Gå til innhold

Fordeling av depot/ikke-depot

Anbefalte innlegg

Er det lov å prøve seg litt fram? Jeg skal nå ta kvetiapin 350 mg. Nylig økt. Våkner like tidlig. Tar også 100 mg depot.

Hva om jeg stokka litt om på det og tok 50 mg fra vanlige tabl, og la 50 mg til depotformuleringen. 

Hva er sannsynlig ville skje da?

Er det mer skadelig på noen måte med depot enn vanlig? Anna enn muligens hang-over?

Sier det til behandler kun hvis det fungerer, men @kupton hva ville sagt om en pasient hadde inrømmet et sånt krumspring?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/456509-fordeling-av-depotikke-depot/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er umulig å lese seg til i Felleskatalogen eller andre steder hva som er den eksakt beste kombinasjon av medisiner, doseringer og inntakstidspunkt for Ola Nordmann eller Villanda. De siste tilpasninger må gjøres ved å prøve seg frem. Jeg ville absolutt vært støttende til slike krumspring.

Endringene må være små for hver gang, og en må prøve dem ut over noe tid for å kunne gjøre gode evalueringer.

2 timer siden, kupton skrev:

Det er umulig å lese seg til i Felleskatalogen eller andre steder hva som er den eksakt beste kombinasjon av medisiner, doseringer og inntakstidspunkt for Ola Nordmann eller Villanda. De siste tilpasninger må gjøres ved å prøve seg frem. Jeg ville absolutt vært støttende til slike krumspring.

Endringene må være små for hver gang, og en må prøve dem ut over noe tid for å kunne gjøre gode evalueringer.

Hlrer kvetiapin har misbrukspotensiale. Drt blir ikke større ved depot enn vanlig, jeg ville tru omvendt. Men om økt depot og red. vanlig har mer misbrukspotensial, er jeg mer skeptisk

Forresten, jeg trur hun stoler på meg. Jeg er ærlig. Jeg sa fra hva jeg hadde gjort tidligere i sommer, at jeg visste det var dumt, hun sa bare det var bra jeg sa fra.

Spm om hva som trolig ville skje var ment mer generelt, hvordan det ville virke for de fleste. Har den generelt mer farligere bivirkninger enn vanlig?

En gang tidligere ble vanlig kvetiapin økt til et sted over 400. Våkna fortsatt tidlig, som 3-4. Da fikk jeg i tillegg disse 100 mg depot.  Da sov jeg natta gjennom. 

Men da tester jeg det ut.

9 timer siden, kupton skrev:

Misbrukspotensialet er større ved vanlig enn ved depot. Ingen av dem er skadelig ved korrekt bruk.

Ikke Villanda jeg, men må spørre om de vanlige har større misbrukspotensiale fordi de er mer potente i kortere perioder enn depot?

Anonymkode: 6994b...5d9

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at du generelt ikke er så begeistret for Kvetiapin. Er det pga misbrukspotensialet, bivirkninger eller noe annet?

Da har du oppfattet meg feil. Jeg er skuffet over kvetiapin ved schizofreni og lignende psykoselidelser F20-29. Men jeg synes den er utmerket ved affektiv psykoser og BP F30-33. 

6 minutter siden, kupton skrev:

Da har du oppfattet meg feil. Jeg er skuffet over kvetiapin ved schizofreni og lignende psykoselidelser F20-29. Men jeg synes den er utmerket ved affektiv psykoser og BP F30-33. 

Beklager. Jeg lærer stadig noe nytt.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...