Gå til innhold

DPS fungerer kanskje ikke som politikerne tenkte seg

Anbefalte innlegg

Ser ut til at det er flere som tør å ta til orde for at pakkeforløp ikke var det riktige å innføre i psykiatrien og at det ikke har vært til det beste for pasientbehandlingen: "Bærebjelken i psykisk helsevern er rotten"

"Jeg tror mange terapeuter og behandlingssteder er «fanget i drift». Drift handler om å ha et høyt nok antall konsultasjoner pr. dag. Drift handler om å taste inn riktige prosedyrekoder (har timen vært en kartlegging av selvmordsrisiko? Har det vært kognitiv terapi?).

Etter hvert handler drift også om pakkeforløp. Én ting er tiden dette arbeidet tar (det er begrenset hvor mye tid det tar å skrive inn en kode i et journalsystem), men det verste er at det stjeler fokus fra det som faktisk bør være jobben: å gi pasienter best mulig behandling. Kreativiteten har dårlige kår i slike omgivelser."

Dette er psykolog og forfatter Jørgen Flors tanker om godt arbeidsmiljø for terapeuter: "At logistikken fungerer, er kanskje et viktig premiss for god behandling, men det er ikke behandlingen. Du avslører ikke god behandling ved å telle antall konsultasjoner. Terapi blir bedre når terapeutene har overskudd, faglig kompetanse, et støttende læringsmiljø hvor de får veiledning, av å se seg selv på video og av teamarbeid." Med andre ord langt ifra slik som beskrives først... Dessverre...

Fortsetter under...

Jeg gikk i 6+ år før jeg måtte gå. Da var jeg ferdig utrettet, og stod fast i det samme uten forverring, eller uten noe bedringspotensial. Jeg har en tung diagnose. 

De senere år har jeg vært der i 2 omganger, da har jeg bare fått en 5-6 timer hver gang.

Anonymkode: 63310...cd6

Gått i vel et år hver uke til annenhver måned. Hun nevnte noe om pakkeforløper, men bare noe med at de hadde frister på seg til utredning eller noe. Jeg ble ikke utreda der da. Hun gikk nok utfra det forrige behandler hadde skrevet. Ikke vært snakk om noe kurs eller hva det heter, psykoedukasjon i grupper som jeg trur også skal være en del av pakken, mulig jeg har sagt at jeg var på i regi av bp-foreningen. Eller så var det noe min forrige skrev.  Ja, det var NOK det: at det jeg trengte hjelp til var regulere med. og evt henvisninger til TMS. Fastlegen kan ikke det siste

Men ja, jeg opplever ikke tilbudet så rigid.

Er ikke pakkeforløp noe som liksom er et minstekrav?

Jeg var meget skeptisk til konseptet, men merker ikke noe til det 😊

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått på DPS vekselvis hver uke og annenhver uke i flere år nå. Så det er tydeligvis noen som får innpass lengre. 

Anonymkode: a4a7f...e0a

Hvilke diagnoser har du? Er borderline en av dem? 

Anonymkode: 7e845...fae

Annonse

12 timer siden, Eva Sofie skrev:

Ser ut til at det er flere som tør å ta til orde for at pakkeforløp ikke var det riktige å innføre i psykiatrien og at det ikke har vært til det beste for pasientbehandlingen: "Bærebjelken i psykisk helsevern er rotten"

"Jeg tror mange terapeuter og behandlingssteder er «fanget i drift». Drift handler om å ha et høyt nok antall konsultasjoner pr. dag. Drift handler om å taste inn riktige prosedyrekoder (har timen vært en kartlegging av selvmordsrisiko? Har det vært kognitiv terapi?).

Etter hvert handler drift også om pakkeforløp. Én ting er tiden dette arbeidet tar (det er begrenset hvor mye tid det tar å skrive inn en kode i et journalsystem), men det verste er at det stjeler fokus fra det som faktisk bør være jobben: å gi pasienter best mulig behandling. Kreativiteten har dårlige kår i slike omgivelser."

Dette er psykolog og forfatter Jørgen Flors tanker om godt arbeidsmiljø for terapeuter: "At logistikken fungerer, er kanskje et viktig premiss for god behandling, men det er ikke behandlingen. Du avslører ikke god behandling ved å telle antall konsultasjoner. Terapi blir bedre når terapeutene har overskudd, faglig kompetanse, et støttende læringsmiljø hvor de får veiledning, av å se seg selv på video og av teamarbeid." Med andre ord langt ifra slik som beskrives først... Dessverre...

Jeg er helt enig. Husker frustrasjonen til behandlerne over alt som måtte registreres når jeg selv jobbet som sekretær på et DPS. 

Som pasient er det frustrerende hvor vanskelig det er å få hjelp. Kommunen kan hjelpe og de gjør det de kan for min del, men det er ikke nok. Det gir meg mange tanker om at jeg bare må gi opp og at jeg er gitt opp, og viser bare hvor udugelig jeg er. Mitt liv kommer til å være sånn videre. Jeg vet ikke hvor lenge jeg klarer å ha det sånn. Så det er håpløst. 

Jeg har vært pasient på DPS  siden det åpnet her i byen for 16 år siden. Før det gikk jeg til psykolog på psykiatrisk avdeling på sykehuset.  Har hatt 4 forskjellige behandlere ,der jeg har blitt overført til ny behandlere når den forrige sluttet.

Går en gang i uken, har også gått to kurs. Har også hatt brukerstyrtseng de siste 5 årene. DPS  gjør så godt de kan og jeg er fornøyd med hjelpen,men skulle selfølgelig ønske at jeg ble frisk så jeg ikke trengte dem.

Anonymkode: 8543b...286

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...