Gå til innhold

Blandet episode eller intens hypomani?

Anbefalte innlegg

Det begynte med veksling mellom hypomani og depresjon, gikk fra lys våken og lykkelig til deprimert og sliten flere ganger om dagen. Nå har alt blitt mye mer intenst. Jeg har ikke lenger den depressive tiltaksløsheten eller tregheten. Jeg er konstant rastløs, klarer nesten ikke å sitte stille, tankene går så fort at jeg nesten ikke klarer å snakke. Jeg klarer ikke å formulere setninger som gir mening. Munnen beveger seg ikke fort nok, jeg har gått videre i hodet før jeg er ferdig med det jeg skal si. Er også veldig distraherbar, mister ting i bakken, glemmer hva jeg holder på med. Skulle vaske kjøkkenet men så glemte jeg at jeg vasket kjøkkenet, så det ble ikke gjort. Satt i forelesningssalen i dag og fikk ikke med meg noe av hva foreleseren snakket om. Det var uutholdelig å sitte så stille, jeg ville bare gråte, skrike og løpe vekk. Sansene mine er veldig sterke, og påvirker humøret mitt mye. Jeg kan se på naturen og beundre hvor vakker den er, hvor godt gresset ti meter unna lukter og lykkerusen bygger seg opp. Så kan for mange inntrykk gjøre meg utrolig stresset og lei. Blir alt for stresset på matbutikken, det er for mange intense lukter, fargene er for sterke, lydene er for høye. Blir i skikkelig dårlig humør og vil bare løpe hjem, og jeg har blitt suicidal av å gå til butikken. Det samme skjedde på forelesningen i dag. Jeg tar beroligende, eller antipsykotika for å roe ned, noe som hjelper, så jeg kan virke mer normal. Da klarer jeg i hvert fall å prate. Hvis jeg lar det bygge seg opp ved å ikke ta antipsykotikaen jeg tar ved behov så kan det bli så intenst at jeg får tanker om at verdens undergang er på vei, at drømmene mine og jeg har noe med det å gjøre. Jeg kan også føle at jeg har tanker som ikke er mine. Det kan føles nesten helt sant, men det roer seg hvis jeg tar antipsykotika. Har også en konstant fremmedfølelse overfor meg selv og verden, og jeg kan se tilbake på hva jeg gjorde for eksempel tre timer senere, og det føles ikke ut som om det er jeg som har gjort det. Hva er det egentlig som skjer med meg? 

Endret av seian
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/456467-blandet-episode-eller-intens-hypomani/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke skikket til å si om det dreier seg om det ene eller andre, men bare lurer på noe ang det du skriver om AP (antipsykotika). Tar du det fast, eller bare ved behov? Tar du noe SS (stemningsstabiliserende) i tillegg? 

Jeg har også bipolar, og står på AP depot fast for å få en jevn fordeling og virkning gjennom døgnet. Jeg står også på SS fast. Jeg kan ta ekstra AP ved behov for å roe ned hvis ting begynner å eskalere den ene eller andre veien. 

Anbefaler deg å kontakte lege i morgen. 

Anonymkode: 42016...1de

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke skikket til å si om det dreier seg om det ene eller andre, men bare lurer på noe ang det du skriver om AP (antipsykotika). Tar du det fast, eller bare ved behov? Tar du noe SS (stemningsstabiliserende) i tillegg? 

Jeg har også bipolar, og står på AP depot fast for å få en jevn fordeling og virkning gjennom døgnet. Jeg står også på SS fast. Jeg kan ta ekstra AP ved behov for å roe ned hvis ting begynner å eskalere den ene eller andre veien. 

Anbefaler deg å kontakte lege i morgen. 

Tar det bare ved behov, men de siste døgnene har jeg vært ubrukelig uten. Det har kanskje ikke vært lurt å brått ta store mengder uten å snakke med lege om det. Jeg bruker SS, men det er ikke kjent for å ha en god effekt mot mani, eller hypomani.

Ja, jeg må nok det. Det blir bare verre og verre for hver dag som går. Jeg synes det er rart at det ikke går over, jeg tar antipsykotika, og store nok doser til at jeg får sove. Jeg merker at jeg mister meg selv mer og mer.

34 minutter siden, seian skrev:

Tar det bare ved behov, men de siste døgnene har jeg vært ubrukelig uten. Det har kanskje ikke vært lurt å brått ta store mengder uten å snakke med lege om det. Jeg bruker SS, men det er ikke kjent for å ha en god effekt mot mani, eller hypomani.

Ja, jeg må nok det. Det blir bare verre og verre for hver dag som går. Jeg synes det er rart at det ikke går over, jeg tar antipsykotika, og store nok doser til at jeg får sove. Jeg merker at jeg mister meg selv mer og mer.

Jeg mener at alle bipolare bør/skal/må gå på fast medisinering, og ikke bare behovsmedisin. Men bra at du tar SS fast da. SS som f. eks Lamictal motvirker nedoversvingninger mest, mens AP motvirker oppoversvingninger mest. Tror jeg da. Jeg tror uansett at en fast kombo av SS og AP er det beste mot bipolar lidelse. 

Bare en liten erfaring:

Jeg tok AP kun ved behov i to år, og ble ofte hypoman eller manisk. De siste 6 mnd har jeg tatt AP fast, daglig, og har ikke hatt mani siden. 

I sommer er første sommeren jeg ikke har vært innlagt for mani på fire år☺️👏🏻

Annonse

Ta kontakt med behandleren din i morgen tidlig. Slik bør, og skal, du ikke ha det. Om det er det ene eller det andre kan jeg bare spekulere på, men jeg tipper det er aktuelt med ap mer fast - om ikke annet i en periode så det ikke får eskalere mer. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...