Gå til innhold

Hei dere friske her på forumet

Anbefalte innlegg

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ang. homofili: Jeg vet at folk blir født homofile, og jeg synes selvfølgelig at de må få leve ut det. Jeg kan godt bli kvalm av tanken på at to av samme kjønn har sex, men det raker ikke meg. Jeg tror også at homofile kan vemmes over tanken på å ha sex med en av motsatt kjønn. Det er ikke unormalt, og ingen er verken homofob eller "heterofob" av den grunn. 

Anonymkode: 3a285...ffd

Men, dersom homofile kan vendes til å ha sex med motsatt kjønn, burde også det motsatte være tilfelle ifølge din egen teori... Eller om du mente at de kan avvendes/"avlæres" å ha sex, så burde også det være mulig for heterofile å kunne overstyre sine drifter uten at det ligger gode grunner bak dette. Jeg vet ikke hva jeg tror, men den seksuelle driften hos mennesker virker sterk hos mange når en del også går så langt at de kan begå lovbrudd for å tilfredsstille sine lyster eller også gå bak ryggen til sin partner om det er et "kjedelig" forhold.

Fortsetter under...

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg vet. Homofob blant annet. Man er homofob (altså har fobi mot homofile, som igjen må bety at det er en sykdom å synes at homofili er unaturlig). Eller annet som har med den "bevegelsen" å gjøre og som går innunder regnubueflaggets "mangfold". Jeg kjenner at dette provoserer meg en del. Det må være lov å synes at slikt er unaturlig, og til og med kvalmt og ekkelt. Men hvis jeg sier det høyt, så er jeg altså psykisk syk. 

Er du personlig kristen?

Anonymkode: ad1cd...186

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det du beskriver minner meg om lbgtq-kampen. 

Nøyaktig samme fremgangsmåte som du beskriver over, har denne lobbyen/disse aktivistene brukt. Det som i utgangspunktet var unormalt er blitt så innafor, normalt og allment akseptert at vanlige cis-personer rødmer over at de føler seg som det kjønnet de er født i, og at de er heterofile. Og nåde den som sier noen skjeve ord om det....

Jeg synes det er utrolig hvordan de fikk gjennom at fastlegen skal kunne sette i gang hormonbehandling. Det er ikke lenger noen krav til utredning hos spesialister. Jeg forstår ikke at noen kan være så skråsikre på at det de gjør er riktig. Jeg er ikke skråsikker på at kjønnsskifte alltid er feil, men nå er det en bølge av unge jenter som "våkner opp" etter å ha vært på nettet og plutselig avskyr kroppen sin. Ingen vet hvorfor dette eksploderer nå, og særlig blant jenter som har historie med anoreksi og selvskading.

Hvordan kan WHO beslutte at det ikke er en psykisk sykdom å plutselig avsky egen kropp når ingen forstår årsaken?

Jeg synes de må komme opp med bedre argumenter enn at alle som protesterer er transfobe og har gammeldagse holdninger. Mange at de som protesterer høyest og er skremt over utviklingen er transpersoner selv, og eksperter på problemstillingen.

8 timer siden, Eva Sofie skrev:

Men, dersom homofile kan vendes til å ha sex med motsatt kjønn, burde også det motsatte være tilfelle ifølge din egen teori... Eller om du mente at de kan avvendes/"avlæres" å ha sex, så burde også det være mulig for heterofile å kunne overstyre sine drifter uten at det ligger gode grunner bak dette. Jeg vet ikke hva jeg tror, men den seksuelle driften hos mennesker virker sterk hos mange når en del også går så langt at de kan begå lovbrudd for å tilfredsstille sine lyster eller også gå bak ryggen til sin partner om det er et "kjedelig" forhold.

I kommentaren du siterer og svarer på overså du ordet "vemmes". Det er ikke "vendes" jeg mener. Jeg skrev dette som et tilsvar til en WP sin insinuering om at jeg var fyllt av hat fordi jeg synes mye av "slike ting" var kvalmt og ekkelt. Når en synes at noe er kvalmt og ekkelt vemmes en, og vemmelse kan gå begge veier. 

Når det gjelder å underkue eller å fortrenge sin egen seksualitet, så er det fullt mulig. Om en må begå lovbrudd for å få tilfredsstilt seg sier det mer om personligheten og moralen til de som gjør det. Da snakker vi nok personlighetsforstyrrelse av verste sort.  Å f. eks gå bak ryggen til partneren er ikke lovbrudd, men kan selvfølgelig si noe om moralen. 

5 timer siden, Grendel skrev:

Jeg synes det er utrolig hvordan de fikk gjennom at fastlegen skal kunne sette i gang hormonbehandling. Det er ikke lenger noen krav til utredning hos spesialister. Jeg forstår ikke at noen kan være så skråsikre på at det de gjør er riktig. Jeg er ikke skråsikker på at kjønnsskifte alltid er feil, men nå er det en bølge av unge jenter som "våkner opp" etter å ha vært på nettet og plutselig avskyr kroppen sin. Ingen vet hvorfor dette eksploderer nå, og særlig blant jenter som har historie med anoreksi og selvskading.

Hvordan kan WHO beslutte at det ikke er en psykisk sykdom å plutselig avsky egen kropp når ingen forstår årsaken?

Jeg synes de må komme opp med bedre argumenter enn at alle som protesterer er transfobe og har gammeldagse holdninger. Mange at de som protesterer høyest og er skremt over utviklingen er transpersoner selv, og eksperter på problemstillingen.

Helt enig. Jeg synes det er skremmende, derfor skrev jeg "kjønnskorrigerende behandling på feil premisser" i et annet innlegg enn det du siterte her. 

Er du personlig kristen?

Hva har det med saken å gjøre? Kristen eller ei, meningene jeg har er noe mange kan ha uavhengig av om en er kristen, muslim, ateist, osv. 

Annonse

15 timer siden, cilie skrev:

Selv skulle jeg gjerne startet mange flere tråder, hehe, men har blitt redd for å bli gjenkjent rett og slett. 

Det er da det er lurt å endre nick innimellom, eller å skrive som anonym. 😉 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har det med saken å gjøre? Kristen eller ei, meningene jeg har er noe mange kan ha uavhengig av om en er kristen, muslim, ateist, osv. 

Typiske meninger for konservative religiøse.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Typiske meninger for konservative religiøse.

Ok, da kan jeg opplyse om at jeg ikke er konservativ religiøs. Jeg har dog en religiøs bakgrunn, men har for lengst gått bort fra det, og det preger ikke meg i dag. 

Fremdeles lurer jeg på hva dette har med saken å gjøre? Det som noen ganger forundrer meg når noen spør om en er religiøs fordi en ikke blindt støtter "homo-kampen" eller "regnbuesakene", er den skjulte hetsen bak spørsmålet. Er religiøse mindre verdt? Er religiøse også en hakkekylling? Det rare er jo at de som skriker høyest opp om toleranse, aksept, og inkludering for alle, ikke ser ut til å innlemme religiøse i det.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er da det er lurt å endre nick innimellom, eller å skrive som anonym. 😉 

Ja, men konteksten kan være viktig for svarene. Men vet det er mulig å skrive som anonym. Like fullt kan problemstillinger bli gjenkjent som anonym også... 

På 19.8.2020 den 23.49, AnonymBruker skrev:

Jeg ser på de som har jobb, partner, barn og et sosialt liv som friske. 

Anonymkode: dcee1...4a3

Ikke alltid det stemmer, folk med alle disse tingene kan også ha et lavt funksjonsnivå, bare se på enkelte her inne.

Anonymkode: 88966...15d

På 20.8.2020 den 18.29, Nicklusheletida skrev:

Opptatt av å samle på gode minner, men i det siste har jeg begynt å tenke på at man ikke får med seg minnene i graven. 

Den der var litt dyp. Er det lite vits i å samle minner, siden man ikke får dem med i grava? Akkurat som det er lite vits i å sitte med 10 mill i banken når man dør? Jeg begynte seriøst å gruble nå 😂 Jeg tenkte kanskje at opplevelser her og nå, var viktigere enn minner. Det er jo nå vi lever. Ingen vet om man fortsatt lever om en time. Men så tenkte jeg at alle opplevelser blir jo til minner, som vi ikke får med oss i grava. Er opplevelser da unødvendig? Jeg klarer ikke se for meg at det du mener er at det ikke er noen vits i å gjøre noe som helst siden det ikke følger oss i grava uansett. Du slår meg liksom ikke som den typen som like greit bare gror fast i sofaen 😅 Jeg trenger en forklaring, for dette fant jeg ikke ut av selv.

Annonse

På 21.8.2020 den 8.07, Grendel skrev:

Jeg har ikke satt meg inn i denne saken. Tenker litt at folk får velge selv. Men nå begynte jeg å tenke på min egen barndom/ungdom. Da jeg var barn, skulle jeg ønske jeg var gutt. Hvorfor? Fordi gutter kunne stå og tisse! Også kunne de ha veldig kort hår, og det var ikke de samme forventningene til gutter som til jenter. De slapp liksom litt billigere unna alt. 

Så kom puberteten og forandringer i kroppen. Jeg hater forandringer jeg ikke selv bestemmer. Og pupper! Fy faen, de er jo bare i veien. Og hva pokker skal man med mensen? Det er rett og slett ikke annet enn dritt å være jente. Vi er jo skikkelig upraktisk skrudd sammen. Det er dødskaldt å dra ned buksa for å tisse når man står på fjellet i -15 grader og vind. Og plutselig begynner vi å blø hver 3-4 uke. Ikke kult i det hele tatt. 

Jeg tenker at jeg på en måte er ganske kjønnsnøytral. Jeg er heterofil, sånn hvis jeg måtte velge. Men jeg er asexuell, siden jeg heldigvis slipper å velge. Det jeg mener med kjønnsnøytral er vel at jeg tenker at det er ett fett om det er en mann eller kvinne som støvsuger og baker boller. Og det er et fett om det er en mann eller en kvinne som hugger ved. 

Jeg syns fortsatt det er upraktisk å være jente, men jeg er veldig glad det aldri var et tema å bytte kjønn. Altså, jeg er ei jente, det må jeg bare leve med. Og man lever med kroppen sin 24 timer i døgnet, hele livet. Man blir vant med det, hvis man vil, tror jeg. Det er ingenting som hindrer meg fra å være en guttejente, jeg kan være det selv om jeg har pupper, som jeg forøvrig etterhvert fant ut at var mindre i veien enn øl-voma til veldig mange mannfolk  😂 For meg virker det mer fornuftig å lære seg å akseptere egen kropp, fremfor å bli noe man faktisk egentlig ikke er. 

For er man egentlig født i feil kropp? Er jeg født med feil ben, siden de ikke er lange og tynne? Er jeg født med feil hårfarge fordi den er kommunegrå og kjip? Er jeg født med feil hud, siden den ikke blir brun? Er jeg født i feil kropp fordi den har pupper?  Eller er problemet at stereotypiske kjønnsroller er for godt etablert i hjernen til folk? Hvorfor lar man anatomien få styre hvem man er som person? 

Man burde vel egentlig ha noen timer hos en psykolog før man går så drastisk til verks at man setter igang med hormonbehandling?

18 minutter siden, Trine skrev:

For er man egentlig født i feil kropp?

Jeg må også innrømme at jeg ikke skjønner det der. Jeg tenker at alle må leve det livet de ønsker, og jeg bryr meg ikke annet enn at jeg bare ikke klarer å forstå hvordan man kan være født i feil kropp. 

Har vært på forumet i 20 år, tidligere under annet nick.. men mye av ungdomstiden og i etterkant ble brukt her..

var innom både småprat, ranglerene++
og fått noen virkelig gode venner her tidligere. 

men frisk kan jeg vel ikke si jeg er..

men blir glad hvergang jeg ser er nicknavn jeg kjenner igjen fra tidligere./.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har asperger, har ingen venner, familie eller jobb. Er jeg frisk da? Nei, tror ikke det. Kanskje jeg ikke skulle svart da. Det er ikke alltid like lett å vite.

Anonymkode: 34250...002

Jeg har vært med på å spore av tråden selv, så ingen fare! 😉 Men nei, jeg ser ikke på deg som frisk. Håper det finnes hjelp hvor du kan få til å ha et best mulig liv likevel. 

Jeg har asperger, har ingen venner, familie eller jobb. Er jeg frisk da? Nei, tror ikke det. Kanskje jeg ikke skulle svart da. Det er ikke alltid like lett å vite.

Anonymkode: 34250...002

Innlegget ditt var off topic, men det mest interessante er at omtrent alle som har svart er enige med deg.

7 timer siden, cilie skrev:

Jeg må også innrømme at jeg ikke skjønner det der. Jeg tenker at alle må leve det livet de ønsker, og jeg bryr meg ikke annet enn at jeg bare ikke klarer å forstå hvordan man kan være født i feil kropp. 

Ja, man må få leve det livet man vil. Og jeg forstår at det er litt komplisert når en gutt gjerne vil gå i kjole. Og at det hadde vært greiere om man da generelt så ut som ei jente. Det er litt enklere for jenter, for ingen reagerer på at ei jente går med bukse. Men man har jo den kroppen man har og det er jo ikke en feil. Men samtidig opererer jo folk både det ene og det andre for å se penere ut. De må jo syns noe på kroppen er feil, siden de velger å endre på det. Det er kanskje ikke verre å bytte kjønn. Men jeg mener å ha sett på tv, sikkert fra USA, at barn får hormonbehandling. Det kan jeg ikke helt forstå at er greit.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...