Gå til innhold

Psykt eller normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal til ortoped i desember da det er mistanke til utvikling av noe som heter avaskulær nekrose i håndleddet og er visst bare operasjon som kan stoppe det eller hjelper. Samtidig har jeg problemer med en fot og må bruke krykker for å avlaste ved smerter. Av erfaring vet jeg at jeg risikerer å bli dårligere psykisk etter en operasjon og nå har jeg to problemer samtidig. Sist havnet jeg i en vanskelig depresjon og brukte lang tid på å komme meg ovenpå og det måtte jeg gjøre uten hjelp da jeg ikke ble hørt (ble heller akuttinnlagt for å stabilisere søvn som ikke var problemet 🙄). Nå vil jeg ikke ha mer hjelp psykisk for det har jeg gitt opp. Fylkesmannen foretar nå egen vurdering basert på samme feil opplysninger i journalen som DPS baserer sine avslag på så ser jo da hvilken retning det går. Har solgt bilen og mye var pga det hadde kostet for mye for meg å fikse den. Har den siste måneden hatt mye energi og arbeidslyst så har vasket og ommøblert to rom og kastet mye av ting jeg ikke bruker, fått opp plissègardiner og har begynt å sykle. Har til og med bakt litt noe som er nytt. Har og ringt folk opptil flere ganger daglig for å prate 🙈. Har besøkt familie også inni alt jeg har gjort. Er tredje gang på litt i overkant av 3 år jeg opplever dette og varte lenger nå. Men nå merker jeg at energi og arbeidslyst avtar endel. Hadde det slik i fjor og bare energien varte ikke så lenge som nå. Beklager hvis innlegget virker litt rotete, men hodet mitt er ikke helt med i dag. Er dette psykt eller normalt? Jeg har endel paranoia pga unormalt mye negative erfaringer og posttraumatiske symptomer. Paranoiaen er visst grensepsykose 🙈 men hva med det jeg skriver i innlegget?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Lurer du på om det at du har hatt arbeidslyst og fått gjort mye er normalt eller unormalt?

Hva skjedde forresten med den privatpraktiserende psykiateren du skulle ha noe oppfølgning fra?

Endret av frosken
Skrevet
2 minutter siden, frosken skrev:

Lurer du på om det at du har hatt arbeidslyst og fått gjort mye er normalt eller unormalt?

Hva skjedde forresten med den privatpraktiserende psykiateren du skulle ha noe oppfølgning fra?

Ja arbeidslysta og energien har vært uvanlig for jeg pleier å være motsatt. Derfor jeg spør om det er psykt eller ikke. Det er privat psykologspesialist. Den mener at mine problemer ikke kan behandles uten nærmere begrunnelse og vil kun vi skal ha oppsummeringssamtaler ca 1 gang i måneden🙄

Skrevet
1 minutt siden, aa-k-j skrev:

Ja arbeidslysta og energien har vært uvanlig for jeg pleier å være motsatt. Derfor jeg spør om det er psykt eller ikke. Det er privat psykologspesialist. Den mener at mine problemer ikke kan behandles uten nærmere begrunnelse og vil kun vi skal ha oppsummeringssamtaler ca 1 gang i måneden🙄

Jeg hadde valgt å forstå arbeidslysten som noe friskt, så sant ikke du mister søvnen og går døgnet rundt. 

Skrevet
7 minutter siden, frosken skrev:

Jeg hadde valgt å forstå arbeidslysten som noe friskt, så sant ikke du mister søvnen og går døgnet rundt. 

Jeg sover mindre, men bruker litt seroquel for søvn så hadde vel vært enda mindre søvn uten den. Det at jeg har sluttet å be om hjelp når jeg blir dårlig fordi jeg ikke lenger ser poeng i det lurer jeg også på om er psykt eller ikke. Har brukerstyrt plass på DPS, men har ikke brukt den siden mars og da var det tre dager. Tidligere har jeg måttet bruke den ofte fordi jeg opplevde varierende utbytte mens nå ser jeg mindre og mindre poeng i det. DPS derimot overvurderer utbytte og gir meg derfor avslag på behandling osv. DPS ville jo at fastlegen sku slutte å skrive ut seroquel til meg med mindre helsetilstanden forverret seg vesentlig. Jeg har møtt så mye motstand på DPS at jeg ikke orker mer.

Skrevet

Har du bipolar lidelse? 

Anonymkode: 28ebb...c37

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du bipolar lidelse? 

Anonymkode: 28ebb...c37

Ikke diagnostisert med det nei.

Skrevet (endret)
3 timer siden, aa-k-j skrev:

Jeg skal til ortoped i desember da det er mistanke til utvikling av noe som heter avaskulær nekrose i håndleddet og er visst bare operasjon som kan stoppe det eller hjelper. Samtidig har jeg problemer med en fot og må bruke krykker for å avlaste ved smerter. Av erfaring vet jeg at jeg risikerer å bli dårligere psykisk etter en operasjon og nå har jeg to problemer samtidig.

Jeg synes at dette høres noe bekymringsfullt ut når du beskriver også et økt aktivitetsnivå. Er det slik at du bruker krykker hele tiden eller kun over lange avstander? Vet selv hvor belastende det kan være for håndledd å gå med krykker selv med moderat bruk (jeg har ikke full belastning) og ville nok ha tatt opp med ortopeden om krykkebruken kan være med på å forverre tilstanden i håndleddet ditt. Om det gjør det, er det f.eks. mulig å få korttidsutlån av rullestol fra kommunen (dvs. behov med under to års varighet) som du kan benytte f.eks. på kjøpesenter og når du vet det blir mye gåing. Det kan jo avlaste litt kanskje? Kontakt i så fall Fysio- og ergoterapitjenesten i kommunen eller bydelen du bor i.

Endret av Eva Sofie
Skrevet
4 timer siden, Eva Sofie skrev:

Jeg synes at dette høres noe bekymringsfullt ut når du beskriver også et økt aktivitetsnivå. Er det slik at du bruker krykker hele tiden eller kun over lange avstander? Vet selv hvor belastende det kan være for håndledd å gå med krykker selv med moderat bruk (jeg har ikke full belastning) og ville nok ha tatt opp med ortopeden om krykkebruken kan være med på å forverre tilstanden i håndleddet ditt. Om det gjør det, er det f.eks. mulig å få korttidsutlån av rullestol fra kommunen (dvs. behov med under to års varighet) som du kan benytte f.eks. på kjøpesenter og når du vet det blir mye gåing. Det kan jo avlaste litt kanskje? Kontakt i så fall Fysio- og ergoterapitjenesten i kommunen eller bydelen du bor i.

Ja jeg har...ja jeg vil si svingninger som virker som det er en mellomting av eupf og bipolar. Jeg er heldigvis ikke mye plaget med selvmordstanker og jeg kommer sjelden i konflikt med folk. Den jeg og andre i familien er i konflikt med noen ganger er far min som har en tendens til å kverulere og blande seg inn i ting han ikke har noe med 🙈. Jeg kan bruke foten uten krykker, men må ta det litt rolig og krykker er bare for å avlaste ved smerter, men jeg er litt redd for at det skal bli verre. Jeg risikerer etterhvert tretthetsbrudd i foten i følge fastlegen om det blir verre. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...