hvordan det var mulig å gjøre disse gjentakende feilene samtidig som jeg sendte skriftlig klage til fastlegen min på manglende oppfølgning. Men det var slitsomt og krevende når det sto på som verst.

Og personer som trenger bistand til annet enn medisiner opplever mye uverdig som vi andre tar som en selvfølge. Har en venninne som har opplevd å måtte ligge i sengen til kl. 15.00 fordi hjemmesykepleien ikke hadde tid til å komme til henne tidligere og hun må i seng mellom 20.00-21.00 hver kveld. Da skal vi være takknemlig for at vi er selvhjulpne med personlig stell eller i det minste ikke prisgitt hjemmesykepleien. Slikt kaller i hvert fall jeg uverdig når man knapt har rundet 40 år.

10 timer siden, Eva Sofie skrev:

Jeg tenker jo også på eldre mennesker som bare "tar det som er lagt i dosetten" ukritisk uten å selv kontrollere hva som faktisk er lagt i dosetten. Menneskelig svikt kan skje, men medisiner i dosett sjekkes av to sykepleiere før den leveres ut til bruker som et ekstra tiltak for at feil skal unngås. Mulig en del gjøres mye på rutine? Når det er sagt, opplever jeg at mange sykepleiere har god oversikt og kan gjenkjenne hvilken medisin som er hva bare på utseendet når de ligger i dosetten.

Under medisinomleggingen jeg nevnte på hvor det ble gjort mange feil, gjentok det seg hele 6 ganger på rad at medisiner ble lagt feil - både den jeg trappet ned på og den jeg trappet opp på - og det kan da ikke tilskrives en tilfeldig feil, men alvorlig svikt på systemnivå. Det rettet seg da jeg tok kontakt med leder av hjemmesykepleiesonen og spurte hvordan det var mulig å gjøre disse gjentakende feilene samtidig som jeg sendte skriftlig klage til fastlegen min på manglende oppfølgning. Men det var slitsomt og krevende når det sto på som verst.

Og personer som trenger bistand til annet enn medisiner opplever mye uverdig som vi andre tar som en selvfølge. Har en venninne som har opplevd å måtte ligge i sengen til kl. 15.00 fordi hjemmesykepleien ikke hadde tid til å komme til henne tidligere og hun må i seng mellom 20.00-21.00 hver kveld. Da skal vi være takknemlig for at vi er selvhjulpne med personlig stell eller i det minste ikke prisgitt hjemmesykepleien. Slikt kaller i hvert fall jeg uverdig når man knapt har rundet 40 år.

Det er bare en ting å si om det og det er at det er helt tragisk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...