Gå til innhold

Hei dere friske her på forumet

Anbefalte innlegg

På 21.8.2020 den 4.48, Eva Sofie skrev:

Men, dersom homofile kan vendes til å ha sex med motsatt kjønn, burde også det motsatte være tilfelle ifølge din egen teori... Eller om du mente at de kan avvendes/"avlæres" å ha sex, så burde også det være mulig for heterofile å kunne overstyre sine drifter uten at det ligger gode grunner bak dette. Jeg vet ikke hva jeg tror, men den seksuelle driften hos mennesker virker sterk hos mange når en del også går så langt at de kan begå lovbrudd for å tilfredsstille sine lyster eller også gå bak ryggen til sin partner om det er et "kjedelig" forhold.

Her er det vel lurt å ha flere tanker i hodet samtidig.
Vi har legning – seksuell identitet, som bestemmer hvilket, eller hvilke kjøn vi tiltrekkes av
Drifter, som er grunnleggende behov som mennesker må ha dekket for å fungere, og som derfor fører til handlinger (søke behovstilfredsstillelse) uten at handlingen nødvendigvis alltid bygger på bevisste overveielser eller valg. Slik målrettet atferd kan være påvirket av tidligere læring eller være ulært (i sistnevnte tilfelle omtales atferden som instinktiv). Ofte brukes begrepet også om trangen til å oppnå tilfredsstillelse av behov som i og for seg ikke er nødvendige for at individet skal overleve rent fysisk (for eksempel seksualdrift).
Hentet fra store norske leksikon.
Så har vi moral, som er de normene, verdiene og holdningene, som avgjør hva som er rett, galt godt og dårlig.
Det enkelte menneskets moral og holdninger er det, som avgjør om det føles riktig å f.eks. gå bak ryggen på partneren sin for å få utløp for sine seksuelle drifter dersom det ikke fungerer i det parforholdet man er i. Personlig mener jeg at det i så fall er andre grunnleggende ting, som mangler i det forholdet. Bl.a. kommunikasjon og empati.
Spør du meg, bør man prøve å løse problemet på andre måter før man eventuelt går til det drastiske skrittet å såre partneren sin på den måten.

Fortsetter under...

39 minutter siden, Lurven skrev:

Det enkelte menneskets moral og holdninger er det, som avgjør om det føles riktig å f.eks. gå bak ryggen på partneren sin for å få utløp for sine seksuelle drifter dersom det ikke fungerer i det parforholdet man er i. Personlig mener jeg at det i så fall er andre grunnleggende ting, som mangler i det forholdet. Bl.a. kommunikasjon og empati.
Spør du meg, bør man prøve å løse problemet på andre måter før man eventuelt går til det drastiske skrittet å såre partneren sin på den måten.

Moral og holdninger har sikkert noe å si, og kommunikasjon mellom partene også. Men jeg er ikke enig i at en nødvendigvis må mangle empati for å være utro. Man trenger heller ikke å være et ondt og slemt menneske for å være utro. 

Utroskap er veldig komplisert, og selvfølgelig finnes det mennesker som f.eks er notorisk utro, driver med løgnaktighet og annet drit, selv om partneren er verdens snilleste. 

For de aller fleste av oss er det nok sånn at man lenge veier for og imot, har skrupler og dårlig samvittighet mtp å skulle være utro. Når man likevel og på tross av velger å være utro, så tenker jeg at det er gode grunner til det.

Anonymkode: 3a285...ffd

På 19.8.2020 den 23.22, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er du her og hva driver deg? 

Jeg kan nevne navn, men dere vet jo selv hvem dere er. 

Anonymkode: 3a285...ffd

Betyr det at hvis du ikke har en diagnose så er du frisk? Hvordan definerer du det egentlig? En konkret sykdom på papiret? Hva driver deg hvis du er på forum til friske folk da? At du er psyk?

Anonymkode: a6dfa...189

Nicklusheletida
På ‎22‎.‎08‎.‎2020 den 10.50, Trine skrev:

Den der var litt dyp. Er det lite vits i å samle minner, siden man ikke får dem med i grava? Akkurat som det er lite vits i å sitte med 10 mill i banken når man dør? Jeg begynte seriøst å gruble nå 😂 Jeg tenkte kanskje at opplevelser her og nå, var viktigere enn minner. Det er jo nå vi lever. Ingen vet om man fortsatt lever om en time. Men så tenkte jeg at alle opplevelser blir jo til minner, som vi ikke får med oss i grava. Er opplevelser da unødvendig? Jeg klarer ikke se for meg at det du mener er at det ikke er noen vits i å gjøre noe som helst siden det ikke følger oss i grava uansett. Du slår meg liksom ikke som den typen som like greit bare gror fast i sofaen 😅 Jeg trenger en forklaring, for dette fant jeg ikke ut av selv.

Du må ikke tolke meg så bokstavelig Trine 😂

Neida, jeg er en person som planlegger og legger inn hyggelige ting i kalenderen jevnlig slik at jeg alltid har noe å glede meg til og minner jeg kan samle på 🙂 Jeg lager album ut av mange av dem også. Tenker at det kanskje er hyggelig å bla i for ungene en gang når vi i generasjonen over ligger i grava .

Det er jo litt trist å tenke på at ikke en gang minnene får man med seg i grava, men det er tanker jeg bare er kort innom altså og ikke noe jeg bruker veldig mye tid på 🙂

6 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Du må ikke tolke meg så bokstavelig Trine 😂

Neida, jeg er en person som planlegger og legger inn hyggelige ting i kalenderen jevnlig slik at jeg alltid har noe å glede meg til og minner jeg kan samle på 🙂 Jeg lager album ut av mange av dem også. Tenker at det kanskje er hyggelig å bla i for ungene en gang når vi i generasjonen over ligger i grava .

Det er jo litt trist å tenke på at ikke en gang minnene får man med seg i grava, men det er tanker jeg bare er kort innom altså og ikke noe jeg bruker veldig mye tid på 🙂

Album er koselig :) Mine minner havner bare på to harddisker. Det er ikke like koselig. Men jeg har jo ingen etterkommere som kan bla i albumene uansett. Jeg laget et album til farmor da hun sang på siste verset. Hun bodde ikke i Norge, og hadde ikke noe særlig familie igjen der hun bodde. Så jeg tenkte kanskje hun syns det var koselig å kunne bla i en bok med bilder av familien. I følge de som jobbet på pleiehjemmet, så hun i den veldig mye 😊

Jeg kan garantere deg at når du ligger i grava, vil du ikke savne minnene 😅

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...